جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

الگوهای برتر؛ 9 گروهی که چهره زنان افغانستان را تغییر داده اند

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

زنان در افغانستان همواره با خبرهای خشونت های جنسی، خشونت های خانوادگی و زندگی پر مشقت خبرساز بوده اند. هر از چندگاهی سرخط رسانه های داخلی و خارجی را خبرهای از این دست شکل می دهد. اما در این کشور، بخشی دیگری از زندگی زن افغانستان وجود دارد که افتخارات فراوانی را برای افغان ها به باور می آورد. خبرنامه نگاهی به گروه های از زنان افغان پرداخته که در بخش های مختلف افتخار آفرین بوده اند.

ارکستر دختران افغانستان

برای نخستین بار گروه 35 نفری دختران افغان با مدیریت نگین خپلواک به عنوان گروه ارکستر موسیقی زهره در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس حضور یافتند و برای حدود 3هزار نخبه جهان در حوزه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی به شمول رهبران دولت ها موسیقی حرفه ای را اجرا کردند.

https://youtu.be/d9-jqGuRDX8

نگین اما در کابل وارد مرکز ملی موسیقی شده و چهار سال است در این مرکز، موسیقی تحصیل می کند. از مجموع ۲۰۰ دانش آموز این مرکز حدود یک چهارم آنها دختر می باشند.

نگین می گوید که  اجرای موسیقی در مجمع جهانی اقتصادی، امید تازه ی برای آنان داده است.

زنان آرکستر افغان برای اولین بار در تاریخ افغانستان، در سال جاری برنده‌ی جایزه‌ فری‌موس شدند.

https://twitter.com/Freemuse98/status/823154419822895104?ref_src=twsrc%5Etfw

تیم جایزه فری‌موس در گزارشی از شجاعت تیم آرکستر زهره توصیف کرده آنان را استثنایی عنوان کرده که با وجود محدودیت‌های فراوان، با شجاعت شان الگوی موفق برای هر زن، در افغانستان می گردند.

گروه موسیقی صلصال

همزمان با حضور جهانی گروه موسیقی ارکستر زهره، از بامیان در مرکز افغانستان نیز خبری از تاسیس گروه دیگر موسیقی سنتی نشر شده است. این گروه دختران افغان برای اولین بار در مرکز ولایت بامیان برای احیای موسیقی محلی، به آموختن دمبوره آغاز کرده اند.

https://www.youtube.com/watch?v=_qLq35PyP1Y&feature=youtu.be

گزارش شده است که دختران دمبوره نواز خواهان احیای موسیقی محلی این خطه می باشند. دمبوره وسیله ای موسیقی محلی است که در افغانستان طرفداران زیادی دارد، اما نوازندگان آن کمتر دختر بوده است.

تیم دختران دوچرخه سواران

تیم دوچرخه سوار بانوان افغانستان که  ۲۲ عضو دارد، تنها تیم حرفه‌ای دوچرخه‌سواری زنان در افغانستان است.

تیم دوچرخه‌سوارِ بانوان افغان، جزء فدراسیون بایسکل‌رانی افغانستان است که در آغاز دولت های موقت و انتقالی شکل گرفت. پس از آن، دختران انگشت‌شماری به این رشته ورزشی روی آوردند.

تیم دوچرخه سوار بانوان افغانستان که ۲۲ عضو دارد، تنها تیم حرفه‌ای دوچرخه‌سواری زنان در افغانستان است.

ذکیه محمدی یکی از اولین‌ بانوان دوچرخه‌سوار بود. محمدی در چندین مسابقه در سطح بامیان و افغانستان، شرکت کرده و برنده مقام های اول، دوم و سوم این مسابقات شده است. او حالا عضو گروه دوچرخه سواری “صلصال و شمامه” بامیان است. این بانوی افغان در گفتگو با خبرنامه گفت که سطح فرهنگ مردم بامیان هنوز آن قدر تغییر نکرده است که از کنایه گویی عبور کرده باشند. او تصریح می‌کند که با همه‌ی این مشکلات، دختران علاقه‌مند زیادی به جمع این گروه پیوسته اند. این تیم برای اولین بار نامزد جایزه نوبل صلح 2016 شد.

تیم ملی فوتبال زنان افغانستان

فوتبال از اولین رشته های ورزشی  بوده که با استقبال گسترده زنان افغان به همراه شده است. حدود یازده سال قبل در تیم ملی فوتبال بانون افغانستان درفدراسیون فوتبال این کشور تشکیل شد و یکسال بعد از آن رسما بازیکنان زن به این تیم جذب شدند.

شماری از بازرگانان افغان، تیم ملی فوتبال بانوان این کشور را حمایت مالی نیز می‌کنند

تیم ملی فوتبال بانوان افغان که بیش از 70 عضو دارد، در سه رده بندی سنی، بزرگسالان، زیر 17 سال و زیر 14 سال فعالیت می کند.

این تیم در هشت ولایت افغانستان، کمیته فعال بانوان و همچنان 4 تیم منتخب ولایتی دارد که هر سال یک بار بین تیم های منتخب چهار ولایت بامیان، هرات، بلخ و کابل مسابقاتی برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در سطح آسیا در مقام 29 و در جنوب آسیا نیز در مقام هفتم قرار دارد.

تیم اسکی دختران افغانستان

اولین تیم اسکی دختران افغانستان در بامیان تشکیل شده است. این ولایت در شش ماه سال فصل سرد دارد و زمستان آن پربرف می باشد. به این جهت، در سال های اخیر به خاطر امنیت آن اسکی در این ولایت رشد چشم گیری داشته است.

بامیان امنیت مناسبی دارد و شهروندان آن نیز با حضور دختران و زنان در حوزه های ورزشی مخالفت نمی کنند

تیم اسکی دختران در بامیان حدود  30 ورزشکار دختر را جذب کرده که این دختران در جمع 200 ورزش کار در پارک ملی کوه بابا تمرین می کنند.

بامیان یکی از ولایت امن افغانستان است که پنج کلوب ورزشی اسکی محلی در آن فعال می باشد و در عین حال یک کلوب اسکی بین المللی نیز در این ولایت فعالیت دارد .

تیم دختران کوهنورد افغانستان

تیم دختران کوهنورد افغان هفده عضو دارد که از ولایت‌های بامیان، غزنی، وردک، ننگرهار، کنر، پروان، کابل و دایکندی است می باشند.

این تیم با تمرین های مستمر در تلاش فتح قله های مترفع افغانستان است. با آن که کوهنوردی یکی از ورزش های جدید در افغاستان می باشد، اما دختران افغان نیز به صورت گروهی در این بخش نقش جدی بازی می کنند.

گزارش شده که این تیم دختران افغان، در تلاش اند تا شاه فولادی را با ارتفاع 5 هزار متری آن که قله ای از کوه بابا در بامیان است، فتح کنند.

تیم دختران کوهنورد افغان هفده عضو دارد که از ولایت های مختلف این کشور کنارهم آمده اند / عکس: کی اس اف

پیش از این فرشته ابراهیمی، مسئول برنامه‌های کوهنوردی و عضو تیم ملی کوهنوردی افغانستان  به بی بی سی گفته بود که این تیم توانسته تا ارتفاع 4400 متر در کوه بابا صعود کنند

گروه دختران مهندس افغان

با آغاز بازسازی مرحله دوم قصر دارالامان، تیمی از دختران مهندس افغان وارد فضای کار این مرحله شده و توانسته اند توجه زیادی را به خود جلب کنند.

به گفته مسوولان وزارت شهر سازی افغانستان 25 مهندس دختر مصروف بازسازی قصر دارالامان است.

این قصر که در غرب کابل موقعیت دارد، از آثار تاریخی افغانستان است که توسط مهندسان آلمانی در زمان شاه امان الله در آغاز قرن بیست بر فراز تپه ای ساخته شد.

از این مکان در دوره های مختلف به عنوان وزارت های فواید عامه، عدلیه و دفاع استفاده شده است.

دختران مهندس در کار بازسازی قصر دارالامان

در جریان جنگ های دهه نود میلادی، این بنای تاریخی افغانستان آسیب جدی دیده و اخیرا حکومت وحدت ملی افغانستان با فراهم آوری بودجه ای ویژه ای، مجموعه ای از تیم کاری زن و مرد افغان را برای بازسازی آن به کار گمارده است.

گروه دختران خلاق نرم افزار

زهرا جعفری و فاطمه جعفری دانشجویان رشته کمیپوتر دانشگاه پولی تکنیک کابل در سال جاری خورشیدی با ساخت نرم افزاری برای ایجاد شفافیت در روند انتخابات در افغانستان، توانسته اند جایزه ای پنج برنامه نویس خلاق در این کشور را به دست آورند.

این نرم افزار به نام فینگرپرنت یا سیستم بایومتریک یاد می شود. این سیستم  به رنگ کردن انگشت و یا کارت رای دهی نیاز ندارد. البته که باید قبل از آن تذکره های الکترونیکی وجود داشته باشد و مشخصات افراد باید در بانک اطلاعات حکومت افغانستان وجود داشته باشد.

زهرا و فاطمه، امسال تازه از بخش کمپیوتر ساینس پولی‌تخنیک کابل فارغ شده اند

این دو دختر افغان قبلن به خبرنامه گفته بودند که “ساخت این طرح حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دالر برای آن ها هزینه برداشته و برای اجرای آن درهر حوزه‌ی انتخاباتی، بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ دالر پول لازم است.”

این دو برنامه نویس تاکید می کنند که نرم افزار شان برای الکترونیکی سازی سیستم انتخابات در افغانستان ساخته شده است. تفاوت این نرم افزار با نرم افزارهای کشورهای پیشرفته در این است که از این سیستم همه می توانند استفاده کنند.

نرم افزار برگزاری انتخابات شفاف، طرح کاملن جدید است که با شرایط افغانستان مطابقت دارد. سیستم های الکترونیکی کشورهای پیش‌رفته جهان معمولن آنلاین است اما در مواردی رای دهنده‌گان که بی سواد باشند، نمی تواند رای بدهد. زیرا هر رای دهنده در سیستم آنلاین باید نخست از طریق انترنت اکونتی برای شان بسازند و سپس رای بدهند، اما این سیستم با روش انگشت نگاری کار می کند و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

بانوی نخست کشور از این بانوان تقدیر کرد

زهرا جعفری وفاطمه جعفری، هر دو زمانی را مهاجر بوده اند. طعم تلخ مهاجرت را چشیده و پس از سقوط حکومت طالبان، به افغانستان برگشته اند.

گروه ورزشکاران خبرساز وشو

اخیرا این گروه به شدت خبرساز شده است. گروه ورزشکاران وشوو در افغانستان زمانی مورد توجه قرار گرفتند که تصاویر خود را در صفحات کاربری فیس بوک خود منتشر کردند.

خبرنامه با استفاده از این تصاویر گزارشی تصویری را در باره این گروه نشر کرد که پس از آن مورد توجه رسانه های دیگر فارسی زبان قرار گرفت.

اخیرا رسانه های مشهور بین المللی نیز در باره این گروه گزارش های خواندنی نشر کرده اند.

گروه ورزشکاران وشوو در افغانستان زمانی مورد توجه قرار گرفتند که تصاویر خود را در صفحات کاربری فیس بوک خود منتشر کردند / عکس: ای پی

این گروه ده عضو دارد و مسولیت تمرین آن ها را سیما عظیمی دختری از جاغوری در افغانستان برعهده دارد. او امیدوار است که تیم اش بتواند به نمایندگی از افغانستان در این رشته در مسابقات بین المللی شرکت کند.

صدیقه رحیمی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان