تصاویری که جهان را تکان داد (8)

تصاویر از سالیان طولانی به این سو دائما یک سلاح مهم علیه استبداد وتبعیض بوده است که حقایق و واقعیت ها را برای جهان آشکار ساخته و از رازهای مهمی نیز پرده برداشته است. تصاویر  همواره راوی حقایق تلخ و خشونت های ناگواری که در عرصه های مختلف و بر فرقه های مختلف تحمیل شده، بوده است.

در ادامه سلسله گزارش های خبرنامه “تصاویری که جهان را تکان داد“، این بار ده تصویر دیگر در این سلسله افزوده شده است.

تبعیض نژادی

تاریخ بشری همواره از خشونت ها و تبعیض های بی شماری به شکلی سخن می زند و با نشان دادن تصاویر از این فاجعه ها و نقض حقوق بشری در عرصه ها و نقاط مختلف از جهان که توسط گروه ها و قبیله و یا هم کشورهای متعددی که انجام شده است، پرده بر می دارد.

تصویری که توسط ایلیوت ایرویت گرفته شده و در سال 1950 میلادی خشم جهانیان را بر انگیخت، نیز از اوج خشونت ها و تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان در ایالت متحده سخن می گوید. در سال های 1950 میلادی و قبل از آن سیاه پوستان در پی تبعیض نژادی از سوی سفید پوستان امریکایی و دیگر شهروندان این کشور، از فعالیت های اجتماعی و هر نوع امکانات دیگر محروم بودند و فقیرترین مردم در جامعه این کشور پنداشته می شدند.

racism-in-america
دانش آموز سیاه پوست در یکی از مدرسه های امریکا

این تصویر ایلیوت ایرویت دستشویی یکی از مکاتب در این کشور را نشان می دهد که در آن دستشوی بر اساس رنگ پوست، به دو دسته‌ی سیاه و سفید تفکیک شده است.

کمپ بوچینوالد

در سال 1934 میلادی نازی ها اردوگاه کار اجباری را برای زندانیان در نزدیکی شهر ویمار آلمان بناء نهاد. نازی ها از این کمپ تا سال 1945 که توسط اتحاد جماهیر شوروی اشغال شد، استفاده کردند. اما پس از آن که این کمپ توسط اتحاد جماهیر شوروی تصرف شد تا سال 1950 میلادی، ارتش شوروی از این کمپ در برابر زندانیان نازی ها و دیگر آلمانی ها استفاده کرده است.

اتحاد جماهیر شوروی این زندان را در سال 1950 میلادی دوباره به وزارت داخله‌ی آلمان شرقی واگذار کرد.

در این زندان آلمانی، در مدت 7 سال از آپریل 1938 تا آپریل 1945 میلادی، حدود 238،380 تن از شهروندان کشورهای مختلف به شمول 350 زندانی جنگی از کشورهای متفقین غربی زندانی شده بودند. گزارش شده است که در این کمپ بیش از 33 هزار زندانی کشته شده است.

Nazi-prison
اجساد زندانیان در کمپ بوچینوالد

تصویری که از این زندان به نشر رسیده، نشان گر قتل عام زندانیان می باشد که هم چنان جهان را تکان داده است. این کمپ پس از حمله بمب افگن های امریکایی در 24 آگست سال 1944 میلادی، به طور چشمگیر تخریب شده که امروزه به نمایشگاه دائمی، بنای یادبود و یک موزیم تبدیل شده است.

متاثرین فاجعه گازی

در سال 1984 میلادی خطرناک ترین و کشنده ترین فاجعه‌ی گازی در شهر مدهیه پردیش هند، در کارخانه‌ی یونین کارباید اندیا لمیتید (UCIL) رخ داد که به عنوان بزرگترین فاجعه‌ی گازی در تاریخ بشری به شمار می رود.

گزارش ها آمار تلفات این فاجعه‌ی شیمیایی را بیش از 16 هزار تا 20 هزار تن گفته است. این فاجعه نه تنها مردم این شهر را بل که حیوانات را نیز متاثر ساخت و حدود 2 هزار حیوان را نیز قربانی کرد.

گفته می شود این حادثه تا بیست و پنج سال بعد نیز تاثیرات خود را بر زندگی در این محل داشته است و افراد زیادی که در این محل زندگی می کنند تنها دلیل بیماری شان فاجعه‌ی سال 1984 میلادی گفته شده است.

Bhopal
جمجمه های سر در بوپال

تصویری را که در این جا می بینید نیز یکی از تکان دهنده‌ترین تصاویر برای جهانیان می باشد. در این تصویر جمجمه های از قربانیان این حادثه دیده می شود که بعد از مدت های زیادی جمع آوری شده است.

گتوی وارساو

جهان ما همواره شاهد دشواری ها و فاجعه های بزرگی مانند نسل کشی، تبعیض های نژادی، قومی و حوادث طبیعی مانند سونامی، زلزله ودیگر موارد بوده است که همه‌ی این موارد به نوبه‌ی خود تاثیرات خود را داشته و قربانیان زیادی نیز گرفته است.

اما جنایت های جنگی مخصوصا در صده‌ی اخیر تاریخ بشری در این میان وحشتناک تر و خونین تر از همه تصور می شود. جنگ جهانی دوم که در سال 1939 آغاز گردیده و در سال 1945 میلادی پایان یافت، دشوارترین دور در تاریخ بشری به شمار می رود که بحران ها و فجایع بسیاری را نیز در پی داشته است.

در طول این جنگ ها یهودیان مخصوصا بیشترین آسیب را دیده است، آنها به گونه‌ی بی رحمانه و دردناکی نسل کشی شده است.

warsaw-gheto
زن یهودی در وارساو

تصویری که توسط هینز جوست، یکی از سربازان ورماخت آلمان نازی گرفته شده، زنی یهودی را در سال 1941 میلادی نشان می دهد که در اثر بی خانمانی و گرسنگی در گوشه ای از دیوار در شهر وارساو در لهستان تکیه زده و به سوی زنی که ظاهرا با سبد نان از آنجا رد می شده نگاه می کند.

در آرزوی داشتن مو

تصویر دیگری که در سال های اخیر جهان را تکان داد نیز بسیار دلخراش می باشد. کودکی که به علت بیماری موهایش را از دست داده و در آرزوی داشتن دوباره‌ی آن است. تصویر این کودک خردسال در زمان رسم کردن مویش بر آئینه گرفته شده که بسیار تکان دهنده است.

افراد زیادی هستند که به علت بیماری های کشنده نظیر سرطان در گوشه ای از زمین به طور روزمره جان شان را از دست می دهند. بیماری هایی که با گذشت هر دقیقه وضعیت بیمار را بر هم زده و او را به مرگش یک گام نزدیک تر می کند.

wish-to-have-hair
کودکی در حال رسم کردن مو

سرطان که یک بیماری کشنده و غیر قابل درمان ثابت شده، جان بسیاری ها را تا کنون گرفته است. این بیماری در اثر رشد غیر طبیعی سلول ها به وجود آمده و بعد از مدتی جان انسان را می گیرد.

باغ وحش انسانی

در طول سالیان متمادی در تاریخ بشر، باشندگان زمین ظلم و ستم های متعددی را بر یک دیگر روا داشته و تحمیل کرده اند. سیاه پوستان به خصوص تبعیض و نقض های حقوق بشری را بیشتر متحمل شده اند که در تاریخ نیز به ثبت رسیده است.

سیاه پوستان، مخصوصا آفریقایی ها برای مدت های زیادی به بردگی گرفته شده و هم‌چنان قربانی زورمندان جامعه شده اند. تصاویری از این مردم وجود دارد که با تحمل ستم، جهان را تکان داده است.

تصویری که در این بخش آمده است، در سال 1958 میلادی در یکی از باغ وحش های بلجیم گرفته شده است. دختری خرد سال سیاه پوست که در داخل قفس در این باغ وحش نگه داری می شده و روزانه تماشا گران متعددی را به خود جلب می کرد.

belgim-zoo
باغ وحش انسانی در بلجیم

جوان ترین مادر جهان

دختری 5 ساله‌ای که در سال 1939 میلادی در پرو، کشوری در جنوب غرب امریکا لقب جوان ترین مادر جهان را گرفت نیز یکی از تکان دهنده ترین جهان می باشد.

بله لینا میدینای خردسال در سن 5 سالگی خود با آن که علت حامله شدن اش معلوم نبود، یک نوزاد پسر را به دنیا آورد که باعث شد او را جوان ترین مادر جهان بنامند.

گزارش شده که داکتر لینا میدینا، داکتر لوزادا، یک ماه قبل از این که نوزاد این مادر خردسال به دنیا بیاید، او را به شهر لیما، پایتخت پرو انتقال داد تا با مشاوره با داکتران و جراحان دیگر حاملگی او را تصدیق کند و سر انجام در روز چهارم ماه می سال 1939 نوزاد او به دنیا آمد.

تصویر تکان دهنده‌ی این مادر خردسال که طفل دومی اش را 33 سال بعد در 1979 میلادی به دنیا آورد، هم چنان در این گزارش منتشر شده است.

youngest-mother
جوان ترین مادر

خونین ترین جنگ

در باره جنگ های ویتنام در گزارش های قبلی خبرنامه خوانده اید و دیده اید که این جنگ تا چه حد وحشت ناک بوده است؛ جنگی که اکثر تصاویر به ثبت رسیده از آن نامزد و برنده جوایز معتبر بین‌المللی شده و جهان را تکان داده است.

از این جنگ که بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ ترین و خونبارترین جنگ در طول تاریخ به حساب می رود تصویری دیگری نیز وجود دارد که کیوئچی سوادا در سال 1966 میلادی گرفته است.

سربازان ویت کونگ در یکی از شب ها، حمله ای را علیه سربازان آمریکایی و استرالیایی راه اندازی کردند که با شکست ویت کونگ به پایان رسید. در این تصویر سربازان امریکایی جسد یکی از سربازان ویت کونگ را در پشت تانک زرهی خود بسته و برای تدفین منتقل می کنند.

این تصویر سوادا نیز برنده جایزه وردپریس شده است.

vietname
جنگ ویتنام

دیدار سه روزه

با گذشت بیش از 60 سال از جدا شدن کوریای شمالی و جنوبی، حدود 390 تن از باشندگان سالخورده‌ی این دو سرزمین که معمولا برادران و خواهران و یا زن و شوهر بودند، با هم بازدید مختصر سه روزه در سال 2014 داشتند.

این بازدید پس از حدود 60 سال، از احساسات زیادی برخوردار بوده و هیجان زیادی را نیز به بار آورد.

در این بخش تصویری از دو برادر را می بینید که پس از سپری نمودن سه روز با هم، دوباره راهی منزل خویش شده و با هم وداع می گویند. برادری که با وداع گفتن برادر اش اشک می ریزد.

south-and-north-korea
برادران دو کوریا

بازگشت کنندگان افغان

جنگ ها در افغانستان موجب کشته شدن و فرار شمار زیادی از افغان ها شد. این جنگ های طولانی در این سرزمین موجب شد تا بسیاری از افغان ها برای حفاظت از جان خود به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان پناه ببرند. اما آن ها در این کشورها نیز از امنیت و معیشت چندان برخوردار نبوده اند و همواره تحت فشار قرار داشته اند.

این مشکلات و بحران ها بعد از سقوط طالبان اما تغییر کرده و شکل دیگری را اختیار کرد. پس از سقوط طالبان امید تازه ای در افغانستان ایجاد شد و افغان هایی که در کشورهای همسایه در عالم مهاجرت به سر می بردند، کم کم باز می گشتند. اما بعد از عودت نیز آنها مجبور بودند تا در صحراها و در داخل خیمه ها زندگی کنند.

تصویری که در سال 2008 میلادی از یکی از کمپ های مهاجرین در کابل، توسط منپریت رومانا، عکاس خبرنگار (AFP) گرفته شده نیز یکی از تصاویر تکان دهنده می باشد. تصویر از کودکی است که پس از بازگشت از پاکستان در کمپ مهاجرین در کابل به سر می برد و در یک روز طوفانی تلاش دارد تا با پنهان شدن در پشت خیمه، خودش را محافظت کند.

afghanistan
کودک مهاجر افغان در یکی از کمپ ها در کابل(سال 2008)

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *