جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

سکوی سخن تد (TED)؛ 6 سخن‌ران افغان در روایت جهانیِ افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مجموعه‌ی TED یک سازمان غیر انتفاعی است که با شعار «گسترش ایده‌های ارزشمند» ایجاده شده است. «تد» نخستین بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک کنفرانس چهار روزه در کالیفرنیا برگزار شد که موسس آن ریچارد سول ورک‌من ( Richard Saul Workman) بود. اما سمینارهای دوره‌ای آن از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت. اجرای برنامه‌های تد بیشتر روی تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان پردازی متمرکز بوده است.

TED که مخفف سه کلمه‌ی Technology, Entertainment, Design می‌باشد، سازمانی است که برای توسعه فکر خلاق تشکیل شده است.

کنفرانس تد در بهار هر سال (همزمان با کنفرانسی به نام تد اکتیو) و تدگلوبل هر تابستان برگزار می‌‌شود. در انگیزه تد شعار «گسترش ایده های ارزشمند» می‌درخشد. این‌ها همان ایده‌هایی هستند که توسط تد به اشتراک گذاشته شده و پیاده می‌شوند تا جهان را تغییر دهند. سازمان مرکزی گروه تد با ۹۰ نفر در دفتر مرکزی آن در ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد.

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و هم‌چنان تعداد زیادی از برندگان جایزه‌ی نوبل، مانند: جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، جرج اسموت، بیل کلینتون، براین گرین، استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز و لری پیچ (موسس گوگل) تا کنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند.

ستیج تد
ستیج تد

تا فبروی ۲۰۱۵، درحدود ۱۹۰۰سخنرانی در تد به صورت رایگان قرار داشت و تا جون ۲۰۱۱ ویدیوهای دیده شده ۵۰۰ میلیون بار بوده و در نوامبر ۲۰۱۲، یک میلیارد بار ویدئوهای تد در اینترنت دیده شده‌اند.

 مجموعه‌ی سخنرانی‌ها و ویدیو‌های TED رایگان می‌باشد و هرکس می‌تواند آنها را به صورت فایل صوتی یا تصویری با کیفیت مورد نظر خود دانلود کند. تعداد زیادی از آنها زیرنویس فارسی هم دارند که می‌‌شود هنگام نمایش یا دانلود، آن را فعال کنیم.

افغان ها نیز در زمره سخنران این برنامه بوده اند. با آن که آمار افغان های سخنران تد بالا نیست، اما شش تن از شهروندان افغانستان که سخنرانی های تاثیر گذاری در تد داشته اند، در این گزارش مورد توجه قرار گرفته اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کنونی افغانستان از نخستین افغان‌هایی بود که در این سکو سخن‌رانی کرد
محمد اشرف غنی رییس جمهور کنونی افغانستان از نخستین افغان‌هایی بود که در این ستیج سخن‌رانی کرد

سخنرانی اشرف غنی

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کنونی افغانستان از جمله کسانی از افغانستان بوده که برای اولین بار در استیچ تد در مورد توسعه دولت‌های شکست‌خورده سخنرانی کرده. او در ماه جولای سال 2005 میلادی سخنرانی خود را در تد ارائه کرد.

سخنرانی او بیشتر روی ضرورت سرمایه گذاری اقتصادی و طراحی نبوغ (design ingenuity) تمرکز داشت. او در ادامه سخنرانی‌اش، گفت‌و‌گوی نیز با متصدی تد (TED curator) در مورد آینده افغانستان داشت.

آقای غنی رییس جمهور کنونی افغانستان است. او پیش از این به عنوان وزیر مالیه‌ی حکومت افغانستان و هم‌چنان رییس دانشگاه کابل نیز فعالیت کرده است.

شبانه بسیج راسخ حین صحبت روی ستیج تد
شبانه بسیج راسخ حین صحبت روی ستیج تد

شبانه بسیج راسخ

شبانه راسخ در مورد شرایط دشوار آموزش در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان در تد سخنرانی کرده است. او می‌گوید که “تصور کنید در کشوری که در آن دختران باید دزدکی به مکتب بروند و در صورت آگاه شدن کسی از آموزش آنان، با عواقب مرگباری دچار باشند؛ چنین وضعیت، دشوار ترین شرایط برای شهروندان آن کشور است.”

شبانه در این سخنرانی، از داستان و شرایط آموزش‌اش در دوران حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گوید؛ کسی که در سخت‌ترین شرایط ممکن، به شکل زیر زمینی به دختران افغان درس می‌داد. او بالای تصمیم خانواده و پدرش که او را برای مکتب رفتن در دشوار ترین شرایط تشویق کرد، افتخار می‌کند.

https://www.youtube.com/watch?v=Ka70-Hb1wFE

خانم بسیج راسخ به عنوان معلم در افغانستان کار کرده و برای دختران و زنان در افغانستان در عرصه آموزش کمک کرده است.

سکینه یعقوبی

سکینه یعقوبی نیز فعال بخش آموزش و پرورش است. او نیز از فعالیت‌های گسترده آموزشی اش از جمله فراهم کردن زمینه‌ی آموزش برای 3 هزار پسر و دختر افغان در زمان حاکمیت طالبان حرف می‌زند. هنگامی که طالبان مکتب‌های دخترانه را در افغانستان بست، او مکتب‌های مخفیانه‌ی جدید را برای آموزش هزاران نفر از زنان و مردان فراهم کرد. سکینه چندین بار مورد تهدید قرار گرفت اما با آن هم کارهایش را متوقف نکرد.

سکینه یعقوبی مدیر اجرایی موسسه آموزشی افغانستان (AIL) است. این نهاد آموزشی یک سازمان غیر دولتی زنان افغان می‌باشد که در سال 1995 به رهبری او تاسیس شد.

https://www.youtube.com/watch?v=fCKNScHMBGE

مکتب‌های دخترانه در 1990میلادی توسط طالبان بسته شد، با این وجود موسسه آموزشی افغانستان به مدیریت خانم یعقوبی به یک مکتب زیرزمینی برای دختران افغان تبدیل شد که در آن 3 هزار دانش‌آموز به گونه‌ی مخفیانه درس می‌خواندند.

خانم یعقوبی در کنار بنیانگذاری موسسه آموزشی افغانستان، بیمارستان پروفسور سکینه یعقوبی، مکتب خصوصی سکینه یعقوبی در هرات، و ایستگاه رادیویی معراج هرات را نیز راه اندازی کرده است.

برات علی باتور

برات علی، عکاس خبری در افغانستان بود. عکس‌های خبری او در روزنامه های نیویارک تایمز، وال‌استریت ژورنال، استرن و بسیاری از نشریه‌های دیگر به نشر رسیده است.

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1usGUSuL4

کار پرخطر باتور او را وادار به ترک افغانستان کرد و به پاکستان مهاجر شد؛ کشوری که برای او به عنوان قوم هزاره خطرناک‌تر از افغانستان بود.

او در سخنرانی اش در تد گفته است که حتی در این کشور برای مدتی که بلیط هواپیما را دریافت کند، مکان امنی پیدا نتوانسته است. سر انجام آقای باتور مجبور به پرداخت پول به یک قاچاقچی می‌شود و به موج جزر و مدی مرگبار با سایر مهاجران می‌پیوندد.

او در این سفرش از مهاجران قایق‌سوار که دنبال پناهندگی در کشورهای مانند استرالیا بودند، مستندی به نام «سفر اقیانوس دلخراش» را ساخت. این مستند او چندین جایزه را از آن خود کرد.

فرشته فروغ

فرشته فروغ در رشته کمپیوتر ساینس به مدت سه سال در دانشگاه هرات تدریس کرده و در سال ۲۰۱۳ برای سخنرانی در برنامه تد (TED) انتخاب شد که در بخش سواد دیجیتالی و ارتباطات بدون مرز در نیویورک صحبت کرد.

خانم فروغ می‌گوید “دنیا کوچک‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم.” در هشتم اکتبر ۲۰۱۳ میلادی آرزوی او به حقیقت پیوست و شانس صحبت روی استیج  TED در شهر نیویارک را یافت.

فرشته فروغ
فرشته فروغ در مورد برنامه نویسی برای الهام‌بخشی (Code to Inspire) برای زنان افغان در ستیج تد سخن‌رانی کرده است

فرشته فروغ، بنیان‌گذار و رییس شرکت «برنامه‌نویسی برای الهام بخشی» ( Code to Inspire ) که در نوع خود اولین شرکت برنامه‌نویسی در افغانستان محسوب می‌‌شود، می باشد. خانم فروغ همچنان یکی از اعضای اصلی بنیاد Women’s Annex  می‌باشد که زمینه‌های آموزشی برای زنان و دختران را فراهم می‌کند.

شرکت تحت مدیریت فرشته فروغ، جایزه معتبر سال ۲۰۱۶ گوگل را بدست آورده است و او اخیرا در فهرست یکی از برندگان جایزه زنان جوان برتر ماری کلر قرار گرفت است. وب‌سایت  ماری کلر در بخش‌های زنان از قبیل مد، مواد مخدر و در کل روی فعالیت زنان تمرکز دارد.

نور جهان اکبر

تداکس برنامه ی محلی وابسته به تد است که به صورت مستقل تری سازماندهی می شود. برگزارکنندگان مشتاق برای برگزاری تداکس در منطقه خود در خواست داده و بعد از پذیرش سازمان تد این برنامه را در کشور خود برگزار می کنند.

https://youtu.be/hP3lRAe1Gp4

افغان های زیاد در برنامه تداِکس سخنرانی داشته اند. نورجهان اکبر یکی از این سخنرانان می‌باشد.

نور جهان اکبر در سخنرانی اش در این برنامه در مورد تساوی آموزش و پرورش در افغانستان حرف می‌زند. خانم اکبر در حمایت از حق آموزش و پرورش و در حمایت از حقوق زنان در افغانستان فعالیت کرده است. در این سخنرانی او در مورد سفر که بخاطر تحصیل خودش طی کرده و هم‌چنان در مورد تاثیر آموزش و پرورش در توانمند‌سازی زنان در افغانستان و سراسر جهان سخن گفته است.

محمدرضا جعفری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان