جمع‌آوری پول فرسود؛ 4 ماه تمدید مدت تعویض بانک‌نوت‌های افغانی در افغانستان

بانک مرکزی افغانستان مدت پایان تعویض پول کهنه را چهار ماه دیگر تمدید کرده است. مقامات بانک مرکزی افغانستان این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرده اند که انتقادات زیادی نسبت به کم بودن زمان آن طرح شده است.

ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان به خبرنامه گفت که آنان مدت جمع‌آورى و معاوضه بانک‌نوت‌هاى نامناسب را تا آخر ماه اسد سال ١٣٩۶تمدید کرده اند.

پیش از این بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده بود که بانک‌نوت‌های کهنه را از شهروندان این کشور معاوضه و جمع‌آوری کرده و تا آخر ماه حوت سال جاری باید همه‌ی شهروندان، این پول‌های شان را تعویض کنند.

بانک‌نوت‌هایی شامل این پروسه بانک مرکزی می‌شود که روی آن نوشته‌ی درشت یا نقاشی شده باشد، مهر خورده باشد یا سوراخ تسلسلی داشته باشد و ماده چسپدار روی آن به‌کار گرفته شده باشد.

Afghanistan-money-culture2
مدت جمع‌آوری و تعویض این بانک‌نوت‌ها تا ماه اسد سال آینده خورشیدی تمدید شده است

در اعلامیه‌ی بانک مرکزی افغانستان در این مورد آمده است که “بانک‌نوت های که بنابر کثرت استفاده در داد و ستد روزانه، مندرس شده و اسکاشتیب شده باشد و یا خطوط خفیف بروی آن صورت گرفته باشد، شامل محدودیت زمانی نبوده و در هر وقت زمان جمع‌آوری و بدون کدام فیس یا کمیشن از طریق نمایندگی های د افغانستان بانک و بانکهای تجارتی معاوضه می‌گردد.”

8 میلیارد افغانی پول سوخته

پول‌سوزی های اخیر خبرساز شده، سوال اساسی را در باره فرهنگ استفاده از پول نقد در افغانستان به میان آورده است. مقام‌های بانک مرکزی افغانستان از ضایع شدن بیش از هشت و نیم میلیارد افغانی در سال گذشته خبر می‌دهند. این مقامات گفته اند که درسال گذشته بانک‌نوت‌های افغانستان به ارزش بیش از هشت میلیارد افغانی، به دلیل فرسوده شدن آن، توسط بانک مرکزی افغانستان سوزانده شده است.

ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که این بانک از سال ۱۳۸۴ به این طرف، جمع آوری پول‌های کهنه و فرسوده را شروع کرده است. به گفته آقای هاشور، در طول چهار سال گذشته، بیش از ۳۹ میلیارد افغانی بخاطر فرسوده شدن آن توسط این بانک سوزانده شده است.

Afghanistan-money-culture4
مقامات بانک مرکزی افغانستان می گویند که در طی 4 سال گذشته حدود 39 میلیارد افغانی را سوختانده اند

آقای هاشور می‌گوید که استفاده درست از پول توسط شهروندان، می‌تواند کمکی برای بانک مرکزی باشد که عمر بانک‌نوت ها طولانی تر شود. او می‌افزاید که هر بانک‌نوت که بانک مرکزی تولید می‌کند، بیش از چهار سال عمر ندارد و بانک مرکزی ناخواسته باید به اندازه مقدار پول سوختانده شده، بازچاپ نماید.

مبادلات نقدی

مبادلات نقدی یکی از عوامل کلیدی فرسودگی بانک نوت های افغانی پنداشته می شود. برخی از آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که در کشورهای که بیشتر مبادلات با پول نقد صورت می‌گیرد، عمر پول کمتر می‌باشد.

این آگاهان می‌گویند که در این کشور ها، مردم باید بخاطر هدر نرفتن اقتصاد خود، در نگهداری پول کوشا باشند و بانک مرکزی نیز مسوول است که این بانک‌نوت‌ها را با کیفیت بالا چاپ کند.

Afghanistan-money-culture6
نبود سیستم الکترونیک مبادلات تجاری از چالش‌های عمده فرسوده شدن بانک‌نوت‌ها گفته شده است

رضا فرازم استاد اقتصاد دانشگاه کابل، به خبرنامه گفته است که مبادلات از طریق پول نقدی نه تنها که عمر بانک‌نوت ها را کم می‌کند، بلکه خطرهای از قبیل گُم‌شدن و دزدی و سوختن را نیز در پی دارد.

از سوی هم ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان، اقتصاد این کشور رو به گسترس است و با افزایش مبادلات اقتصادی، بانک‌نوت‌های بیشتری نیز استفاده می شود.

سخنگوی بانک مرکزی تاکید می‌کند که در سال ۸۲ خورشیدی، افغانستان ۱۸ میلیارد افغانی را در بازار مبادله می‌کرد اما اکنون این میزان، به ۲۰۰ میلیارد افغانی رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *