پژوهش جدید؛ افرادی که با اولین زنگ ساعت صبحگاهی از خواب نمی‌پرند، باهوش‌تر، خلاق‌تر و خوشحال‌تر اند

توسطعلی اکبر

بهمن ۷, ۱۳۹۵ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

کسانی که تنبل اند و دیر می خوابند و با زنگ ساعت شان از بستر بیرون نمی شوند، اغلب آدم های تنبل و ناکارآمد گفته می شوند. اما اخیرا، گفته شده که آنان ممکن است هوشمند تر، خلاق تر و حتی شاید خوشحال تر از آن‌هایی باشید که در اولین زنگ ساعت از خواب می پرند.

جغدهای شب ممکن هوشمندتر اند

پژوهش بریتانیایی تحت عنوان “چرا جغدهای شب هوشمند تر اند” خواب کوتاه را به خلاقیت، زیرکی و روان آرام ربط می دهد. ساتوشی کانازاوا و کاجا پارینا استدلال می کنند که زندگی و خواب ما به مراتب بهتر از اجداد ما تنظیم شده است. به این معنی که زود خوابیدن و صبح زود از خواب بیدار شدن و به خصوص سازگار بودن آن با زندگی مدرن علامتی از زیرکی فوق‌العاده است.

alarm1

در اصطلاح ساده این بدان معنی است که یک فرد زیرک و هوشمند همواره با دکمه‌ی چرت سر و کار دارد چون این یک کشف جدید است که سیر تکامل به خودی هیچ چیزی برای آماده شدن ما انجام نداده است.

این همبستگی دومی ممکن کمی بیشتر بصری باشد: اگر ما یاد بگیریم که به نیازهای بدن خودمان گوش دهیم نه به دستورات و قوانین سخت و سریع ساعت مان، پس ما بیشتر اشتیاق و علاقه‌ی خود را دنبال می کنیم و خودمان برای مشکلات خود راه حل پیدا می کنیم. این ما را بیشتر خلاق و مستقل می سازد.

alarm

و هم‌چنان خوشحال تر

این پژوهش دانشگاه ساوت‌امپتون که شرایط اجتماعی و اقتصادی 1229 زن و مرد را با روش خواب آن‌ها مقایسه کرده نشان می دهد کسانی که در این پژوهش “جغد” نامیده شده اند (چون آن‌ها بعد از 11 شب می خوابند و بعد از 8 صبح بلند می شوند) عموما درآمد بیشتر و زندگی مرفه تری دارند.

alarm2

این بدان معنی نیست که ما همه‌ی وقت خود را در بستر خواب سپری نماییم. در حالی که جغدهای شب خوشحال تر و زیرک تر اند، اما باز هم عوامل قابل توجهی از مخاطره در ارتباط به خوابیدن بیش از حد وجود دارد. کسانی که 12 ساعت و یا بیشتر از آن می خوابند، در معرض خطر قابل توجهی از مرگ غیر منتظره قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *