مسیر بهتر؛ جاده دوشی-بامیان بدیل شاهراه سالنگ خواهد شد

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان امروز یکشنبه در برنامه ارایه گزارش کارکردهای سالانه‌ی این وزارت گفتند که قرار است کار سرک دوشی-بامیان به عنوان بدیل شاهراه سالنگ در سال آینده خورشیدی آغاز شود.

طول این سرک 150 کیلومتر می‌باشد و با بودجه‌ی 250 میلیون دالر در شش بخش ساخته خواهد شد.

محمود بلیغ
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه‌ی افغانستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که شاهراه موجود بدلیل آسیب‌پذیری‌هایش به ویژه در فصل زمستان، مشکلات زیادی را به بار می‌آورده و حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا راه‌های بدیلی را برای اتصال ولایت‌های شمال افغانستان به مرکز و جنوب این کشور جستجو کند.

تونل سالنگ با طول 3 کیلومتر از شاهراه‌های مهم افغانستان به شمار می‌رود که نه ولایت شمالی را با مرکز و جنوب این کشور وصل می‌‌‌کند. این مسیر از آسیب‌پذیر ترین شاهراه‌های افغانستان به شمار می‌رود.

در زمستان سال 1388 خورشیدی، بر اثر طوفان شدیدی در مناطق جنوبی سالنگ که منجر به برف‌کوچ شد، حدود ۱۹۰ نفر را از بین برد و حدود ۲۰۰ تن دیگر را زخمی ساخت؛ امری که انتقادهای زیادی را علیه نهادهای حکومتی برانگیخت.

salang1
نمای از شاهراه سالنگ در زمستان

تکمیل سرک‌های حلقوی

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان در این نشست مطبوعاتی هم‌چنان از اقدام حکومت این کشور برای آغاز به کار سرک حلقوی کابل نیز خبر دادند. به گفته‌ی آنان کار قسمت اول سرک حلقوی کابل که از منطقه سنگ نوشته لوگر آغاز شده و تا منطقه پل کمپنی امتداد دارد، سال آینده خورشیدی آغاز خواهد شد.

آقای بلیغ می‌گوید که این سرک 20 کیلومتر طول خواهد داشت و به گفته‌ی او 60 درصد کار استملاک در مسیر این سرک تکمیل شده است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت تا کنون مبلغ 74 میلیون دالر برای ساخت این سرک آماده شده است.

Kabul-Ghazni (5)
نمای از شاهراه کابل-قندهار

سی میلیون دالر کمک

براساس داده های وزارت فواید عامه افغانستان، این کشور از سال 2001 میلادی به این سو به کمک مالی نهادهای بین‌المللی و کشورهای تمویل کننده توانسته بیش از 8 هزار کیلومتر سرک بسازد. اما برخی از این سرک ها به ویژه شاهراه‌های اصلی نیاز به بازسازی و ترمیم دوباره پیدا کرده است.

وزیر وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که بی‌توجهی نهادهای مسوول به حفظ و مراقبت سرک‌ها، فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله جاسازی ماین‌های کنار جاده در مسیر راه‌ها و عبور و مرور وسایط سنگین از عوامل های است که باعث تخریب و استهلاک این سرک ها شده است.

مقام‌های وزارت فواید عامه‌ی افغانستان می‌گویند که بانک توسعه آسیایی سی میلیون دالر برای حفظ و مراقبت از جاده‌های افغانستان کمک کرده است.

salang
شاهراه سالنگ یکی از مسیرهای آسیب‌پذیر عنوان شده است

آقای بلیغ گفت که “ما موفق شده ایم که در راستای ترمیم این جاده‌ها، کمک سی میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی را به دست آوریم.”

به گفته او، از این کمک بازسازی پنجاه کیلومتر جاده کابل – جلال آباد و شاهراه کابل – قندهار روی دست گرفته خواهد شد.

بر اساس معلومات وزارت فواید عامه افغانستان از مجموع جاده کابل- قندهار ۱۷۰ کیلومتر در وضعیت بد قرار دارد، ۱۹۰ کلیومتر دیگر آن دارای وضعیت متوسط و بقیه خوب است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *