جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

فعال بین المللی حقوق بشر؛ فوزیه کوفی به ریاست کمیته حقوق بشر اتحادیه جهانی بین الپارلمانی برگزیده شد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان به عنوان رییس کمیته‌ی حقوق بشر اتحادیه جهانی بین‌ال‌پارلمانی انتخاب شد. او در انتخابات که میان عضوهای این کمیته، دیروز در شهر ژنیو سویس صورت گرفت، توانست با گرفتن 3 رای بیشتر از رقیب آلمانی‌اش، به مقام ریاست این کمیته دست یابد.

خانم کوفی به خبرنامه گفت که او سال قبل از افغانستان  به نمایندگی از کشورهای آسیای جنوبی، عضویت این کمیته را کسب کرد و امسال با نامزدی به عنوان رییس این کمیته توانست برای یک سال ریاست آن‌را بر عهده گیرد.

https://twitter.com/IPUparliament/status/823534142885220352

اعضای این کمیته از کشورهای امریکا، امریکای لاتین، افریقا، آسیای جنوبی و اروپا می‌باشند و بیشتر روی مسایل نقض حقوق بشر و مشکلات که سیاست‌مداران در کشورهای مختلف متقبل می‌شود، تمرکز دارد.

کمیته‌ی حقوق بشر اتحادیه‌ی جهانی بین‌ال‌پارلمانی، یک کمیته قدرت‌مند و با صلاحیت است که می‌تواند به کشورهای که در آن نقض حقوق بشری رخ داده باشد، هیات روان کند و یاهم نمایندگان آن کشور را برای پاسخ‌گویی دعوت کند. انتخابات این کمیته سال یک‌بار برگزار می‌شود و هر عضوی این کمیته می‌تواند، به عنوان رییس آن کاندیدا کند.

خانم کوفی اکنون نماینده مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان است
خانم کوفی اکنون نماینده مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان است

عضویت افغانستان

اتحادیه بین ال‌پارلمانی به منظور فعالیت‌های حقوق بشری، دموکراسی و صلح جهانی در سال ۱۸۸۹ ایجاد شد. پارلمان افغانستان در شروع تاسیس‌اش بعد از طالبان، عضویت این اتحادیه را کسب کرد. پیش از این، افغانستان همه ساله در جلسه‌های این اتحادیه شرکت می‌کرد و حق ال‌عضویت می‌پرداخت؛ تا سال 1392 خورشیدی عضویت هیچ یکی از کمیته‌های این اتحادیه را نداشت.

اما سه سال پیش، فرخنده زهرا نادری، یکی از اعضای سابق پارلمان افغانستان توانست برای اولین‌بار در جلسه‌ی یک‌صدو بیست و هشت‌مین آن، عضویت کمیته دموکراسی این اتحادیه را کسب کند و برای یک سال به عنوان رییس این کمیته فعالیت کرد.

کسب عضویت و هم‌چنان قرار گرفتن در مقام ریاست کمیته‌های این اتحادیه برای افغانستان، که همیشه قربانی موارد نقض حقوق بشری خوانده شده است، کار در خور توجه است.

farkhonda
خانم نادری در سال 1392 به عنوان رئیس کمیته‌ی دموکراسی این اتحادیه فعالیت کرده است

فوزیه کوفی به خبرنامه گفت که ” تصور این که کسی از افغانستان بتواند فعال حقوق بشری شود و در سطح بین المللی و در سطح کشور خود شان فعالیت‌های حقوق بشری کند، برای بسیاری از کشورها سخت است.”

به گفته‌ی خانم کوفی، از لحاظ جغرافیایی، امسال نوبت ریاست این کمیته به کسی بود که از کشورهای اروپایی باشد، اما او با سخنرانی که داشته است، اعضای این کمیته را قانع کرده که جدای از مسایل جغرافیایی و منطقه‌ای، کسی باید ریاست چنین کمیته را بر عهده بگیرد که عملن در این عرصه‌ها قربانی بوده است و با تجربه‌هایی که دارد، بتواند بهتر به این قضایا رسیدگی کند.

این سخنرانی خانم کوفی در اجلاس کمیته‌ی حقوق بشر اتحادیه‌ی جهانی بین ال‌پارلمانی در سویس توانست توجه اعضای این کمیته را جلب کند و او به ریاست چنین کمیته‌ای از یک کشور قربانی نقض حقوق بشری، برسد.

فوزیه کوفی
خانم کوفی برای یک سال به عنوان رئیس کمیته‌ی حقوق بشر اتحادیه‌ی بین الپارلمانی تعیین شده است

فعال حقوق زن

فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان است. خانم کوفی یکی از چهره‌های فعال حقوق زنان افغانستان به‌‎شمار می‌رود و نقش فعالی را در تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان بازی کرده است.

خانم کوفی در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در ولایت بدخشان متولد شده است. او ماستری اش ر از بخش مدیریت تجارت از دانشگاه پرستن اسلام اباد پاکستان دارد و به زبان‌های دری پشتو، انگلیسی و اردو تسلط دارد.

فوزیه کوفی در طول ده سال گذشته از زنان شناخته شده در عرصه‌های سیاسی افغانستان است که معاونت مجلس نمایندگان را نیز در کارنامه خود دارد.

https://twitter.com/FawziaKoofi77/status/823527337174122497

اتحادیه جهانی بین ال‌پارلمانی یک نهاد تاریخی است که پارلمان افغانستان باداشتن عضویت آن همه ساله در اجلاس سالانه‌ی آن شرکت می‌کند. رییس پارلمان در این جلسه‌ها سخنرانی کرده و از قوت‌ها، موفقیت‌ها، ضعف‌ها و کارکردهای خود گزارش می‌دهد.

در اجلاس سالانه‌ی این اتحادیه، رییسان و هیات تمام کشورها شرکت می‌کنند که از وضعیت حقوق بشری کشورشان گزارش می‌دهند.

کمیته‌ی حقوق بشر یکی از کمیته‌های این اتحادیه می‌باشد که در هر سال چهار بار نشست دارد و موارد که برای این کمیته می‌آید، از جمله موارد جدی از نقض حقوق بشری است. در هر جلسه‌ی این کمیته، بیشتر از 200 تا 300 قضیه‌ی نقض حقوق بشری جدی، مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصامیم  اتخاذ می‌شود.

اقدام‌ها و تصامیم که از سوی این کمیته برای نقض حقوق بشری صورت می‌گیرد، شامل فرستادن هیات در کشورهای مربوط، صادر کردن اعلامیه‌های مطبوعاتی و یا خواستن نمایندگان کشورهای مذکور، می شود.

fawzia-koofi1
اعضای این کمیته شامل دوازده نفر از کشورهای مختلف می باشد

این کمیته، نتایج چهار جلسه‌ی که در طول سال برگزاری می‌کند را به اجلاس عمومی این اتحادیه که سال دوبار برگزار می‌شود، گزارش می‌دهد. هزینه‌ی این نشست‌ها بجز از دو نشست رسمی سالانه، به دوش خود اتحادیه بین ال‌پارلمانی می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان