جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
15 بازدید

نام‌های ماندگار؛ از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی تا فرودگاه شهید مزاری

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

افغانستان در کل دارای 28 میدان هوایی است که از آن جمله 4 فرودگاه آن بین المللی، 4 فرودگاه دیگر آن محلی و 20 فرودگاه آن درجه دو می باشد.

فرودگاه حامد کرزی

فرودگاه حامد کرزی، از جمله میدان‌های هوایی بین المللی افغانستان می‌باشد که در سال 1357 ساخته شده است. طول خط پرواز این فرودگاه 3500 متر، عرض آن 60 متر می باشد.

افغانستان در سال ۲۰۰۵ میلادی پیشنهاد کمک ۳۵ میلیون دلاری جاپان برای بازسازی فرودگاه حامد کرزی را پذیرفت. بر اساس توافقات دو طرف، جاپان ترمینال جدیدی با استانداردهای بین‌المللی را برای پروازهای خارجی این فرودگاه ساخت. پس از راه‌اندازی ترمینال جدید، از ترمینال کنونی برای استفاده از پروازهای داخلی استفاده می‌شود.

airport2
پیش از این نام این فرودگاه «میدان هوایی بین المللی کابل» بود اما در سال 1393 با پایان دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، این فرودگاه از سوی حکومت افغانستان به نام او نام‌گذاری شد

پروژه ساخت ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد که در سال  ۲۰۰۸ میلادی از آن بهره برداری شد. هزینه بازسازی و توسعه فرودگاه کابل از کمک‌های مالی جاپان برای بازسازی افغانستان تأمین شده‌است.

پیش از این نام این فرودگاه «میدان هوایی بین المللی کابل» بود اما در سال 1393 با پایان دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، این فرودگاه از سوی حکومت افغانستان به نام او نام‌گذاری شد.

فرودگاه مولانا جلاالدین بلخی

این فرودگاه در سال 2007 ساخته شد که طول خط پرواز آن 2998 متر و عرض آن 52 متر می‌باشد.

airport4
این فرودگاه در ۹ کیلومتری شرقی مزار شریف قرار دارد

فرودگاه بین المللی مزار شریف چهارمین فرودگاه بزرگ افغانستان بعد از کابل هرات و قندهار می‌باشد. این فرودگاه در ۹ کیلومتری شرقی مزار شریف قرار دارد و در این فرودگاه پروازهای داخلی و بین المللی انجام می شود.

فرودگاه شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری

کار این فرودگاه در سال 2012 با هزینه 15 میلیون دالر از کمک بلا عوض جاپان آغاز شد و در اخیر سال 2014 ختم شد. طول خط پروزا آن 2270 متر است و عرض آن 30 متر می باشد.

این فرودگاه اخیرا توسط محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در ماه سنبله سال جاری خورشیدی به نام «میدان هوایی شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری» گشایش یافت.

این اولین بار است که فرودگاهی با استندرد نستبا مناسب در مناطق مرکزی افغانستان ساخته می شود. اما به گفته شهروندان این ولایت تا کنون این فرودگاه نتوانسته آنچنان که انتظار می رفت زمینه تسهیلات حمل و نقل هواپیمایی را برای مناطق مرکزی افغانستان مساعد سازد.

airport1
در ولسوالی مالستان ولایت غزنی اخیرا میدانی برای فرود هلیکوپتر ساخته شده

با این حال در مرکز افغانستان، فرودگاه های درجه دو نیز ساخته شده اما یکی از جالب ترین ساخت و ساز برای حمل و نقل هوایی در ولسوالی مالستان غزنی اتفاق افتاده است. در این ولسوالی اخیرا، میدانی برای فرود هلیکوپتر ساخته شده که از آن به عنوان فرودگاهی در مالستان نام برده می شود. این فرودگاه با هزینه دو میلیون افغانی در ولسوالی مالستان از سوی اداره هوانوردی افغانستان ساخته شده است.

فرودگاه های دیگر

فرودگاه قندهار یکی از فرودگاه های مهم افغانستان پنداشته می شود که در سال 1342 با  خط پرواز 3500 متری ساخته شده است.

این فرودگاه در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط ایالات متحده و در چارچوب کار «نگاه ایالات متحده برای برنامه پیشرفت بین‌المللی» ساخته‌شد. از این فرودگاه بیشتر برای مقاصد نظامی توسط نیروهای آمریکایی استفاده می شود.

فرودگاه قندهار در سال ۱۹۷۹ توسط شوروی‌ها اشغال شد و در جریان جنگ شوروی در افغانستان طی دهه۱۹۸۰ به شدت صدمه دید. به این فرودگاه در جریان حمله ایالات متحده به نیروهای طالبان در اکتبر ۲۰۰۱ آسیب‌های بیشتری وارد شد.

airport6
فرودگاه قندهار یکی از فرودگاه های مهم افغانستان پنداشته می شود که در سال 1342 با خط پرواز 3500 متری ساخته شده است

در سال ۲۰۰۷ میلادی این فرودگاه بازسازی شده و برای پروازهای نظامی و غیر نظامی استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ میلادی با افزایش عملیات نظامی ناتو در افغانستان، شمار پروازهای فرودگاه قندهار از ۱۷۰۰ به ۵۰۰۰ پرواز در هفته رسید که این شمار از پروازها باعث شدکه فرودگاه پرترددترین فرودگاه یک‌بانده در جهان معرفی شود.

فرودگاه بین المللی هرات نیز از فرودگاه های مهم افغانستان پنداشته می شود. این فرودگاه در سال 1363 ساخته شده است. خط پرواز آن3050 متر طول و52 متر عرض دارد. به گفته‌ی مسوولان اداره هوانوردی ملکی قرار است در آینده نزدیک این فرودگاه توسط ایتالیا توسعه یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان