انفجارهای مرموزِ سه شنبه خونین؛ حضور دستان داخلی و خارجی در پشت پرده

سه حمله انتحاری و انفجاری در یک روز در ولایت‌های هلمند، کابل، و قندهار همچنان موضوع اصلی در محافل سیاسی و امنیتی افغانستان است. خصوصا انفجارهای صورت گرفته در مهمان خانه والی قندهار، یکی از حملات تروریستی است که سوال‌ها و تردیدهای زیادی، در پی داشته است.

این انفجار زمانی صورت گرفته است که مقامات بلندپایه محلی و نظامی قندهار، همگی در مهمان خانه والی بودند و سفیر و برخی دیپلومات‌های کشور امارات نیز در این جلسه حضور داشته اند. روی دادن انفجار و بمب گذاری در چنین مکانی که به شدت تحت نظارت است، هر چند در شرایط امنیتی افغانستان بی پیشینه نیست؛ اما سوال برانگیز عنوان شده است.

رفتن حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری به قندهار برای تحقیق، نشان می‌دهد مشخص شدن جزییات این حمله و این که حمله چگونه و توسط چه افرادی صورت گرفته است، برای حکومت افغانستان نیز بسیار مهم و در عین حال حساس است.

گفته می‌شود این تصویر لحظاتی قبل از انفجار ثبت شده است
گفته می‌شود این تصویر لحظاتی قبل از انفجار ثبت شده است

با این که طالبان مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته و گفته اند که در آن نقشی نداشته اند اما مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان که به قندهار رفته، این گروه را عامل حملات انفجاری در مهمان خانه والی قندهار دانسته است.

حملات خونین و پیچیده در سه ولایت

روز سه شنبه در سه ولایت افغانستان حملات خونینی رخ داد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

ابتدا در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، حوالی ظهر یک فرد انتحاری جلسه ی بزرگان قومی را هدف قرار داد که به گفته‌ی سخن‌گوی والی هلمند 3 کشته و 7 زخمی داشت. اگر چه آمارهای ارائه شده متفاوت بود و شمار کشته‌های این حمله را ده تن عنوان کرده بود.

ظهر همان روز در سرک دارالامان کابل دو حمله انتحاری پی در پی روی داد که 38 کشته و نزدیک به 90 زخمی داشت. در این دو حمله که در مقابل درب ورودی ساختمان الحاقیه ی مجلس افغانستان روی داد، تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. وزارت صحت افغانستان با رسانه‌ها، شمار کشته‌های شهر کابل را بیشتر از پنجاه تن عنوان کرده است.

نمایی پس از انفجار کابل

تنها ساعاتی پس از حمله‌ی کابل، وقتی که حکومت و مردم این کشور در شوک پس از این حملات بودند، انفجارهای تروریستی دیگری در قندهار رخ داد که بلندپایه ترین مقامات محلی و نظامی در مکانی ظاهرا امن، یعنی مهمان‌خانه والی هدف قرار گرفتند. در حالی که سفیر و دیپلومات‌های امارات متحده ی عربی نیز حضور داشتند.

در این حمله 12تن از جمله معاون والی، یک نماینده ی مجلس و یک سناتور کشته شدند و 14 تن دیگر که در بین آنها والی و سفیر امارات نیز شامل بودند زخم برداشتند.

مسوولیت حملات هلمند و کابل را طالبان بر عهده گرفتند؛ اما مسوولیت حادثه‌ی قندهار را این گروه بر عهده نگرفت.

اتمر؛ طالبان و حلقات خارجی در حمله دست دارند

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان که برای بررسی انفجار در مهمان خانه والی قندهار به این شهر رفته، گروه طالبان را مسوول این حادثه خوانده است. او گفته است که طالبان به دستور حلقات خارجی این حمله را انجام داده اند.

آقای اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور در کنفرانس خبری در رابطه به رویداد قندهار، گروه طالبان را مسوول این حمله خوانده است

آقای اتمر شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران در قندهار گفته است در این انفجار، از موادی استفاده شده که تابحال در این کشور دیده نشده و از بیرون افغانستان، وارد شده است. مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان بررسی کامل انفجار در مهمان‌خانه والی قندهار را برای حکومت افغانستان بسیار مهم خوانده است.

تصاویر منتشر شده در صفحات اجتماعی از اتاقی که در آن ‌انفجار صورت گرفته است، دلخراش است. در این تصاویر بدن‌های کاملا سوخته‌ای دیده می‌شود که قابل شناسایی نیستند.

محمد حنیف اتمر، در این نشست خبری هم‌چنین گفته است، دلیل این که طالبان مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته اند این است که ” نمی خواهند تا کشورهای مسلمان، آنان را به دیده‌ی بد بنگرند.”

ظاهرا اشاره‌ی آقای اتمر به زخمی شدن سفیر امارات و کشته شدن 5 دیپلومات این کشور است که در زمان انفجار در مهمان خانه والی حضور داشته اند. کشوری که متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی نیز می‌باشد.

کنفرانس خبری هیات اعزامی در قندهار
کنفرانس خبری هیات اعزامی در قندهار

آی اس آی و شبکه حقانی متهم اصلی

از سوی دیگر جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار، سازمان استخباراتی پاکستان و شبکه حقانی را به دست داشتن در انفجارهای صورت گرفته در مهمان خانه والی قندهار متهم کرده است.

جنرال رازق گفته است ” این حمله از سوی آی اس آی و شبکه حقانی طراحی شده و ما از قبل آگاهی داشتیم. آنان می‌کوشیدند شورای نظامی قندهار را از بین ببرند.”

به گفته ی او، بمب در زیر یکی از مبل‌های مهمان خانه جاسازی شده بود.

دستان داخلی و خارجی در پشت حادثه ی قندهار

تواب غورزنگ سخن گوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان به خبرنامه می‌گوید که تحقیقات در مورد این‌که چگونه حادثه‌ی انفجار قندهار رخ داده است، به صورت جدی ادامه دارد.

آقای غورزنگ، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان
آقای غورزنگ، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان

آقای غورزنگ به خبرنامه می‌گوید، حمله‌ی صورت گرفته در قندهار دو بعد ‌داخلی و خارجی دارد که باید هر دو به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

سخن‌گوی دفتر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان معتقد است “در بعد داخلی، این مساله که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که این کار چگونه ممکن شده است، چطور در داخل یک مکان امن در داخل مقام ولایت، این مواد انفجاری منتقل شده و در کوچ‌های مشخصی جاسازی شده است.”

او هم‌چنین در ارتباط به بعد خارجی این حادثه می‌افزاید، در هر حمله‌ی تروریستی که صورت می‌گیرد، تروریستان بدون حامیان منطقه‌ای شان، قادر به انجا‌م آن نیستند. به گفته‌ی آقای غورزنگ، میان حملات صورت گرفته در کابل، هلمند و قندهار ارتباط بسیار جدی وجود دارد و به همین دلیل، یک هیات حرفه‌ای و فنی دیگر، برای ارزیابی همه جانبه‌ی حادثه قندهار، به این شهر فرستاده خواهد شد.

سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان هم‌چنین می‌گوید که وضعیت صحی والی قندهار که در این حادثه زخمی شده بود خوب است اما برای مداوای بیشتر به شفاخانه ناتو در آلمان منتقل خواهد شد.

https://www.youtube.com/watch?v=idiTCWfmaEM

پخش ویدوی دو گروگان از سوی طالبان

در همین حال گروه طالبان تصاویر ویدیویی را از دو استاد دانشگاه آمریکایی منتشر کرده است که در ماه اسد سال جاری، از مقابل این دانشگاه در سرک دارالامان کابل توسط افراد ناشناسی ربوده شدند. این افراد که لباس نظامی بر تن داشتند، این دو شهروند خارجی را از مقابل این دانشگاه با خود بردند. این دو یکی شهروند آمریکا و دیگری شهروند استرالیا می‌باشد.

طالبان اکنون پس از 5 ماه، ویدیویی از این دو فرد را منتشر کرده و در برابر آزادی آنها، خواهان آزادی برخی از افراد طالبان شده اند.

ربوده شدن این استادان دانشگاه در قسمتی از شهر کابل که به شدت محافظت شده است و نهادهای امنیتی در اطراف آن قرار دارند نیز، سوال‌های جدی را مطرح می‌کند که طالبان چگونه می‌توانند خود شان را تا حساس ترین و مهم‌ترین مناطق به هدف برسانند، آن‌گونه که با مقدار زیادی مواد انفجاری، خود را به ساختمان الحاقیه‌ی شورای ملی رساندند، جلسه بزرگان قومی را در هلمند هدف قرار دادند و نیز، به راحتی بمب‌ها را در مهمان‌خانه والی قندهار جابجا کردند.

شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان
شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان

انفجار مرموز؛ لزوم برخورد جدی با نفوذی‌ها

شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار در مجلس افغانستان، حملات صورت گرفته در روز سه شنبه و بخصوص حادثه‌ی قندهار را، انفجار مرموز می‌خواند و می‌گوید، بدون این‌که افرادی از داخل با طالبان و حامیان خارجی آنها هم‌دست نباشند و در داخل نهادهای حکومتی نفوذ نکرده باشند، امکان عبور دادن مواد انفجاری از دروازه ساختمان ولایت و جاسازی آن در مهمان خانه، غیر ممکن است.

این نماینده قندهار در گفتگو با خبرنامه، به ضعف‌های استخباراتی در نهادهای امنیتی افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید، بخشی از مشکلات که تروریستان را برای رسیدن به اهداف شان حتی در امن ترین مناطق شهری و ساختمان‌های دولتی کمک می‌نماید، ضعف در این نهادهاست که امن‌ترین مناطق نیز از حملات تروریستی، در امان نیستند.

این نماینده‌ی مجلس، بر ضرورت مسکلی ساختن نهادهای استخباراتی و آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی تاکید دارد و معتقد است، در حوادثی از این دست باید گزارش کمیسیون‌های تحقیق، به اطلاع مردم رسانده شود و با افرادی که در این حملات با دشمن هم‌کار بوده اند و یا  غفلت کرده اند، برخوردی جدی صورت گیرد.

مختار پدرام و علی اکبر همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *