اصول‌نامه روابط کابل–بروکسل؛ امضای توافق‌نامه مشارکت و توسعه و آغاز فصل جدید همکاری‌های افغانستان-اتحادیه اروپا

حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ی «مشارکت و توسعه» را در مونیخ آلمان امضا کرده اند. اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان این توافق‌نامه را با فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی امضا کرده است.

توافق‌نامه همکاری‌های مشارکت و توسعه (CAPD) چارچوپ جدید برای تعریف روابط اتحادیه اروپا و افغانستان عنوان شده است.

مقام‌ها در وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که این توافق‌نامه شامل موضوعاتی نظیر اجرای قانون، مبارزه با فساد اداری، جلوگیری از پولشویی، مبارزه با ترویسم، توسعه روستاها و جلوگیری از جرایم سازمان یافته و مواد مخدر می‌شود.

eu1
این توافق نامه با حضور رئیس جمهور غنی در مونیخ آلمان امضا شد

اجمل حمید رحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه‌ی افغانستان به خبرنامه گفت که امضای این توافق‌نامه فصل جدیدی در روابط افغانستان و اتحادیه‌ی اروپا خواهد بود.

او افزود که “این توافق‌نامه مشارکت و توسعه‌ی همکاری اتحادیه اروپا را به افغانستان به‌گونه‌ی رسمی تعریف کرده و اساس ایجاد ارتباط متقابل و موثر را در زمینه‌های حاکمیت قانون، صحت، انکشاف دهات، تعلیم و تربیه، ساینس و تکنالوژی، مبارزه با فساد، پولشویى، جلوگیری از تامین مالی تروریزم و امسال آن را فراهم می‌کند.”

بنیادهای حمایت متداوم

پیش از این مقام‌های اتحادیه‌ی اروپا در اعلامیه‌ای گفته بودند که امضای توافق‌نامه‌ی جدید، تعهدات اتحادیه اروپا را برای توسعه افغانستان که در چارچوپ تعهدات کنفرانس بروکسل در اکتبر ۲۰۱۶ تعیین شده بود، رسمیت می‌بخشد.

فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه‌ی اروپا در حوزه سیاست خارجی و معاون رییس کمیسیون اروپا در برنامه امضای این تفاهم‌نامه در مونیخ آلمان گفته است که این توافق‌نامه آنان را قادر می‌سازد تا همکاری های خود را در زمینه‌های توسعه انسانی، مبارزه با فساد، ساختار دولت و حاکمیت قانون و مهاجرت گسترش دهند.

خانم موگرینی افزوده است که ” این توافق‌نامه تعهد اتحادیه‌ی اروپا برای توسعه آینده افغانستان در «دهه تحول» یعنی سال های (۲۰۱۵-۲۰۲۴) را تایید می‌کند. توافق‌نامه مذکور اساس و پایه‌ی حمایت متداوم اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان را در تطبیق برنامه‌های اصلاحات ارایه می‌کند.”

از سوی دیگر اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان امضای توافق‌نامه مشارکت و توسعه برای همکاری افغانستان و اتحادیه اروپا را یک امر حیاتی دانسته و گفته است که این توافق‌نامه بر اساس تعهدات متقابل این دو کشور برای ثبات و توسعه در نشست‌ها و کنفرانس‌های  بن سال ۲۰۱۱، توکیو سال ۲۰۱۲ ، و لندن سال ۲۰۱۴ ساخته شده و سال گذشته در کنفرانس بروکسل برای افغانستان تجدید شده است.

آقای حکیمی افزوده است : “این توافقنامه، همکاری ما را رسما تعریف نموده و یک فرصت را برای تقویت همکاری‌ها بین افغانستان و اتحادیه اروپا از طریق گفت‌وگوی سیاسی به طور منظم در حمایت از صلح، امنیت و توسعه در افغانستان و منطقه فراهم می‌سازد.”

توافقنامه همکاری برای مشارکت و توسعه CAPD)) در واقع اصول و شرایط همکاری اتحادیه اروپا را در افغانستان نشان می‌دهد که بر برگزاری گفت‌وگوی منظم در مورد مسایل سیاسی شامل حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان که عناصر مهم آن می‌باشد، تاکید دارد.

هم‌چنان این توافقنامه افغانستان و اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد که به‌گونه‌ی مشترک به چالش‌های جهانی مانند امنیت هسته‌ای و تغییر اقلیم رسیدگی کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *