دو روز عزای ملی؛ ادامه سایه سنگین سه‌شنبه‌ی خونین بر افغانستان

حکومت افغانستان به منظور ارج نهادن به شهدای حملات تروریستی کابل، هلمند و قندهار، دو روز را عزای ملی اعلام کرده است.

رییس جمهور اشرف غنی با صدور حکمی، گفته است که “به منظور اعزاز و اکرام شهدای حوادث تروریستی اخیر، روزهای یک شنبه و دوشنبه (26 و 27 جدی)، عزای ملی اعلام شده و بیرق افغانستان در سراسر کشور و نمایندگی های سیاسی آن در سراسر جهان، به حالت نیمه افراشته درآید.”

طبق حکم ریاست جمهوری مراسم فاتحه خوانی برای شهدای حملات تروریستی شهرهای کابل، هلمند و قندهار، برای یک روز در مساجد سراسر کشور و تمام نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج از کشور برگزار خواهد شد.

رییس جمهور همچنین دستور داده است که به احترام دیپلومات های کشته شده کشور امارات عربی در انفجار قندهار نیز، منار یادبودی در این شهر ساخته شود و لوح یاد بودی نیز در مقر وزارت خارجه افغانستان نصب گردد.

afghanistan-water-ghani
رییس جمهور غنی دستور داده است که به احترام دیپلومات های کشته شده کشور امارات عربی در انفجار قندهار نیز، منار یادبودی در این شهر ساخته شود

به همین منظور قرار است یک هیات بلندپایه به نمایندگی از افغانستان و با سرپرستی صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه، به امارات سفر نماید.

سه شنبه خونین

سه شنبه هفته ی گذشته(21 جدی)، روز خونینی برای افغانستان بود. در این روز حملات انتحاری و انفجاری در این سه ولایت، ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

ابتدا در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، حوالی ظهر یک فرد انتحاری جلسه ی بزرگان قومی را هدف قرار داد که به گفته‌ی سخن‌گوی والی هلمند ۳ کشته و 7 زخمی داشت.

ظهر همان روز در سرک دارالامان کابل دو حمله انتحاری پی در پی روی داد که ۳۸ کشته و نزدیک به 90 زخمی داشت. در این دو حمله که در مقابل درب ورودی ساختمان الحاقیه ی مجلس افغانستان روی داد، تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

blast-at-darulaman-kabul-2
در سرک دارالامان کابل دو حمله انتحاری پی در پی روی داد که ۳۸ کشته و نزدیک به 90 زخمی داشت

تنها ساعاتی پس از حمله‌ی کابل، وقتی که حکومت و مردم این کشور در شوک پس از این حملات بودند، انفجارهای تروریستی دیگری در قندهار رخ داد که بلندپایه ترین مقامات محلی  و نظامی در مکانی ظاهرا امن، یعنی مهمان‌خانه والی هدف قرار گرفتند. در حالی که سفیر و دیپلومات‌های امارات متحده ی عربی نیز حضور داشتند.

در این حمله ۱۲تن از جمله معاون والی، یک نماینده ی مجلس، یک سناتور و 5 دیپلومات امارات کشته شدند و ۱۴ تن دیگر که در بین آنها والی قندهار و سفیر امارات نیز شامل بودند زخم برداشتند.

مسوولیت حملات هلمند و کابل را طالبان بر عهده گرفتند؛ اما مسوولیت حادثه‌ی قندهار را این گروه بر عهده نگرفت. اما مقامات افغان طالبان و سازمان استخباراتی پاکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کردند.

مشاور امنیت ملی افغانستان که در راس یک هیات برای بررسی چگونگی وقوع این رویداد به قندهار رفته بود گفته است که در این انفجار از مواد جدیدی استفاده شده بود

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان، که به قندهار رفته بود، طالبان را مسوول این حمله دانست و گفت که طالبان و حلقات خارجی در حمله قندهار دست داشته اند.

جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار نیز گفته بود که توسط شبکه استخباراتی پاکستان و شبکه حقانی انجام شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *