آسیا انبار باروت؛ 5 نکته درباره رقابت تسلیحاتی جهان و واردکنندگان بزرگ سلاح در آسیا

مطالعات جدید حکایت از افزایش رقابت تسلیحاتی در جهان دارد و نشان می دهد که آسیا بزرگترین واردکننده تسلیحات سبک و سنگین است. در این میان کشورهایی در جنوب آسیا و خاورمیانه بیشترین بودجه را روی تامین سلاح خود مصرف کرده اند.

رشد چشم‌گیر

مطالعات جدید انجام شده نشان می‌دهد که در چهار سال اخیر بیشترین میزان جا به جایی سلاح در جهان صورت گرفته و بیشترین واردکنندگان سلاح در آسیا می‌باشند. در گزارش انستیتوت بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم آمده است که با توجه به سال های 2012 تا 2016، هیچ پنج سال دیگر از دهه نود تا کنون این میزان جا به جایی سلاح و مهمات را ندیده است.

هند اولین و بزرگترین واردکننده سلاح جهان است که 13 درصد کل سلاح صادر شده جهان را خریداری کرده است / عکس: تاپ نیوز

هند واردکننده اول

هند اولین و بزرگترین واردکننده سلاح جهان است که 13 درصد کل سلاح صادر شده جهان را خریداری کرده است. این کشور از چین و پاکستان که رقبای جدی اش در آسیا می باشند، پیشی گرفته است. چین بیشترین سلاح خود را در داخل آن کشور تولید می کند و پاکستان نمی تواند در واردات سلاح با هند رقابت کند. هند بیشترین سلاح خود را از ورسیه وارد کرده است.

عربستان واردکننده دوم 

در این گزارش عربستان در جایگاه دوم واردکننده سلاح جهان قرار گرفته. این کشور که حملات گسترده ای را بر یمن انجام می دهد و جان صدها یمنی را گرفته، بزرگترین وارد کننده سلاح جهان شده است. این کشور در چند سال 212 درصد نسبت به سال های گذشته واردات سال خود را از آمریکا و بریتانیا افزایش داده است.

عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ صلاح در جهان است / عکس: العالم

بزرگترین صادرکنندگان

در میان کشورهای صادر کننده سلاح، آمریکا و روسیه بزرگترین صادر کنندگان سلاح در جهان می باشند. این دو کشور توانسته اند نیمی از کل سلاح صادر شده جهان را بفروشند. در همین حال، چین، فرانسه و آلمان در رده پنج صادر کننده بزرگ سلاح جهان قرار دارند.

قطر و ایران

رقابت تسلیحاتی شدیدی در خاورمیانه در جریان است. در این میان قطر و ایران جایگاه جالبی را در واردات سلاح دارند. قطر توانسته 245 درصد واردات سلاح و مهمات خود را افزایش دهد. این در حالی است که ایران به عنوان بزرگترین بازی گر خاومیانه تنها 1.2 درصد افزایش در واردات سلاح خود داشته است.

نمایش موشک های بالستیک ایران در رژه نظامی این کشور. / عکس: بیاندکاسپ

در سال 2016 ایران اولین محموله سلاح خود را که موشک های اس 300 بود از روسیه تحویل گرفت. این بزرگترین واردات سلاح ایران از سال 2007 تا کنون است. جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به تهدید ترامپ پس از آزمایش موشکی اخیر ایران در انتقادی جدی گفته بود که ایران رقم ناچیزی را در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه روی تسلیحات خود مصرف می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *