جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

پیر سید احمد گیلانی درگذشت؛ ارگ مراسم تدفین ویژه برگزار می‌کند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پیر سید احمد گیلانی رییس شورای عالی صلح افغانستان، شب گذشته در سن 84 سالگی، در اثر حمله قلبی در شهر کابل در گذشت.

آقای گیلانی در ماه حوت سال 1394 خورشیدی، از سوی رهبران حکومت وحدت ملی، به ریاست شورای عالی صلح افغانستان منصوب شد و تا قبل از فوت، در این سمت باقی ماند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، فوت آقای گیلانی را ضایعه‌ای بزرگ دانسته و گفته است که مردم افغانستان در لحظه‌های حساس، یک بزرگ ملی و جهادی خویش را از دست دادند.

ارگ ریاست جمهوری همچنان برای تدفین و برگزاری مراسم فاتحه خوانی آقای گیلانی کمیسیونی را موظف ساخته است، تا مراسم ویژه‌ای را به مناسبت درگذشت او برگزار کند.

gilani
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، فوت آقای گیلانی را ضایعه‌ای بزرگ دانسته

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان هم از آقای گیلانی به عنوان یکی از رهبران سرشناس جهادی و از چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی یاد کرده و گفته است که او با افکار معتدل خویش، از اعتبار ویژه‌ای در سیاست و اجتماع افغانستان برخوردار بود.

زندگی نامه آقای گیلانی

سید احمد گیلانی در سال 1311 در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه را در کابل گذرانده و در سال 1343، از دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، مدرک لیسانس گرفت.

پس از به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق در سال 1357، به پاکستان مهاجرت کرد و در آنجا حزب محاذ ملی اسلامی را تاسیس کرد.

در سال 1988 میلادی، به ریاست شورای قیادی اتحاد احزاب جهادی انتخاب شد و در اجلاس بن نیز حضور داشت.

per gilani
آقای گیلانی در پاکستان حزب معاذ ملی را بنیان‌گذاری کرد

او پس از طالبان و با ایجاد حکومت جدید در افغانستان، به عنوان یکی از رهبران جهادی در لویه جرگه قانون اساسی شرکت کرد. این جرگه در سال 1382 در کابل، قانون اساسی افغانستان را تدوین نمود.

آقای گیلانی، در انتخابات ریاست جمهوری 1393 خورشیدی، از حامیان محمد اشرف غنی رییس جمهور کنونی افغانستان بود. 11 ماه بر شورای عالی صلح افغانستان ریاست کرد و تلاش‌هایی برای به ثمر رسیدن گفتگوهای صلح انجام داد. اما بدون این‌که به نتایج ملموسی در این زمینه دست یابد، شب گذشته از دنیا رفت.

نقش گیلانی در شورای عالی صلح

آقای گیلانی در حوت 1394 به ریاست شورای عالی صلح افغانستان رسید. رهبران حکومت وحدت ملی، با انتخاب او به عنوان رییس این شورا که در سال‌های گذشته به منظور پیش برد گفتگوهای صلح افغانستان تاسیس شده بود، تلاش کردند تا از نفوذ آقای گیلانی برای موفقیت گفتگوهای صلح استفاده نمایند.

gilani4
آقای گیلانی (چپ) در حوت 1394 به ریاست شورای عالی صلح افغانستان رسید. کریم خلیلی معاون او در این شورا بود

در ادامه پیامی که به مناسبت فوت آقای گیلانی در سایت ارگ منتشر شده، رییس جمهور افغانستان، نقش آقای گیلانی را در گفتگوهای صلح بسیار مهم و موثر خوانده است.

رییس جمهور افغانستان به گفتگوهای صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اشاره کرده و گفته است که این گفتگوها با رهبری آقای گیلانی به نتیجه رسیده است.

مذاکرات طولانی حکومت افغانستان با گلبدین حکمتیار، در ماه میزان به توافق نامه صلحی رسید که از سوی رییس جمهور و گلبدین حکمتیار، امضا شد. حکومت افغانستان امیدوار است که با امضای این توافق نامه، بخشی از جنگ و نا امنی در افغانستان پایان یابد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان هم به نقش آقای گیلانی در پیش‌برد گفتگوهای صلح اشاره کرده و گفته است، او دارای افکار معتدل بود و به همین دلیل در بین مردم از جایگاه و اعتبار خوبی برخوردار بود. رییس اجرایی هم‌چنین افزوده است که داشتن افکار معتدل و اعتبار او در میان مردم، موجب شد تا رهبران حکومت وحدت ملی، ریاست شورای عالی صلح افغانستان را به او بسپارند.

gilani3
رییس جمهور افغانستان، نقش آقای گیلانی را در گفتگوهای صلح بسیار مهم و موثر خوانده است

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که با قرار گرفتن آقای گیلانی در راس شورای عالی صلح، امید می‌رفت که مردم افغانستان پس از تحمل سال‌ها  جنگ و نا امنی به آرامش و امنیت دست یابند. اما پیش از آن که به چنین آرزویی دست یابیم، او را از دست دادیم.

جنگ با طالبان، مفید و جایز نیست

آقای گیلانی پس از این‌که به ریاست شورای عالی صلح رسید در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی گفته بود که او جنگ با طالبان را “مفید و جایز” نمی دانسته و به طالبان نیز بارها توصیه کرده که دست از جنگ کشیده و با حکومت صلح کنند.

سید احمد گیلانی در این مصاحبه گفته بود که رهبران طالبان در دوران جهاد همراه او بودند و اکنون نیز با او در ارتباط هستند. او ابراز امیدواری کرده بود که طالبان از وظیفه جدید او به عنوان رییس شورای صلح، خرسند باشند. صحبت‌های جنجالی او در مورد طالبان، واکنش‌های دیگر رهبران جهادی و سیاسی را در پی داشت.

gilani2
آقای گیلانی در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی

اما  آن گونه که او خوش بین بود، ریاست‌اش بر این شورا، تاثیری بر پیوستن طالبان به روند صلح نداشت و گروه طالبان در سال جاری، بیشترین و گسترده‌ترین حملات شان را به ولایت‌های مختلف افغانستان انجام دادند.

حالا با درگذشت او، حکومت افغانستان باید به فکر یافتن جای‌گزینی برای آقای گیلانی در سمت ریاست شورای عالی صلح افغانستان باشد. شورایی که از سال‌ها قبل ایجاد شده است؛ اما در مورد میزان نقش و تاثیر آن در روند صلح، نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد.

مختار پدرام  همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان