جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نگرانی‌های مشترک؛ مبارزه با تروریزم محور همکاری‌های آینده کابل-واشنگتن

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

پس از آنکه فرماندهان نظامی آمریکایی خواستار افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان شده اند، حالا حکومت افغانستان نیز می گوید که در مبارزه با تروریزم، با آمریکا در یک مسیر مشترک قرار دارد که نیازمند همکاری های این متحد غربی می باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت که “نیروهای امنیتی افغانستان اکنون عملیات های نظامی را به صورت مستقلانه انجام می دهند. اما مشوره و حمایت نیروهای حمایت قاطع و آمریکایی را داریم و به آن نیازمندیم.”

آقای مرتضوی “مبارزه مشترک با تروریزم” را مسیری مشترک برای هر دو کشور می داند و می افزاید که افغانستان و آمریکا هر آنچه نیاز باشد، هزینه می کنند.

نیاز به سربازان بیشتر

جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکای و ناتو در افغانستان به تازگی بر ضرورت اعزام سربازان بیشتر به افغانستان تاکید کرده است. او در مجلس سنای آمریکا به وضعیت امنیتی در افغانستان و فعالیت گروه های تروریستی در این کشور اشاره کرده و گفته است که برای غلبه بر بحران ناامنی افغانستان نیاز به فرستادن نیروهای نظامی بیشتر وجود دارد.

حدود ۳۰۰ سرباز نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در بهار پیش رو بار دیگر در ولایت هلمند در جنوب افغانستان مستقر خواهند شد
حدود ۳۰۰ سرباز نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در بهار پیش رو بار دیگر در ولایت هلمند در جنوب افغانستان مستقر خواهند شد

این فرمانده آمریکایی گفته است که استقرار چند هزار سرباز بیشتر ناتو در افغانستان می تواند وضعیت امنیتی در این کشور را به نفع حکومت افغانستان تغییر دهد.

آقای نیکلسون همچنین بر لزوم تقویت نیروهای هوایی افغانستان تاکید کرده که در زودترین فرصت ممکن، نیروهای هوایی افغانستان تقویت و تجهیز شوند.

در حال حاضر، حدود 13500 سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر هستند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

تمجید از نیروهای ویژه

آقای نیکلسون در کنار این که بر ضرورت اعزام نیروهای بیشتر برای کمک به نظامیان افغان در مبارزه با گروه های تروریستی اشاره کرده، بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان را مورد تمجید قرار داده و “بهترین در منطقه” دانسته است.

جنرال جان نیکولسن فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان
جنرال جان نیکولسن فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان

آقای نیکلسون گفته است که 17000 نیروی ویژه که از سوی آمریکایی ها آموزش داده شده اند در سطح منطقه بهترین هستند و بیشتر عملیات های شان را به صورت مستقل انجام می دهند.

مقامات وزارت دفاع افغانستان نیز توانایی های این نیروها را بی نظیر می دانند و از افزایش تعداد این نیروها “در صورت نیاز” خبر می دهند.

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه می گوید که نیروهای کماندو نشان داده اند که توانایی های شان بی نظیر است. این نیروها از جمله مجهزترین و تواناترین نیروهای رزمی افغانستان هستند.

سخن گوی وزارت دفاع این کشور می افزاید که در صورت نیاز، وزارت دفاع افغانستان می تواند به دنبال افزایش این نیروها در ساختار ارتش افغانستان باشد و در این زمینه مشکلی ندارد.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

مقامات در وزارت دفاع افغانستان می گویند که حکومت افغانستان به دنبال تجهیز و تقویت بیشتر نیروهای ارتش این کشور است تا از این طریق، با توانایی ها و امکانات بیشتری به نبرد با گروه های تروریستی ادامه دهند.

نابودی پناه‌گای امن

فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان در صحبت هایش اشاره ای به پناه‌گاه های گروه های تروریستی در منطقه داشته است. جنرال نیکلسون گفته است که برخی کشور ها تلاش می کنند که طالبان را مشروعیت دهند و از آنها حمایت کنند.

آقای نیکلسون پناه گاه های امن تروریستان در پاکستان را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و منافع آمریکا دانسته و افزوده است که “روابط پیچیده ما با پاکستان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد”.

این فرمانده آمریکایی علاوه بر پاکستان به کشورهای ایران و روسیه اشاره کرده و معتقد است که این سه کشور با حمایت از طالبان در پی تضعیف حکومت افغانستان هستند.

https://youtu.be/Veeiu6SrfeQ

در همین حال جان مک کین رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا نیز به “پناه گاه های امن تروریستان در پاکستان” اشاره ای داشته است.

او می گوید ” واقعیت این است که چندین گروه دهشت افگنی در پاکستان فعالیت دارند که همسایه خود، افغانستان را هدف قرار می دهند و نیروهای آمریکایی را می کشند. تا زمانی که دشمنان ما در پاکستان پناه گاه امنی داشته باشند ماموریت ما نیز با مشکل مواجه خواهد بود. این پناه گاه های امن باید از بین بروند.”

شرکای جدی

در کنار این که فرماندهان نظامی آمریکایی خواهان افزایش نیروهای نظامی در افغانستان شده اند، روسای جمهور دو کشور نیز در گفتگوی تلفنی با یکدیگر، بر ضرورت مبارزه مشترک با تروریزم در منطقه تاکید کرده اند.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است که روسای جمهور دو کشور در رابطه با موضوعات امنیتی افغانستان و منطقه و مبارزه با خطرات تروریزم و کشورهای حامی آن گفتگو کرده اند.

Ghani and trump
رییس جمهور غنی و دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده نیز در رابطه با موضوعات امنیتی افغانستان و منطقه و مبارزه با خطرات تروریزم و کشورهای حامی آن گفتگو کرده اند

محمد اشرف غنی در این گفتگوی تلفنی از نقش نیروهای آمریکایی در مبارزه با تروریزم قدردانی کرده و گفته است که نیروهای نظامی افغانستان با کمک این نیروها از مرحله ای دشوار عبور کرده اند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز دو کشور را به عنوان “شرکای عمده در راه مبارزه با تروریزم” عنوان کرده که در کنار یکدیگر قرار دارند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری به خبرنامه می گوید که روسای جمهور افغانستان و آمریکا، تروریزم و کشورهای حامی تروریزم را به عنوان یک خطر در منطقه می پندارند.

به گفته ی آقای مرتضوی اکنون آمریکا و افغانستان به یک درک مشترک رسیده اند تا از این طریق بتوان از همه ظرفیت ها و امکانات برای مبارزه با این پدیده استفاده صورت گیرد.

شاه حسین مرتضوی، از سخنگویان ارگ افغانستان
شاه حسین مرتضوی، از سخنگویان ارگ افغانستان / عکس: ارگ

پس  از این تماس تلفنی قرار است تیم کاری مشترکی از نمایندگان دو کشور تشکیل گردد تا موضوعات مطرح شده در گفتگوی دو رییس جمهور را مورد بررسی بیشتری قرار دهند.

گفته شده در دیداری که قرار است به زودی میان اشرف غنی و دونالد ترامپ صورت بگیرد، روسای جهور دو کشور در مورد موضوعات مطرح شده و به خصوص مبارزه مشترک با تروریزم گفتگوهای بیشتری انجام دهند.

نگرانی های مشترک دو کشور

به نظر می رسد افزایش نا امنی ها و گسترش فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان و منطقه، نگرانی های مشترک مقامات افغانستان و آمریکا را بر انگیخته است.

مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی با درک وضعیت موجود در افغانستان در پی این هستند که با افزایش حمایت های سیاسی و نظامی از افغانستان، دستاوردهای 16 سال گذشته را حفظ نمایند. دستاوردهایی که با گسترش فعالیت های تروریستی و افزایش ناامنی ها، اکنون با خطر از دست رفتن روبرو شده است.

https://www.youtube.com/watch?v=oXWDeT3pDZE

علاوه بر این مقامات آمریکایی در گفتگوهای شان بر لزوم نابودی پناه‌گاه‌های امن تروریستان در پاکستان نیز اشاره کرده اند.چیزی که مقامات افغانستان در طول سال های گذشته همواره بر آن تاکید داشته و از پاکستان به عنوان حمایت کننده گروه های تروریستی نام برده اند که در داخل افغانستان دست به حملات انفجاری و انتحاری می زنند.

اما باید دید که حکومت جدید آمریکا در کنار اینکه در صحبت های شان بر لزوم از بین رفتن این پناه‌گاه ها تاکید کرده است، در عمل نیز چنین خواهند کرد یا خیر.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان