جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

فصل باز هلمند؛ ورود رییس اجرایی افغانستان به لشکرگاه و نگرانی از بازخیزش شورشیان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در پی افزایش نگرانی های امنیتی در ولایت هلمند، مقامات بلندپایه افغانستان صبح امروز به این ولایت سفر کردند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی افغانستان صبح امروز به منظور بررسی وضعیت امنیتی هلمند، وارد این ولایت شدند.

رییس اجرایی افغانستان در دیدار با مسوولین و نیروهای امنیتی در هلمند، از آنان خواسته است تا پیش از فرا رسیدن فصل بهار، شورشیان را در این ولایت سرکوب کنند. آقای عبدالله به مشکلات امنیتی در اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، اشاره کرده و گفته است که گروه های تروریستی در فصل زمستان و پیش از فرا رسیدن فصل بهار، در مناطق مختلف این ولایت، باید مورد حملات سنگین قرار گرفته و سرکوب شوند.

این سفر رییس اجرایی افغانستان به هلمند پس از آن صورت می گیرد که شب گذشته رییس جمهور افغانستان در صحبت با مقامات محلی ولایت هلمند، گفته بود که هیاتی به منظور رسیدگی به مشکلات امنیتی به این ولایت سفر می کنند.

abdullah1
عبدالله حبیبی وزیر دفاع و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی افغانستان نیز در این سفر رییس اجرایی را همراهی می‌کردند

رییس جمهور در این کنفرانس ویدیویی در مورد وضعیت امنیتی در ولسوالی های سنگین و مارجه با مقامات امنیتی هلمند گفتگو کرده است.

ولایت پرچالش

سفر هیات بلند پایه مقامات افغان به هلمند در حالی صورت می گیرد که در این ولایت در تابستان سال جاری شدیدترین نبردها و حملات سنگین طالبان را پشت سر گذاشت. طالبان حتی توانستند خود را به دروازه های شهر لشکرگاه مرکز این ولایت برسانند. اما در اوج نگرانی ها از سقوط شهر لشکرگاه نیروهای امنیتی افغانستان با حمایت هوایی نیروهای ناتو، توانستند حملات طالبان را دفع نمایند و از سقوط این ولایت جلوگیری کنند.

ولایت هلمند در جنوب افغانستان یکی از ولایت های این کشور است که همواره شاهد حضور چشمگیر طالبان و جنگ های گسترده ی این گروه با حکومت بوده است. ولایت وسیع و استراتژیک هلمند با ولایت های نیمروز، فراه، غور، دایکندی، ارزگان و قندهار مرز مشترک دارد.

حکومت افغانستان همواره، حکومت پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده است
حکومت افغانستان همواره، حکومت پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده است

 

این ولایت جنوبی که در امتداد خط دیورند و در همسایگی پاکستان قرار دارد، از ولایت هایی بوده است که به دلیل نزدیکی به خط دیورند، همواره مورد توجه گروه طالبان بوده. مقامات در حکومت افغانستان همواره، حکومت پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده که در افغانستان می جنگند.

تسلط بر جغرافیای ولسوالی ها

ولایت هلمند نیز مانند برخی دیگر از ولایت های افغانستان، دارای مناطقی است که خارج از کنترل دولت بوده و پناه گاه امنی برای تروریستان محسوب می شود.

هلمند دارای 14 ولسوالی است که در این میان، 6 ولسوالی در کنترل طالبان است و 4 ولسوالی دیگر نیز به صورت جدی در معرض خطر است و گروه های تروریستی در آنجا فعال می باشند.

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید که ولسوالی های خانشین، دیشو، باغران، موسی قلعه، ناوه و نوزاد مناطقی هستند که به صورت کامل در کنترل طالبان قرار دارد. علاوه بر این، ولسوالی های گرمسیر، سنگین، مارجه و نادعلی نیز مناطقی هستند که تهدیدهای امنیتی در آن بسیار بالاست.

عمر زواک، سخنگوی ولایت هلمند
عمر زواک، سخنگوی والی هلمند

موسی قلعه و نوزاد سال گذشته به دست طالبان افتاد اما،  ولسوالی های دیشو و باغران از چندین سال قبل در کنترل طالبان قرار دارد.

افزایش حملات طالبان بر ولسوالی سنگین

ولسوالی سنگین هلمند یکی از مناطقی است که در طول سال های گذشته از مناطق ناامن این ولایت بوده و تاکنون چندین بار میان حکومت و طالبان دست به دست شده است.

افزایش حملات طالبان در 2 ماه گذشته بر این ولسوالی نشان می دهد که این گروه تمرکز زیادی برای تسلط بر این ولسوالی دارد.

روز گذشته نیز طالبان بر این ولسوالی حمله کردند که نیروهای امنیتی افغانستان موفق به دفع این حملات شده اند.

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید که با ارسال نیروهای کمکی هوایی و زمینی، حملات شورشیان به این ولسوالی مهار شده و حملات هوایی علیه تروریستان که تنها تسلط بر این ولسوالی را داشتند نیز همچنان ادامه دارد.

او می گوید که اکنون در این ولسوالی وضعیت بهتر است و با دفع حمله طالبان، آرامش نسبی حاکم شده است.

ansf-afghan-army-1
وزارت دفاع افغانستان نیز گفته است که عملیات نظامی نیروهای امنیتی این کشور بر علیه طالبان، در مناطق مختلف هلمند ادامه دارد

در همین حال وزارت دفاع افغانستان هم گفته است که عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغانستان علیه طالبان، در مناطق مختلف این ولایت همچنان ادامه دارد.

به گفته مقامات وزارت دفاع افغانستان، در ولسوالی های سنگین و گرشک 24 طالب کشته شده و 25 تن دیگر نیز زخمی شده اند.

همچنین در عملیات پاک سازی اطراف شهر لشکرگاه مرکز این ولایت نیز، 5 تروریست توسط نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده اند.

افزایش نگرانی ها

از آنجا که یکی از اهداف طالبان در سال جاری تسلط بر شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند بود و هم اکنون نیز حملات این گروه در مناطق مختلف این ولایت همچنان ادامه دارد، این شرایط نگرانی مقامات افغانستان و آمریکا را در پی داشته است. سفر هیات بلندپایه از کابل به هلمند نیز در پاسخ به همین افزایش نگرانی های امنیتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی نیز، به تازگی گفته اند که ۳۰۰ سرباز این کشور در بهار آینده  وارد این ولایت به شدت نا امن در جنوب افغانستان خواهند شد.

US-troops1
مقامات آمریکایی به تازگی اعلام کرده اند که ۳۰۰ سرباز این کشور در بهار آینده وارد این ولایت خواهند شد

مقامات آمریکایی گفته اند که به درخواست فرماندهان نیروهای آمریکایی در افغانستان، نزدیک به ۳۰۰ تن از سربازان آمریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در بهار پیش رو، به ولایت هلمند فرستاده می شوند.

به نظر می رسد، نگرانی از تهدیدهای امنیتی در ولایت جنوبی هلمند، موجب شده است که برنامه ی فرستادن این نیروها به هلمند روی دست گرفته شود.

مقامات محلی در ولایت هلمند با اشاره به تهدید های بالای امنیتی در برخی ولسوالی های این ولایت، مقابله با این تهدیدها را  نیازمند حضور نیروهای خارجی می دانند.

عمز زواک سخن گوی والی هلمند، این ولایت را یک منطقه استراتژیک می خواند و می گوید که ” این ولایت به این دلیل برای دشمنان مهم است که در صورت کنترل بر آن می توانند، نیروهای شان را در دیگر مناطق حمایت کنند، دیگر ولایت ها را نیز تهدید کرده و یا با خطر سقوط مواجه سازند.”

سخن‌گوی والی هلمند می‌گوید که برعلاوه کمک های هوایی توسط نیروهای خارجی، آنان باید در نبرد مستقیم همراه با سربازان افغان در برابر تروریستان باید سهم بگیرند
سخن‌گوی والی هلمند می‌گوید که برعلاوه کمک های هوایی توسط نیروهای خارجی، آنان باید در نبرد مستقیم همراه با سربازان افغان در برابر تروریستان سهم بگیرند

به گفته ی آقای زواک، برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و بازپس گیری این ولسوالی ها از طالبان، به کمک نیروهای خارجی نیاز است. این نیروها قرار است علاوه بر حمایت هوایی از نیروهای افغان، به طور مستقیم در میدان های جنگ نیز در کنار آنها حضور داشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان