بازگشت‌کنندگان سودآور؛ مهاجران 7 میلیارد دالر وارد چرخه اقتصادی افغانستان کرده اند

مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، می‌گویند که پدیده مهاجرت، علاوه بر چالش‌های که برای این کشور داشته، در سال جاری خورشیدی توانسته حدود 7 میلیارد دالر نیز وارد عرصه‌ی اقتصادی افغانستان نماید.

حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان امروز در افتتاح ریاست معلوماتی این وزارت در کابل گفت که “وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در یک تحقیقات ابتدایی که داشته است، در سال جاری خورشیدی، بیشتر از 7 میلیارد دالر از آدرس مهاجران و عودت کنندگان، وارد عرصه اقتصادی افغانستان شده است.”

بر اساس معلومات مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، به‌طور متوسط سالانه حدود 3 میلیارد دالر تنها از بابت حواله‌های پولی مهاجران به چرخه‌ی اقتصادی افغانستان داخل ‌می‌شود.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگاه افغانستان
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگاه افغانستان

آقای بلخی افزود که حکومت افغانستان باید هزینه‌ی انتقال پول را برای مهاجران کاهش دهد که همه‌ی افراد که از خارج به داخل افغانستان پول انتقال می‌دهند به گونه‌ی قانونی و رسمی از طریق بانک‌هایی انتقال دهند که نفع‌اش به اقتصاد افغانستان برسد.

رقم بی‌سابقه‌ی بازگشت‌کنندگان

وزارت مهاجرین وعودت‌کنندگان افغانستان اعلام کرده اند که در سال 2016 میلادی، افغانستان حدود یک میلیون عودت کننده داشته که این رقم بازگشت ‌کنندگان در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

refugee
شماری از مهاجران افغانی عودت کننده به کشورشان

وزیر مهاجرین افغانستان گفت که “در سال که 2016 به استثنای سال 2002 که ابتدای شکل گرفتن یک حکومت جدید بود و روحیه خوبی میان مردم ایجاد شده بود، بیشترین عودت‌کننده را امسال داشته ایم.”

مقام‌های این وزارت می‌گویند که اکثر این عودت‌کنندگان به گونه‌ی دواطلبانه به کشور شان باز گشته اند. آقای بلخی گفت که از مجموع یک میلیون بازگشت‌کننده حدود 9 صد و 75 هزار آن داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.
وزارت مهاجرین افغانستان برای ثبت معلومات این بازگشت کنندگان اداره معلوماتی این وزارت را امروز به ریاست معلوماتی ارتقا داد  که بتواند یک مرکز معلوماتی خوبی برای مهاجران افغانستان ایجاد کند.

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، حدود یک میلیون مهاجر در سال 2016 به افغانستان عودت کرده اند
بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، حدود یک میلیون مهاجر در سال 2016 به افغانستان عودت کرده اند

این پروژه از بودجه که ایالات متحده امریکا برای مهاجران اختصاص داده است، حمایت می‌شود. به گفته‌ی مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان اکنون این برنامه در دو ولایت از جمله ننگرهار و هرات در مرزهای تورخم و اسلام قلعه فعال است که از این دو مرز، افغانستان بیشترین عودت کننده را دارد.

عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان تاکید کرد که تا آخر سال 2017 هشت ولایت دیگر به شمول میدان هوایی کابل و مرز سپین بولدک که در مجموع 12 ولایت می‌شود، به این «داتا سنتر» وصل می‌شود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *