تقدیر از شخصیت و کارنامه‌ی محمد موسی شفیق، وزیر خارجه و نخست‌وزیر دوران ظاهر شاه

وزارت امور خارجه ی افغانستان با برگزاری سمیناری، از شخصیت و کارنامه ی محمد موسی شفیق وزیر خارجه و نخست وزیر دوران ظاهر شاه، تقدیر نمود.

محمد موسی شفیق در سال های 1350 تا 1351 وزیر امور خارجه افغانستان بود و سپس مدتی هم به عنوان نخست وزیر در زمان ظاهر شاه کار کرد.

محمد موسی شفیق متولد ولایت ننگرهار بود و دو سند ماستری در رشته حقوق از دانشگاه های مصر و آمریکا داشت.

رییس جمهور افغانستان در این سمینار که امروز ( 21 جدی)، در وزارت امور خارجه افغانستان برگزار شد از آقای شفیق، به عنوان شخصیتی ارزشمند و سیاست مداری بزرگ یاد نمود و از تمبر پست تازه ای که با عکس او طرح شده است، رونمایی کرد.

musa-shafaq-1
آقای شفق (راست) مدتی به عنوان نخست وزیر در دوران ظاهر شاه (چپ) نیز کار کرده است

فصل ناتمام در تاریخ افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، محمد موسی شفیق را شخصیتی ارزشمند و با افتخار در عرصه های سیاست، حقوق، علم و ادبیات دانست و گفت که در تمام این عرصه ها نام و شایستگی او دیده می شود.

رییس جمهور افغانستان از او به عنوان سیاست مدار بزرگ یاد کرد که، هم به عنوان وزیر خارجه و هم به عنوان نخست وزیر، به دنبال برقراری روابط دوستانه و نزدیک با همسایه های افغانستان بود و همواره بر اصل احترام متقابل دولت ها به حاکمیت ملی یکدیگر تاکید داشت.

اشرف غنی گفت که، شفیق به عنوان نخست وزیر افغانستان در زمان ظاهر شاه، اگر چه برای مدت کوتاهی در این سمت بود اما کارهای مهمی کرد که یکی از آنها امضای معاهده میان افغانستان و ایران بر سر استفاده از آب دریای هلمند بر اساس منافع ملی این کشور بود.

رییس جمهور افغانستان، دوره ی نخست وزیری او و تلاش هایش برای ثبات افغانستان را “کوتاه و فصل ناتمامی در تاریخ این کشور” دانست اما تاکید کرد که، اکنون افغانستان اراده ای قوی دارد تا این فصل ناتمام را با رسیدن به ثبات و رفاه دوام دار به پایان برساند. ثباتی که هم برای افغانستان باشد و هم به نفع ثبات در منطقه.

روابط نیک با همسایگان

صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه ی افغانستان، موسی شفیق را یکی از چهره های ماندگار در تاریخ معاصر این کشور خواند و افزود که از برنامه های او، هم در مقام وزیر خارجه و هم در مقام نخست وزیری، اعتماد سازی و برقراری روابط نیک با کشورهای همسایه و بخصوص پاکستان بود.

صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه ی افغانستان، موسی شفیق را یکی از چهره های ماندگار در تاریخ معاصر این کشور می‌خواند

او گفت که اکنون نیز یکی از اهداف حکومت وحدت ملی افغانستان، برقراری روابط نزدیک با همسایه هاست تا از این طریق بتوان این کشور را به جای این که محلی برای تقابل باشد، به محلی برای همکاری، نزدیکی و چهار راه اقتصادی در منطقه تبدیل کرد.

به اعتقاد وزیر امور خارجه ی افغانستان، کشورهای منطقه بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت همکاری برای رفع چالش های مشترک را درک کرده اند و زمینه برای همکاری نیز بیشتر از قبل فراهم شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *