مرغ آمین؛ هدیه‌ای با بارِ معنایی ویژه در بازار والنتاین کابل

مامور شده بودم که مرغ آمین را پیدا کنم. به من گفته شده بود که در بازارهای افغانستان نیز مرغ آمین را می‌توان یافت. اما تلاش زیادم داشت مرا ناامید کرد.

تصور کنید که یک باره دوستان‌تان از شما بخواهند که برای گرفتن مرغ آمین آن‌ها را همراهی کنید. ذوق زده شده بودم و در کمال ناباوری با آن‌ها همراه شده و به زرگری رفتیم؛ جای که سفارش دوستانم آماده شده بود. بله، مرغ آمین را یافته بودم.

مرغ آمین نام آشنا برای بسیاری از جوانانی است که سریال پرطرفدار فارسی به نام “شهرزاد” را تماشا کرده اند. این سریال که داستان پسر و دختر علاقه‌مند به یک دیگر را در دهه‌های چهل و پنجاه خورشیدی ایران به تصویر کشیده، برای اولین بار مرغ آمین را نیز به شهرت رسانده است.

Ameen5
گردنبند مرغ آمین

نمادی از عشق

مرغ آمین نام یکی از زیور آلات است که در قالب گردنبند در سریال شهرزاد آورده شده است. این گردنبند آویزی است که دارای طراحی زیبا و متفاوت می‌باشد. اکثر فروشندگان مرغ آمین در ایران این آویز را نماد عشق و محبت می‌دانند.

برخی مرغ آمین را گردنبد شهرزدا نیز می‌گویند. شهرزاد کارکتر اصلی سریال شهرزاد از معشوق خود مرغ آمین دریافت می‌کند و این گردنبند را تا زمانی که دوباره به هم می‌رسند برایش نگه می‌دارد. به این جهت، سریال شهرزاد توانسته است که یک بار دیگر مرغ آمین را که در فلکور ایران جایگاهی ویژه‌ای دارد، بر سر زبان‌ها اندازد و در میان جوانان برای آن طرفداران پر و پا قرصی ردیف کند.

آوازه سریال شهرزاد در افغانستان نیز توانسته مرغ آمین را در میان جوانان افغان ترویج کند. این گردنبند اکنون خریداّران جدی دارد و برای ابراز محبت خود بسیاری از جوانان آن را به همسران آینده شان هدیه می‌کنند.

در فلکلور ایرانی

مرغ آمین در فولکور و فرهنگ فارسی نام فرشته ای است که همیشه در پرواز می‌باشد و دائما آمین می‌گوید. در اعتقاد عامه، گفته شده که این فرشته همیشه آمین می‌گوید و هر دعایی که آمینش رسد، در درگاه خدای متعال مستجاب می‌شود. در عین حال گفته شده که آمین نام ستاره‌ای نیز می‌باشد که هنگام طلوع آن اگر دعایی صورت گیرد، از سوی خداوند اجابت می‌شود.

ردپای مرغ آمین در افغانستان نیز وجود دارد و می‌توان آن را در داستان های شماری از نویسندگان افغان پیدا کرد. ببرک ارغند یکی از داستان سراهای افغانستان، یکی از داستان های کوتاه اش را به نام مرغ آمین منتشر کرده است.

Ameen2
مرغ آمین در فولکور و فرهنگ فارسی نام فرشته ای است که همیشه در پرواز می‌باشد و دائما آمین می‌گوید

در همین حال نیما یوشیج شاعر زبان فارسی نیز شرعی بلندی در وصف مرغ آمین دارد. این شعر آقای یوشیج می‌نویسد که:

مرغ آمین درد آلودی است کاواره بمانده
رفته تا آنسوی این بیداد خانه
باز گشته رغبتش دیگر ز رنجوری نه سوی آب و دانه.
نوبت روز گشایش را
در پی چاره بمانده.

می‌شناسد آن نهان بین نهانان ( گوش پنهان جهان دردمند ما)
جور دیده مردمان را.
با صدای هر دم آمین گفتنش، آن آشنا پرورد،
می‌دهد پیوندشان در هم
می‌کند از یاس خسران بار آنان کم
می‌نهد نزدیک با هم، آرزوهای نهان را.

هدیه ای محبوب

با توجه به این که از مرغ آمین شناخت زیادی در میان جوانان پایتخت نشین افغانستان ایجاد شده، در سال جاری نیز این گردبند در روز والنتاین مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

Ameen1
برخی مرغ آمین را گردنبد شهرزدا نیز می‌گویند

بسیاری از جوانان افغان حتی هفته ها قبل از بازارهای جواهر فروشی ایران مرغ آمین سفار داده که قیمت آن حدود 6 هزار افغانی گزارش شده است.

همزمان با آن برخی دیگر نیز در پایتخت افغانستان توانسته اند به صورت ویژه کپی های افغانی آن را بسازند و به عنوان هدیه بدهند.

مرغ آمین از نقره ساخته می‌شود و گردبندی مرغوبی است که می‌توان نمونه های آن را در درون افغانستان نیز تولید کرد.

با توجه به بار معنایی مرغ آمین، به نظر می‌رسد جوانان افغان نیز اکنون بیشتر به سوی معناگرایی در هدایای شان در حرکت می‌باشند؛ امری که می‌تواند میمون و مبارک تلقی شود.

فرید حقجو و سکینه امیری همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *