صنعت ناب؛ شورای عالی اقتصادی در جست‌وجوی زمینه‌های سرمایه‌گذاری روی قالین افغانی

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در جلسه‌ی این هفته‌ شورای عالی اقتصاد این کشور گفته است که با سفارت‌خانه‌ها در مورد جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری روی قالین افغانستان صحبت می شود.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای غنی به  اداره‌ی امور ریاست جمهوری دستور داده است که نیازمندی‎های ادارات دولتی را از طریق خریداری قالین‎های افغانی تکمیل کند.
رییس جمهوری افغانستان گفته است که ” باید با سفارت‎خانه‎ها صحبت شود تا فرصت‎های سرمایه‎گذاری و راه اندازی نمایشگاه‎های قالین افغانی را جستجو و فراهم نمایند.”

رییس ‏جمهوری افغانستان گفته است که باید روی مرکز شستشوی قالین‌های افغانی توجه شود و نیز رنگ‏‌های که برای ساخت قالین‌های افغانی به کار گرفته می ‎شوند مشخص و در انحصار افغانستان باشد. او تاکید کرده است که از کودکان نباید در کار قالین استفاده شود و راه حلی دراین زمینه جستجو گردد.

در این جلسه شماری از بازرگانان و مقام های وزارت خانه های تجارت و اقتصاد نیز شرکت کرده بودند
در این جلسه شماری از بازرگانان و مقام های وزارت خانه های تجارت و اقتصاد نیز شرکت کرده بودند

آقای غنی از شرکت‌‎های بازرگانی خصوصی در این عرصه خواستار سرمایه‌گذاری شده و گفته است که دولت در بازاریابی در این عرصه از توانایی‎های لازم برخوردار نمی‎باشد و خوب است که بخش خصوصی در این راستا همکاری‎های همه‌جانبه داشته باشد.

طرح ایجاد کارخانه قالین

در جلسه‌ی این هفته‌ی شورای عالی اقتصادی افغانستان، طرح ایجاد کارخانه‌ی قالین دست‌بافت افغانستان و سرمایه‎گذاری در این راستا از سوی سید عباس  یک تن از سرمایه‌گذران، ارایه شد. او گفته است که  تبدیل‌ کردن شیوه‌ی سنتی ساخت قالین به مدرن، اشتغال‌زایی، افزایش تولیدات، افزایش صادرات قالین افغانی و آموزش کارگران جدید در حوزه‌ی هنر بافت قالین از اهداف عمده‌ی این طرح می‎باشد.

طرح کارخانه بزرگ قالین توسط یکی از بازرگانان افغان در این جلسه مطرح شد
طرح کارخانه بزرگ قالین توسط یکی از بازرگانان افغان در این جلسه مطرح شد

این بازرگان عرصه‌ی قالین گفته است که با فعالیت این کارخانه، که شامل  2100 پایه‌ کارگاه قالین خواهد بود، حدود ۶۰۰۰ شغل مستقیم برای زنان ایجاد خواهد شد.

او هم‏چنان افزوده که مرکز فرش و قالین افغانستان قصد دارد با سرمایه‎گذاری حدود سه میلیون دالر امریکایی در این عرصه، کارخانه قالین دست‎بافت برای استندرد سازی قالین را با نصب ماشین آلات جدید در محوطۀ ۳۲ جریب زمین واقع پارک‎های صنعتی کابل فعال نماید.

با این حال وزارت تجارت افغانستان نیز از سرمایه‌گذاری بازرگانان در عرصه‌ی صنعت قالین افغانستان استقبال کرده است.

همایون رسا وزیر تجارت در این مورد گفته است که وزارت تجارت از نزدیک با شرکت مذکور که می‎خواهد در این راستا سرمایه‌گذاری کند کار کرده‌است.

در این جلسه از بازرگانان بخش خصوصی خواسته شد که در عرصه صنعت قالین افغانستان سرمایه گذاری کنند
در این جلسه از بازرگانان بخش خصوصی خواسته شد که در عرصه صنعت قالین افغانستان سرمایه گذاری کنند

آقای رسا پیشنهاد کرد که ۱۵۰۰ نمونه قالین افغانی خریداری شود و به‏خاطر جلب بازار صادرات قالین به نمایش گذاشته شود. وزیر تجارت افزود که هدف اساسی  سرمایه‌گذاری و حمایت از چنین طرح‎ها به‎منظور نهادینه ساختن صنعت قالین افغانی می‎باشد.

از سوی هم اداره‌ی نورم و استندر افغانستان، ایجاد نمایندگی‌های شرکت قالین در ولایت‌ها را برای رشد این صنعت در سراسر افغانستان موثر می‌داند.

نقیب‎الله فایق رییس اداره‌ی نورم و استندرد می‌گویدکه “روی ایجاد نمایندگی‎های کمپنی قالین افغانی در ولایات مختلف نیز باید توجه شود تا این صنعت رشد قابل ملاحظ‌ی پیدا کند.”

طرح ایجاد کارخانه‌ی بزرگ قالین از سوی یک بازرگان افغان در این جلسه مطرح شد
طرح ایجاد کارخانه‌ی بزرگ قالین از سوی یک بازرگان افغان در این جلسه مطرح شد

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با اشاره به اهمیت قالین افغانی و سرمایه‌گذاری در این بخش گفت که به‏خاطر جلب توجه، نمونه‌های از قالین افغانی خریداری شود و در یکی از برج‎های ارگ ریاست جمهوری در معرض دید مهمان داخلی و خارجی قرار گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *