تصویب استراتژی امنیت ملی 4 ساله افغانستان؛ داعش دشمن درجه اول کابل است

شورای امنیت ملی افغانستان، برنامه ی امنیتی این کشور برای 4 سال آینده را در اصول، مورد تایید قرار داده است. استراتژی امنیت ملی افغانستان، در جلسه شورای امنیت ملی که با ریاست رییس جمهور اشرف غنی برگزار شده است، به صورت کلی تایید شده و قرار است پس از ارائه دیدگاه‌های کمیسیون‌های دفاعی و امنیتی مجلس نمایندگان و مجلس سنا، به اجرا در آید.

از آنجا که این اولین بار است، یک برنامه جامع امنیتی چند ساله در قالب استراتژی امنیت ملی این کشور برای مقابله با تهدیدهای امنیتی در افغانستان طرح می‌شود، خبرنامه با تواب غورزنگ سخن گوی شورای امنیت ملی افغانستان گفتگویی داشته و به اهمیت و اهداف این استراتژی پرداخته است.

تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای اتمر افغانستان
تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان

اولین بار در تاریخ نظامی افغانستان

در تاریخ نظامی افغانستان، برای اولین بار است که دولت این کشور، برای چهار سال آینده روی هدف‌های استراتژیک دفاعی و امنیتی خود با یک برنامه کامل، مفصل، مدون و در هم‌آهنگی با شرکای بین المللی خود به نام استراتژی امنیت ملی کار می‌کند. آقای غورزنگ می‌گوید این کشور امیدوار است که بر اساس این برنامه، اولویت‌های استراتژیک امنیتی و دفاعی افغانستان در 4 سال آینده برآورده شود.

اجرا از ماه فبروری

از 6 ماه گذشته تاکنون کار روی تدوین این استراتژی ادامه داشته و هنوز هم کار روی آن ادامه دارد. این برنامه در کلیت از سوی کابینه افغانستان به تصویب رسیده است؛ اما باید نظریات اعضای کمیسیون‌های دفاعی و امنیتی شورای ملی نیز در آن مدنظر گرفته شود. تطبیق آن از ماه فبروری سال جاری میلادی شروع می‌شود.

atmar-and-army
این استراتیژی امنیت ملی از ماه فبروری سال جاری میلادی تطبیق می شود

اهمیت این استراتژی

داشتن برنامه و پلان مشخص با تشخیص اولویت‌ها و هدف‌های دفاعی و امنیتی، برای کامیابی در یک جنگ تحمیل شده و دفاع از مردم و ملت افغانستان، یک امر ضروری و مهم است و دولت افغانستان با در نظرداشت این ضرورت مبرم، روی تدوین و ترتیب این برنامه امنیتی کار کرده است.

آقای غورزنگ می‌گوید، دولت افغانستان امیدوار است که با به دست آوردن اهداف ملی دفاعی و استراتژیک در 4 سال آینده، دشمنان این کشور را در سراسر افغانستان سرکوب کند و نیروهای امنیتی آن به لحاظ امکانات و تجهیزات، برای مقابله با تهدیدات تروریستی و تهدیدهای دیگر امنیت ملی افغانستان، آماده باشند.

محورهای اساسی

این استراتژی 4 ساله، دارای محورهای اساسی و مهمی است که شامل موارد آتی می باشد: کار روی تنظیم نیروهای دفاعی و تهاجمی، کار روی تشکیلات نیروهای ویژه یا اسپیشل فورس، تقسیم وظایف میان نهادهای امنیتی و دفاعی، کار منظم روی ارتقای ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و تجهیزات نیروهای امنیتی و هم‌چنین، کار روی تقویت و تجهیز نیروهای هوایی افغانستان تا بتوانند دشمنان این کشور را به صورت سراسری هدف قرار دهند و از بین ببرند.

afg
تقویت نیروی هوایی افغانستان از محورهای اساسی استراتیژی امنیت ملی است

تهدیدها و چالش ها

سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، روی همه جزییات و چالش‌هایی که این کشور با آن روبرو است نمی توان اکنون گفتگوی مفصل عمومی داشت.

آقای غورزنگ تاکید می‌کند، چالش‌هایی که مدنظر گرفته شده، به طور عمده شامل شبکه‌های تروریستی می‌شود که در سطح منطقه فعال هستند. این تهدیدها ناشی از هم‌آهنگی میان شبکه‌های تروریستی درسطح منطقه است. دیگر تهدیدهایی که در این برنامه پیش بینی شده، فرصت‌هایی است که از سوی برخی کشورها و سازمان‌های استخباراتی منطقه، در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده می‌شود که علیه مردم افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به بیان دیگر، این چالش‌ها را می‌توان در چندین بعد دسته بندی کرد. اول چالش‌های ناشی از گروه‌های تروریستی، دوم مساله‌ی افراط گرایی خشونت بار که از سوی برخی کشورهای در منطقه بخاطر گسترش آن کار می‌شود و سوم، چالش‌هایی است که مربوط به شبکه‌های فعال در اقتصاد جرمی می‌شود.

این‌ها تهدیدهای استراتژیکی هستند که مورد بررسی قرار گرفته و در برنامه 4 ساله امنیتی، برای رفع این تهدیدها، تدابیر مشخصی نیز مدنظر گرفته شده است.

وزارت دفاع ملی افغانستان از کشتن
گروه های تروریستی از تهدیدهای امنیت ملی افغانستان به شمار می روند

بیشتر تهدیدها ابعاد خارجی دارد

اکثر تهدیدهایی که در این استراتژی شناسایی شده، ریشه و ابعاد خارجی دارد. تروریزم، شبکه‌های اقتصاد جرمی که شامل شبکه‌های قاچاق مواد مخدر نیز می‌شود و هم‌چنین افراط گرایی، همگی دارای ابعاد خارجی هستند.

افغانستان نیز با توجه به همین مساله، تدابیر مشخصی را برای رویارویی با این تهدیدها در نظر گرفته است.

فرصت‌ها

در کنار این تهدیدها، فرصت‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند افغانستان را برای رفع تهدیدهای مطرح شده، یاری کند. ادامه ی حمایت جامعه‌ی بین المللی و خصوصا کشورهای عضو ناتو، یکی از فرصت‌هایی است که فرا روی افغانستان قرار دارد.

flower
در تاریخ افغانستان، این اولین بار است که مردم از نیروهای امنیتی خود تا این اندازه حمایت می‌کنند

فرصت بزرگ دیگری که می‌توان برای رفع چالش‌های اقتصادی و هم‌چنین شکوفایی اقتصادی روی آن حساب کرد، عملی شدن تعهدات صورت گرفته برای حمایت از افغانستان در کنفرانس بروکسل است.

حمایت شهروندان افغان از نیروهای امنیتی یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مناسبی است که می‌تواند برای مقابله با تهدیدهای امنیت ملی افغانستان موثر باشد. در تاریخ افغانستان، این اولین بار است که مردم از نیروهای امنیتی خود تا این اندازه حمایت می‌کنند و از سوی دیگر از دشمنان نیز به شدت متنفر هستند.

از سوی دیگر، افغانستان به تلاش‌هایش برای شکل گیری اجماع منطقه‌ای، علیه گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد و به عنوان یک فرصت از آن استفاده خواهد کرد.

داعش دشمن درجه اول افغانستان است

داعش، یکی از گروه‌های تروریستی است که به عنوان دشمن درجه یک دولت و مردم افغانستان، در استراتژی امنیت ملی 4 ساله این کشور تعریف شده است. گروه تروریستی داعش و دیگر شبکه‌های تروریستی، هدف مشروع نظامی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هستند.

isis-training
داعش به عنوان دشمن درجه اول مردم افغانستان محسوب می شود

در این استراتژی، یکی از اولویت‌های امنیتی افغانستان از بین بردن لانه‌های این گروه تروریستی در سطح افغانستان عنوان شده است. اما تاکید اساسی بر این است که لانه‌های این پدیده‌ی تروریستی، در خارج از مرزهای افغانستان نیز از بین برده شود.

به همین منظور، شکل گیری اجماع منطقه‌ای مساله‌ای مهم و ضروری است. دولت افغانستان در تلاش این است که اجماع صورت گرفته در منطقه برای مبارزه با تروریزم مورد توجه بیشتر قرار گیرد و مستحکم تر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *