تا آغاز بهار؛ 6 ماموریت مهم اما ناتمام که حکومت وحدت ملی افغانستان باید انجام دهد

حکومت وحدت ملی افغانستان در بیش از دو سالی که از عمرش می گذرد با دشواری ها و موانع فراوانی روبرو بوده است. دشواری هایی که اغلب آن به نحوه تقسیم قدرت میان رییس جمهور و رییس اجرایی افغانستان مربوط می شد. اما در کنار اختلاف نظرهایی که میان او دو مقام بلند رتبه کشور به میان آمده است،  اکنون برخی موضوعات دیگری در برابر سران حکومت وحدت ملی قرار دارد که باید در هفته های آینده و یا تا فصل بهار به آنها رسیدگی کنند.

تعیین سرنوشت وزرای برکنار شده از سوی مجلس، اجرای کامل توافق نامه صلح با حکمتیار، توافق نهایی با حزب جمعیت اسلامی، سرکوب داعش، تعیین رییس جدید شورای عالی صلح و رسیدگی به پرونده جنرال دوستم و احمد ایشچی از مهم ترین موضوعاتی  است که پیش روی حکومت قرار دارد.

تعیین سرنوشت وزرای برکنار شده

موضوع استیضاح و برکناری وزیران کابینه حکومت وحدت ملی از سوی مجلس این کشور، یکی از موارد جنجالی است که حالا روی میز رییس جمهور قرار دارد تا هر چه زودتر در مورد آن تصمیم گرفته و به اختلاف موجود میان ارگ و مجلس پایان دهد.

پیش از چاشت امروز، پارلمان افغانستان اولین مسوده طرح بودجه مالی سال آینده خورشیدی را رد کرد
9 وزیر کابینه از سوی مجلس به دلیل مصرف نکردن بودجه برکنار شدند

مجلس افغانستان در ماه عقرب سال جاری به دلیل مصرف نشدن بودجه وزارت ها، 16 وزیر کابینه افغانستان را مورد استیضاح قرار داد که در نتیجه 7 وزیر برکنار شدند و 9 وزیر دیگر در سمت های شان باقی ماندند.

وزیران امور خارجه، فواید عامه، کار و امور اجتماعی، معارف، ترانسپورت، تحصیلات عالی و  مخابرات  ۷ وزیری هستند که مجلس، رای به برکناری آنان داده است.

وزرای مالیه، شهر سازی، عدلیه، مبارزه با مواد مخدر، زراعت، انرژی و آب، امور مهاجرین، اقتصاد و صحت عامه هم،  ۹ وزیری هستند که توانسته اند دوباره رای اعتماد مجلس را به دست آورند.

جلسات رییس جمهور با نمایندگان مجلس نیز به منظور توقف روند استیضاح وزیران به نتیجه ای نرسید و این مساله، به موضوعی اختلافی و جنجال برانگیز، میان ارگ ریاست جمهوری و مجلس افغانستان تبدیل شد.

rabbani
صلاح الدین ربانی نیز از سوی مجلس استیضاح و برکنار شد

تقابل ارگ و مجلس

رییس جمهور اشرف غنی، اقدام مجلس برای برکناری وزیران را نپذیرفت و تصمیم گیری در این مورد را به دادگاه عالی افغانستان ارجاع داد. او در واکنش به این اقدام مجلس گفته بود تا اعلام نظر دادگاه عالی، وزیران برکنار شده، باید مانند گذشته به وظایف شان در وزارت ها ادامه دهند.

واگذاری تصمیم گیری در مورد وزیران برکنار شده به دادگاه عالی، این بار با واکنش نمایندگان روبرو شد. نمایندگان مجلس که در اقدامی کم سابقه 9 وزیر را از کارهای شان برکنار کردند، استیضاح و سلب صلاحیت وزیران را حق قانونی شان دانستند و دادگاه عالی را برای تصمیم گیری در این مورد فاقد صلاحیت خواندند. مجلس از رییس جمهور خواست تا افراد جدیدی را برای  گرفتن رای اعتماد به مجلس بفرستد.

اما با گذشت سه ماه از آن تاریخ، 9 وزیری که با رای مجلس برکنار شدند و با اصرار ارگ، همچنان در سمت های شان باقی مانده اند به عنوان سرپرست به فعالیت های شان ادامه می دهند. با سکوت دادگاه عالی، به نظر می رسد که رفع اختلاف بوجود آمده میان ارگ و مجلس دچار پیچیدگی های بیشتری شده است.

supreme-court
رئیس جمهور تصمیم در مورد وزیران برکنار شده را به دادگاه عالی واگذار کرد

اکنون رسیدگی به پرونده وزیران برکنار شده توسط حکومت وحدت ملی که با سختی های فراوان توانست کابینه اش را تکمیل کرده و برای کسب رای اعتماد به مجلس بفرستد، یکی از موارد جنجالی است که باید تا بهار پیش رو و آغاز مجدد جلسات مجلس که اکنون در رخصتی های زمستانی به سر می برند، در مورد آن تصمیم گیری نماید.

اجرای کامل توافق صلح با گلبدین حکمتیار

اجرایی نمودن مفاد توافق نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یکی دیگر از مواردی است که دولت باید در روزهای آینده به آن رسیدگی کند.

حکومت افغانستان پس از سال ها گفتگو با حزب اسلامی، بالاخره توانست در ماه میزان سال جاری توافق نامه صلح با حزب اسلامی را با رهبر این گروه به امضا برساند. طبق این توافق نامه که به امضای رییس جمهور اشرف غنی و گلبدین حکمتیار رسیده است، طرفین تعهداتی دارند که باید اجرایی گردند.

خارج ساختن نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل، آزادی زندانیان وابسته به این حزب از زندان ها و تامین امنیت گلبدین حکمتیار پس از ورود به افغانستان بخشی از تعهدات حکومت در این توافق نامه است.

در مقابل، گلبدین نیز متعهد شده است که با منحل نمودن گروه های مسلح خود، دست از جنگ بردارد و به انجام فعالیت های سیاسی بپردازد.

hekmatyar-3
توافق نامه صلح با حکمتیار در ماه میزان سال جاری به امضا رسید

حکومت افغانستان تاکنون توانسته است نام حکمتیار را از فهرست سیاه سازمان ملل خارج سازد تا این گونه زمینه ورود او به این کشور فراهم شود.

برخی سخن گویان حزب اسلامی به خبرنامه گفته بودند که قرار است در راستای اجرایی شدن این توافق نامه، در روزهای نزدیک بین 80 تا 100 تن از زندانیان وابسته به این حزب، از زندان آزاد گردند.

با این حال و پس از رفع تحریم ها از حکمتیار که 16 سال گذشته را با جنگ در مقابل حکومت افغانستان گذرانده، باز کرده است. حکومت افغانستان با خوش بینی به اثرات این توافق صلح می نگرد و امیدوار است تا با عملی شدن کامل این توافق نامه و ورود حکمتیار به افغانستان، بخشی از مشکلات جنگ و ناامنی در این کشور مرتفع گردد.

توافق نهایی با جمعیت اسلامی

یکی از اقدامات رییس جمهور افغانستان برای همراه نمودن گروه های مخالف، اپوزیسیون و شخصیت های با نفوذ در جامعه با حکومت وحدت ملی، انجام گفتگوهای طولانی با  عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان است.

رییس جمهور غنی در کنار عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان
رییس جمهور غنی در کنار عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان

این گفتگوها هنگامی میان رییس جمهور و سرپرست ولایت بلخ آغاز شد که نارضایتی ها در میان حامیان داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان شدت یافت. آقای نور که به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی و دیگر حامیان این حزب وارد گفتگو با رییس جمهور افغانستان شد گفته بود که تلاش دارد تا در این گفتگوها، سهم این حزب را در ساختار قدرت و تصمیم گیری‌های کلان مشخص نماید تا این گونه، سران جمعیت اسلامی در تصمیم گیری‌های سیاسی این کشور، نقش داشته باشند؛ امری که یکی از انتقادها نسبت به عملکرد داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان است.

آقای نور گفته است که در این گفتگوها با رییس جمهور به توافقاتی رسیده و قرار است پس از مشوره با اعضای ارشد حزب جمعیت و دیگر متحدان این حزب، نهایی شود.

سرپرست ولایت بلخ گفته است که تطبیق توافق نامه حکومت وحدت ملی و تدویر لویه جرگه به منظور تغییر نظام را از حکومت خواسته است. خواسته ای که قرار بود پس از امضای توافق نامه حکومت وحدت ملی عملی گردد اما تابحال که بیش از دو سال از آن تاریخ می گذرد خبری از عملی شدن آن نیست.

آقای نور همچنین گفته است “بر اساس توافق با رییس جمهور قرار است حزب جمعیت اسلامی و متحدینش، در تصمیم گیری های ملی، بین المللی، استراتژیک و کلان سهیم باشند. وزیران ما صلاحیت کاری خود را داشته باشند. در مورد مقدار مشخصی از سهمیه در سفارت ها، ولایت ها، معینیت ها، و ریاست های مستقل و عمومی توافق شده است. در این میان، در مورد  سهیم بودن در انتخاب نزدیک به نصف سناتوران انتصابی و همچنین نیمی از قنسول گری ها هم توافق کرده ایم.”

رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است
آقای نور عملکرد داکتر عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان را ضعیف خوانده است

به گفته آقای نور جمعیت اسلامی نیز در مقابل تعهداتی دارد که شامل حمایت از پروسه صلح، حمایت از سیاست خارجی واحد، مبارزه علیه تروریزم، بسیج مردم برای دفاع از نظام و قرار گرفتن در کنار نیروهای امنیتی برای تامین امنیت افغانستان می شود.

عطا محمد نور، عملکرد رییس اجرایی افغانستان را که با حمایت او و حزب جمعیت و دیگر متحدانش به قدرت رسیده را ضعیف خواند و گفته که به همین دلیل، به صورت مستقیم وارد مذاکرات با ارگ ریاست جمهوری شده است.

در همین حال حزب جمعیت اسلامی نیز از ادامه گفتگوهای آقای نور و رییس جمهور حمایت کرده و خواستار مشخص شدن نتایج این گفتگوها در دو ماه آینده شده است.

داعش تهدیدی جدی

قدرت یافتن گروه داعش در افغانستان یکی از نگرانی های جدی برای حکومت افغانستان است. این گروه که تابحال بیشتر در ولایت شرقی ننگرهار تمرکز داشته است، اکنون در ولایت های دیگری مانند کابل، غور، زابل و برخی ولایت های دیگر حضوری فعال دارد.

isis
مقامات افغانستان داعش را تهدید جدی برای این کشور می دانند

داعش در ولسوالی های مختلف ننگرهار حضور گسترده دارد و در زمان های مختلفی با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شده است. حمله به مراسم مذهبی شیعیان در کابل از اقدامات تروریستی داعش بوده است که در نتیجه آن بسیاری از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

مقامات افغانستان گروه داعش را ساخته و پرداخته ی پنجابی ها می دانند و می گویند که بیشتر فرماندهان این گروه در ننگرهار پاکستانی هستند. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان، داعش را تهدیدی برای منطقه دانسته و خواهان همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با این گروه شده است.

در تازه ترین مورد از اقدامات حکومت بر ضد گروه داعش، نیروهای امنیتی افغانستان با حمایت نیروهای ناتو، از چند روز گذشته  عملیات نظامی بر ضد این گروه را در ننگرهار در شرق افغانستان آغاز کرده اند.

آغاز عملیات نظامی با حضور نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو در ولایت ننگرهار نشان می دهد که حکومت این کشور، نبر به خاطر حضور این گروه در افغانستان نگران است و اراده کرده تا با انجام عملیات نظامی بر ضد این گروه، تا قبل از فصل بهار و شدت یافتن دوباره نبردها در افغانستان، افراد وابسته به داعش را سرکوب نماید.

ana
مقامات وزارت داخله افغانستان گفته اند که عملیات نظامی علیه داعش در ننگرهار تا نابودی کامل این گروه ادامه خواهد یافت

مقامات وزارت داخله افغانستان گفته اند که عملیات شاهین 25 برای سرکوبی داعش در ولسوالی های مختلف ننگرهار تا  نابودی کامل این گروه ادامه خواهد یافت.

تعیین رییس جدید شورای عالی صلح

تعیین رییس جدید شورای عالی صلح افغانستان یکی دیگر از برنامه های پیش روی حکومت وحدت ملی در روزها و هفته های آینده است. پیر سید احمد گیلانی رییس قبلی این شورا که توافق نامه صلح با حکمتیار، یکی از دستاوردهای شورای عالی صلح در زمان ریاست او دانسته می شود، در اوایل ماه جدی درگذشت.

رییس جمهور افغانستان فوت آقای گیلانی را ضایعه‌ای بزرگ دانسته و  گفته بود که مردم افغانستان در لحظه‌هایی حساس، یک بزرگ ملی و جهادی خویش را از دست دادند.

در روزهایی که مفاد توافق نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در مرحله اجرایی قرار دارد، رییس جمهور اشرف غنی نقش آقای گیلانی را درگفتگوهای صلح با حکمتیار، بسیار مهم و موثر دانست.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان با تاکید برادامه  تلاش های حکومت برای ادامه روند صلح، گفته بود که مسوولیت این شورا پس از آقای گیلانی به شخصیت ملی دیگری واگذار خواهد شد.

Gilani4
پیر سید احمد گیلانی در اوایل ماه جدی درگذشت

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد به خبرنامه گفته بود که مشوره ها و رایزنی ها برای تعیین رییس جدید این شورا، ادامه دارد و به زودی، پس از نهایی شدن مشوره ها، رییس جدید این شورا اعلام خواهد شد.

آقای مرتضوی اما به افرادی که در رایزنی های صورت گرفته، ممکن است به عنوان جایگزین احتمالی آقای گیلانی مطرح شده باشند، اشاره نکرد.

رسیدگی به قضیه دوستم و ایشچی

مشکلات بوجود آمده میان جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و احمد ایشچی، یکی دیگر از موضوعات جنجالی است که بسیاری از شهروندان افغان خواهان حل آن می باشد.

احمد ایشچی که زمانی معاون جنرال دوستم در حزب جنبش اسلامی بوده است، در ماه قوس ادعاهایی را علیه جنرال دوستم مطرح کرد

نزدیکان آقای دوستم ادعاهای مطرح شده علیه او را دروغ دانسته و آن را توطئه ای به منظور ترور شخصیت معاون اول ریاست جمهوری عنوان کردند.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در باره ادعاهای آقای ایشچی گفته بود که این موضوع را با جدیت تعقیب خواهد کرد و پس از انجام تحقیقات، برای تامین عدالت از طریق مراجع عدلی و قضایی اقدام خواهد کرد.

اما دو ماه گذشته نشان داد که رسیدگی به این پرونده با  دشواری ها و پیچیدگی هایی روبروست.

پس از آن که معاون اول ریاست جمهوری درخواست دادستان کل افغانستان جهت سپردن محافظینش برای بازجویی را نادیده گرفت، این نهاد دستور بازداشت 9 محافظ آقای دوستم را صادر کرد اما، پولیس تاکنون موفق به عملی نمودن این حکم نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *