جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
12 بازدید

نام دیگر بامیان؛ اسکی زمستانی 7 مسابقه بین‌المللی را برای افغانستان به ارمغان آورده است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اسکی به عنوان ورزش زمستانی شهروندان بامیانی در حال رشد است. روزانه دها جوان برای تمرینات اسکی در دامنه ی سلسله کوه های بابا می روند. اسکی یک ورزش تازه وارد در ولایت بامیان می باشد که از هفت سال گذشته به این طرف، مسابقات ملی و بین المللی آن در این ولایت برگزار می گردد.

بامیان، یکی از ولایت های معدود افغانستان است که در شش ماه سال، کوه های آن پوشیده از برف می باشد و هوای آن سرد و در فصل زمستان تا منفی 30 درجه سانتی گراد نیز می رسد. کوه های بابا برای ورزش اسکی مناسب دانسته شده است. اسکی بازان بامیانی شامل دختران جوانی می شوند که به این ورزش به صورت جدی روی آورده اند.

bamyan-ski9
کوه های بابا در ولایت بامیان، برای ورزش اسکی مناسب دانسته شده است

اولین پارک ملی اسکی

زمستان سال گذشته، اولین پارک ملی اسکی در ولایت بامیان، توسط همایون خیری، رئیس تربیت بدنی و سپورت افغانستان و محمد طاهر زهیر والی ولایت بامیان، افتتاح  شد. این پارک ملی به نام شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری نام گذاری شد. این پارک ملی بیش از سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن 10 جریب زمین می باشد.

این پیست اسکی در مرکز بامیان، روبروی بودای صلصال و شهمامه و در دامنه های کوه بابا موقعیت دارد که روز های رخصتی به ویژه روز های جمعه شاهد صد ها اسکی باز می باشد.

bamyan-ski5
این پیست اسکی در مرکز بامیان، روبروی بودای صلصال و شهمامه و در دامنه های کوه بابا موقعیت دارد

دختران پیش رو

اسکی زمستانی شاید بالاترین میزان ورزشکار دختر را جذب کرده است. از آن جایی که بامیان امنیت مناسبی دارد و شهروندان آن نیز با حضور دختران و زنان در حوزه های ورزشی مخالفت نمی کنند، ورزشکاران دختر در این بخش به صورت گسترده روی آورده اند.

کلوب اسکی بامیان، حدود 30 دختر بامیانی را به عضویت اش پذیرفته است. آنان با ممانعت اجتماعی روبرو نیستند و در این ورزش فعالیت خوبی را به نمایش گذاشته است. همزمان با این، پدیده جدید سال جاری خورشیدی این است که در کنار این دختران، زنان و کودکان نیز علاقمند اسکی بازی شده و در کوه های بابا اسکی حرفه ای را آموزش می بینند و تمرین می کنند.

bamyan-ski1
بامیان امنیت مناسبی دارد و شهروندان آن نیز با حضور دختران و زنان در حوزه های ورزشی مخالفت نمی کنند

کلوب های اسکی زمستانی

ولایت بامیان شاهد پنج کلوب اسکی محلی است و در آن یک کلوب اسکی بین المللی نیز فعال می باشد. در این کلوب ها در مجموع حدود 200 پسر و دختر عضویت دارند. اما مسولان این نهادها می گویند که چالش های زیادی نیز دارند. از آن جمله کمبود وسایل و امکانات اسکی و کمبود آموزگاران حرفه ای این رشته نام برده شده است.

در همین حال، سه سال پیش فیدراسیون ملی اسکی در ولایت بامیان، فعال شد و عضویت فدراسیون بین المللی اسکی را نیز به دست آورد. برخی از مسولان اسکی در بامیان از نبود توجه دولت مرکزی به فعالان اسکی این ولایت شاکی اند و می گویند که آن ها نقشی در حضور شان به عنوان نماینده افغانستان در بازی های بین المللی ندارند.

bamyan-ski6
در ولایت بامیان، پنج کلوب اسکی محلی است و یک کلوب اسکی بین المللی

همزمان با این، نکته ای جالب در اسکی بامیان این است که کلوب ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه ای به نام کلوب اسکی هندوکش سال گذشته آغاز به کار کرده است که در بازتاب فعالیت های این رشته ورزشی نقش جدی دارند.

مسابقات ملی وبین المللی

از زمان آغاز به کار اسکی بازی در بامیان، شش مسابقه بین المللی اسکی در این ولایت برگزار شده است. در این مسابقات ورزشکارانی از سویس، آلمان، کانادا، استرالیا، بلجیم، بریتانیا، امریکا، فرانسه و شمار دیگر شرکت کرده اند.

bamyan-ski2
مسابقه بین المللی اسکی همه ساله به روش افغانی در این ولایت برگزار می شود

همه ساله مسابقه بین المللی اسکی به روش افغانی آن برگزار می گردد. در این مسابقات، شماری از ورزشکاران بامیانی مقام نخست را گرفته اند.

در کنار مسابقه بین المللی، چهار مسابقه ملی اسکی نیز بین ورزشکاران دختر در بامیان برگزار شده است. در این مسابقات ملی از ولایات مختلف مخصوصآ از کابل، دایکندی و بامیان، اشتراک داشتند.

قرار است که در اوایل ماه حوت هفتمین مسابقه بین المللی و پنجمین مسابقه ملی اسکی به روش افغانی در پست اسکی شهید مزاری با اشتراک ده ها ورزشکار داخلی و خارجی برگزار شود.

bamyan-ski4
اسکی در بامیان اخیراً به شدت مورد توجه قرار گرفته است

اکنون دو ورزشکار بامیانی، به نمایندگی از افغانستان، در سویس مصروف تمرین اسکی می باشند و آنان قرار است در مسابقه بین المللی سال 2017 میلادی درسویس و در سال 2018 میلادی در کوریای جنوبی اشتراک نمایند.

این دو ورزشکار، بنام های علی شاه فرهنگ و سجاد حسینی اند که از هفت سال گذشته به این طرف در مسابقات ملی و بین المللی در ولایت بامیان و کشورهای خارجی شرکت نموده اند.

علی اکبر از کابل همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان