روز خونین دیگر؛ 6 کشته و 21 زخمی در حمله‌ی انتحاری طالبان در هلمند

یک مهاجم انتحاری سربازان ارتش در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند را مورد حمله قرار داد. این حمله حوالی ساعت 2 بعد از ظهر امروز ( 23 دلو)، در حوزه اول شهر لشکرگاه رخ داده است.

به گفته سخن گوی والی هلمند در این حمله 6 تن کشته شده و 21 تن دیگر زخمی شده اند.

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه گفت که “مهاجم انتحاری موتر مملو از مواد انفجاری خود را به موتر نظامیان ارتش کوبیده و انفجار داده است که در نتیجه آن 6 تن کشته شده اند که از این میان، 5 تن سربازان ارتش بوده و یک تن دیگر غیرنظامی بوده اند.”

سخن گوی والی هلمند تاکید کرد که در میان زخمی ها کودکان، زنان و غیرنظامیان نیز شامل می باشند که برای درمان به شفاخانه ها منتقل شده اند.

آمارهای منتشر شده در مورد تلفات این حمله نیز بسیار متفاوت از یکدیگر است. برخی رسانه ها تعداد کشته ها را 11 تن و زخمی ها را بیش از 20 تن ذکر کرده اند.

طالبان مسوولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته اند. هلمند یکی از مناطقی است که همواره طالبان در آنجا فعالیت و حضور گسترده داشته است.

تداوم ناامنی در زمستان

ولایت هلمند در جنوب افغانستان از ولایت های ناامن در این کشور بوده که گروه طالبان در آن حضور گسترده دارد و در فصل جنگ زمستانی نیز بر آن تمرکز جدی کرده اند.

شهر لشکرگاه که مرکز ولایت هلمند است در سال جاری هدف حملات شدید طالبان قرار داشت و تا آستانه سقوط نیز پیش رفت اما با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان و حمایت نیروهای خارجی، حملات طالبان دفع گردید.

نمایی پس از حمله‌ی خونین امروز در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند
نمایی پس از حمله‌ی خونین امروز در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند / عکس: رسانه‌های اجتماعی

از سوی دیگر ولسوالی سنگین این ولایت نیز از مناطق به شدت ناامن است که در این اواخر، طالبان حملات شان را در آن شدت بخشیده اند. ولسوالی سنگین در طول سال‌های گذشته، چندین بار میان نیروهای امنیتی و طالبان دست به دست شده است.

نگرانی ها از ولایت هلمند تا آنجا پیش رفته است که قرار است در بهار پیش رو، 300 سرباز آمریکایی به این ولایت فرستاده شوند تا در مهار گروه های تروریستی به نیروهای نظامی افغانستان کمک کنند.

مقامات آمریکایی گفته اند که به درخواست فرماندهان نیروهای آمریکایی در افغانستان، نزدیک به ۳۰۰ تن از سربازان آمریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در بهار پیش رو، به ولایت هلمند فرستاده می شوند.

مقامات محلی در ولایت هلمند با اشاره به تهدید های بالای امنیتی در برخی ولسوالی های این ولایت، مقابله با این تهدیدها را  نیازمند حضور نیروهای خارجی می دانند.

حدود ۳۰۰ تن از سربازان آمریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در بهار پیش رو، به ولایت هلمند خواهند رفت

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید که، از ۱۳ ولسوالی این ولایت، مراکز ۶ ولسوالی در کنترل طالبان است و تهدیدهای امنیتی در این مناطق بسیار بالاست. نوزاد، موسی قلعه، دیشو، باغران، خانشین و ناوه، شش ولسوالی هلمند است که به گفته ی آقای زواک، در معرض بسیار بالای تهدیدات امنیتی قرار دارند.

در آستانه بهار

در پی افزایش نگرانی های امنیتی در ولایت هلمند، مقامات بلندپایه افغانستان دو هفته قبل، به این ولایت سفر کردند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و ادیب فهیم معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به منظور بررسی وضعیت امنیتی هلمند، وارد این ولایت شده و با مقامات محلی و نظامی دیدار کردند.

رییس اجرایی افغانستان در دیدار با مسوولین و نیروهای امنیتی در هلمند، از آنان خواست تا پیش از فرا رسیدن فصل بهار، شورشیان را در این ولایت سرکوب کنند.

abdullah2
رییس اجرایی افغانستان در هلمند

آقای عبدالله به مشکلات امنیتی در اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، اشاره کرده و گفت که گروه های تروریستی در فصل زمستان و پیش از فرا رسیدن فصل بهار در مناطق مختلف این ولایت، باید مورد حملات سنگین قرار گرفته و سرکوب شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *