توجه به معتادان؛ بیش از 100 معتاد پس از تداوی به مرکز آموزشی فنی-حرفه‌ای معرفی شدند

بیش‌تر از ۱۰۰ تن از افراد معتاد به موادمخدر که به کمک حکومت افغانستان ترک اعتیاد کرده‌اند، برای یادگیری حرفه و شغل، به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند.

احمد جاوید قاضی‌زاده، رییس شفاخانه تخصصی ترک اعتیاد ابن سینا، در مراسم تکمیل مراحل درمان 130 تن از معتادان این مرکز گفت که این معتادان بعد ازیک دوره سه ماهه در این شفاخانه موفق شده‌اند که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنند.

به گفته‌ی او، این تعداد معتادان بخاطر فراگیری حرفه و شغل، به مرکز فنی و حرفه‌ای «امید» که یک مرکز دولتی در کابل می‌باشد، معرفی شده‌اند. آقای قاضی‌زاده  افزود که آنان  بعد از یادگیری مسلک‌های مورد علاقه‌شان، به بازار کار معرفی می‌شوند تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

jawed Qazizada
مسوولان این مرکز تداوی می‌گویند که مساعد کردن زمینه‌ی کار برای معتادان بعد از تداوی، امر ضروری می‌باشد./عکس از مرکز تداوی امید

علی افتخاری، رییس مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امید، می‌گوید که این اشخاص در بخش‌های خیاطی، ترمیم مو‌تر، برق و نل دوانی، به مدت شش تا هفت ماه آموزش خواهند دید.

افتخاری تاکید کرد: “افرادی که ترک اعتیاد می‌کنند و علاقه‌مند فراگیری حرفه هستند، داوطلبانه به این مرکز معرفی می‌شوند.”

افتخاری از نهادهای مربوط دولتی و خارجی خواست تا افرادی را که بعد از یادگیری حرفه، از این مرکز سند فراغت به دست می‌آورند، جذب کرده و زمینه‌ی کار را برای آنان فراهم کنند. او این کار را مانع روی آورن دوباره‌ی آنان به مواد مخدر عنوان کرد.

بر اساس آمار مسوولین شفاخانه تخصصی ترک اعتیاد ابن سینا، در یک سال گذشته، بیش از شش هزار و ۸۵۹ فرد معتاد به مواد مخدر، توانسته‌اند اعتیاد را ترک کنند و برخی از آنان حتی حرفه‌ای را آموخته اند و دوباره به خانواده‌های شان پیوسته اند.

معتادان حین سپری نمودن دوره درمانی و آموزشی
معتادان حین سپری نمودن دوره درمانی و آموزشی

مرکز درمان متفاوت

این کمپ، بزرگ‌ترین مرکز تداوی معتادان در افغانستان است که از تاریخ ۶ جدی سال ۱۳۹۴ به فعالیت آغاز کرد. در این مرکز پیش از این نیروهای ناتو مستقر بودند که اکنون تبدیل شده است به مرکز نجات افرادی که شاید خیلی‌های‌شان امیدی برای زنده ماندن نداشتند.

مریضانی که در این کمپ آورده شده اند باور دارند که روش‌های تداوی در این مرکز متفاوت‌تر از دیگر مراکز تداوی معتادان می‌باشد. شماری از این مریضان معتاد، چندین بار توسط مراکز مختلف تداوی شده؛ اما نتوانسته اند ترک اعتیاد کنند.

اسدالله که یک معتاد زیر تداوی در این مرکز پیش از این به خبرنامه گفته بود : “برخورد کارمندان مراکز دیگر در کابل با معتادان هیچ خوب نیست و در صورت که یک مریض گاهی اشتباهی را مرتکب شوند، نصف شب از اتاق بیرون انداخته می‌شدند. در حالی که داکتران این کمپ برخورد خیلی انسانی با ما دارند.”

این معتادان می‌گویند که مرکز تداوی امید به آنان امید تازه‌ای بخشیده است
این معتادان می‌گویند که مرکز تداوی امید به آنان امید تازه‌ای بخشیده است

مسوولان این مرکز می‎‌گویند که تا اکنون روند تداوی معتادان در کشور بیشتر پروژه‌یی بوده و برای همین هم نتیجه مفید نداشته است.

واحدالله کوشان معاون معالجوی این شفاخانه در گفتگو با خبرنامه گفته بود که “این مرکز متفاوت است و کارش هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد چون بودجه‌ی ثابتی برایش از طرف حکومت افغانستان تعیین شده است و ما برنامه‌های آموزشی پس از تداوی از جمله برنامه‌های روان‌شناسی و فراهم کردن زمینه کار برای این مریضان را نیز داریم. این برنامه در شش ولایت بزرگ کشور نیز توسعه خواهد یافت.”

محمد امین رضایی یکی از داکتران بخش روانی این مرکز گفته است : “یگانه چیزی که برای درمان مطمئین این مریضان ضروری است، اهمیت‌دادن و احترام به آنان می‌باشد. ما همیشه تلاش می‌کنیم با مریض، رویه دوستانه و صمیمانه داشته باشیم.”

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان همراه با بانوی اول این کشور و مقام‌های وزارت صحت عامه در مراسم افتتاح کمپ امید در کابل
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان همراه با بانوی اول این کشور و مقام‌های وزارت صحت عامه در مراسم افتتاح کمپ امید در کابل

اعتیاد یکی از پنج چالش ملیِ افغانستان

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در ماه ثور سال جاری خورشیدی در محفل افتتاح مرکز تداوی و آموزش حرفه‌ای و فنی معتادان افغانستان، گفت که اعتیاد در این کشور به یکی از پنج مشکل ملی تبدیل شده است.

او گفت که اعتیاد مشکل ملی است و به عنوان یکی از پنج مشکل ملی باید این مساله را جدی گرفت.

رییس جمهور افغانستان قاچاق‌چیان و تولیدکنندگان مواد مخدر را عامل اصلی گسترش اعتیاد در افغانستان خواند و تاکید کرد که باید با آن با جدیت مبارزه شود.

با این حال بر اساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان از مجموع جمعیت افغانستان، ۱۱ درصد آن را معتادان مصاب به مواد مخدر تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی مقام‌های وزارت صحت عامه‌ی افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر به طور اوسط از ۲٫۹ الی ۳٫۶ میلیون تن بوده است.

دیدار رییس اجراییه حکومت افغتانستان همراه با هیات همراهش از مرکز تداوی امید در کابل
دیدار رییس اجراییه حکومت افغانستان همراه با هیات همراهش از مرکز تداوی امید در کابل / عکس از دفتر ریاست اجراییه افغانستان

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان در محفل افتتاح این مرکز در ماه ثور سال جاری خورشیدی گفت که از مجموع مصرف‌کنندگان مواد مخدر، یک و نیم تا دو میلیون نفر «معتاد» هستند و متباقی آنان به نوعی مواد مخدر مصرف می‌کنند اما معتاد شمرده نمی‌شوند.

آقای فیروز اضافه کرد که در حال حاضر ۱۰۵ مرکز درمان اعتیاد در افغانستان با ۳۵۰۰ بستر، فعال است که ظرفیت مداوای سالانه آن‌ها به ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر می رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *