جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
47 بازدید

نخبگان سیاسی زن؛ 10 چهره تاثیرگذار بر سیاست افغانستان

خواندن 10 دقیقه
3.3
(3)

سیاست در افغانستان جدید شاهد نقش‌آفرینی جدی زنان این کشور می‌باشد. شمار زیادی از چهره‌های تاثیرگذار زن در افغانستان در 15 سال گذشته ظهور کرده اند. در این میان اما برخی از این چهره‌ها، نقش‌آفرینی بیشتری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داشته اند. خبرنامه در این گزارش به برخی از این چهره‌های شاخص و تاثیرگذار زن افغانستان پرداخته است.

سیما سمر

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است. او چهر شناخته‌شده و فعال حقوق بشر در مجامع ملی و بین المللی می‌باشد.

خانم سمر در سال 1994، به دریافت جوایز بین‌المللی در زمینه‌های حقوق زنان، حقوق بشر، دموکراسی و زنان برای صلح نایل شد. داکتر سمر به عنوان اولین معاون رییس دولت موقت و وزیر امور زنان در دولت موقت افغانستان نیز نقش بازی کرده است.

سیما سمر
سیما سمر

پیش از ریاست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، او به عنوان معاون رییس لویه جرگه اضطراری نیز کار کرده است.

خانم سمر در سال 1336 خورشيدي در ولسوالي جاغوري ولايت غزني متولد شده است. او از دانش‌گاه طبی کابل لیسانس دارد.

داکتر سیما سمر برنده جایزه «نوبل الترناتیف» به خاطر استقامت و فداکاری در راه تامین حقوق بشر شده است.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان،
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان،

او پیش از این چند بار نامزد جایزه‌ی صلح نوبل نیز بوده است. دکتر سیما سمر یکی از تاثیرگذارترین زنان سیاسی افغانستان به شمار می‌رود.

رولا غنی

رولا غنی بانوی اول افغانستان، متولد لبنان است. او از دانشگاه I’Institut d’Etudes Politiques فرانسه لیسانس دارد. خانم غنی ماستری اول خود را در رشته مطالعات سیاسی از دانشگاه امریکایی بیروت و ماستری دوم اش را در ۱۹۸۳ در رشته خبرنگاری از دانشگاه کولمبیا در نیویارک بدست آورد است.

رولا غنی
رولا غنی

رولا غنی در مارچ ۱۹۷۵ با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان ازدواج کرد.

او به عنوان داوطلب در شبکه خانوادگی بانک جهانی کار کرده است. بانوی اول افغانستان نهادی به نام «آشیانه» در این کشور تاسیس کرده و برای کودکان فقیر فعالیت می کند.

خانم غنی پس از روی کار آمدن محمد اشرف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان، فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مدنی مختلفی انجام می دهد و به عنوان یکی از زنان تاثیر گذار سیاسی افغانستان شناخته می شود.

در سال 2014 پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد
در سال 2014 میلادی پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد

فاطمه گیلانی

فاطمه گیلانی از سال 1385 تا اوایل سال جاری خورشید رییس سازمان صلیب سرخ افغانستان بود. او دختر پیر سید احمد گیلانی، یکی از شخصیت‌های سرشناس مذهبی – سیاسی افغانستان است.

خانم گیلانی از دانشگاه ملی ایران در رشته‌ی ادبیات فارسی و تاریخ لیسانس دارد و در دانشگاه اسلامی انگلستان مقطع ماستری اش را در رشته‌ی علوم اسلامی و فقه به پایان رسانده است.

فاطمه گیلانی
فاطمه گیلانی

فاطمه گیلانی همواره یکی از فعالان سیاسی افغانستان بوده و در دوران جهاد علیه شوروی، سخنگوی حزب محاذ ملی اسلامی بود.

فاطمه گيلانی، زمانی که در ٣٠ قوس ۱۳۹۱، در نودمين سالگرد تأسيس جمعيت هلال احمر ايران شرکت کرد، جايزۀ صلح و دوستی را از محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری وقت ایران، به‌دست آورد؛ جايزه صلح و دوستی عالی‌ترين مدال هلال احمر ايران است که هر ده‌سال، یکبار به شخصيت‌های داده می‌شود كه در امور بشردوستانه فعاليت‌های گسترده کرده باشد.

فاطمه گیلانی در سال 2014 برنده جایزه صلح ایران شد
فاطمه گیلانی در سال 1391 خورشیدی برنده جایزه صلح ایران شد

ثریا دلیل

ثریا دلیل در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در شهر کابل به دنيا آمده است. در اصل او از ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب می‌باشد. خانم دلیل، تعلیمات اش را در لیسه زرغونه شهر کابل به پایان رسانده است و لیسانش را در بخش طبی از دانشگاه طبی کابل بدست آورده است.

او در سال ۱۳۷۳ به اداره صندوق بین المللی پول پیوست و به حیث مسوول برنامه های صحت، برای 9 ولایت شمال و شمال‌شرق افغانستان این اداره کار کرد و سپس به حیث مسوول برنامه ملی صحت افغانستان مقیم اسلام آباد تعیین شد.

ثریا دلیل
ثریا دلیل

خانم دلیل بعد از ایجاد حکومت انتقالی در افغانستان، دوباره  به کابل برگشت و مسوولیت برنامۀ صحت مادران در یونیسف افغانستان را بر عهده گرفت.

ثریا دلیل ماستری اش را در بخش صحت عامه از دانشگاه هاروارد ایالات متحده‌ی امریکا گرفته است که در بخش پالیسی و مدیریت سکتور صحت، نیز تحصیل کرد.

خانم دلیل در سال ۱۳۸۶، به عنوان کارمند بین المللی سازمان ملل انتخاب گردیده و به سومالیا رفت و ریاست برنامه های صحت و تغذیه اداره یونیسف را بر عهده گرفت. او به زبان های ازبکی، دری و انگليسی تسلط دارد.

soraya-daleel
ثریا دلیل در حکومت قبلی افغانستان سمت وزارت صحت عامه این کشور را داشت

خانم دلیل در اداره دوم حامد کرزی به عنوان وزیر صحت افغانستان کار کرد و اکنون سفیر این کشور در سویس است. او یکی از عناصر سیاسی جامعه ازبک در عرصه سیاست افغانستان شناخته می شود.

فوزیه کوفی

فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان است. خانم کوفی یکی از چهره‌های فعال حقوق زنان افغانستان به‌‎شمار می‌رود و نقش فعالی را در تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان بازی کرده است.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

خانم کوفی در سال 1354 هجري شمسی در ولايت بدخشان متولد شده است. او ماستری اش ر از بخش مدیریت تجارت از دانشگاه پرستن اسلام اباد پاکستان دارد و به زبان های دری پشتو، انگلیسی و اردو تسلط دارد.

فوزیه کوفی در طول ده سال گذشته از زنان شناخته شده در عرصه های سیاسی افغانستان است که معاونت مجلس نمایندگان را نیز در کارنامه خود دارد.

خانم کوفی اکنون نماینده مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان است
خانم کوفی اکنون نماینده مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان است

حبیبه سرابی

حبیبه سرابی در سال ۱۳۳۶ در شهر مزار شریف تولد شده است. او در بخش فارمسی لیسانس دارد و برای ده سال در بخش‌های همتولوژی، مایکروبیالوژی و فارمکولوژی در انستیتوت تعلیمات متوسط طبی کابل، استاد بوده است.

خانم سرابی به عنوان کارمند مسلکی انستیتوت ملی لابراتواری طبی National Institute of Medical laboratory نیز فعالیت کرده است.

او در زمان حکومت طالبان یکی از فعالان بخش معارف بود و کورس‌های سواد آموزی را به صورت مخفی در شهرهای کابل ، جلال آباد، مزارشریف به راه انداخت.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

خانم سرابی یکی از بانوان اشتراک کننده کنفرانس بن در دسامبر 2001 از افغانستان بود .او از سال 1381 تا 1383 بحیث وزیر امور زنان دولت انتقالی افغانستان فعالیت کرد و به این وزارت تازه تاسیس، پالیسی و استراتژی درازمدت در حمایت از حقوق زنان و بهبود وضعیت زندگی آنها ایجاد کرد.

خانم سرابی در سال 1384 به عنوان والی بامیان گماشته شد و این مسوولیت را تا سال 2014 میلادی برعهده داشت.

گرفتن مدال ملالی از سوی حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان بخاطر تطبیق حاکمیت قانون در سال ۱۳۸۵، گرفتن جایزه Jason از Children Squer ایالت اوماها امریکا، دریافت مدال کمندر از سوی دولت فرانسه، ثبت بیوگرافی‌اش در مرکزی بین المللی بیوگرافی کمبریج در لندن، دریافت لقب قهرمان محیط زیست از سوی ماهنامه تایمز و برنده جایزه رامون مگسه سی از فلیپین که به عنوان جایزه‌ی صلح نوبل آسیایی مشهور است، از جمله دستاوردهای است که خانم سرابی در کارنامه اش دارد.

خانم سرابی جایزه Jason از Children Squer ایالت اوماها امریکا را نیز دریافت کرده است
خانم سرابی جایزه Jason از Children Squer ایالت اوماها امریکا را نیز دریافت کرده است

خانم سرابی در انتخابات 2014 ریاست جمهوری افغانستان به‌عنوان معاون زلمی رسول، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نامزد بود. او حالا به عنوان معاون شورای عالی صلح افغانستان فعالیت دارد و یکی از فعالان سیاسی پیشتاز زن در این کشور شناخته می شود.

فرخنده زهرا نادری

فرخنده زهرا نادری عضو این دوره مجلس نمایندگان افغانستان بود که اخیرا به عنوان مشاور ارشد رییس جمهور در امور سازمان ملل گماشته شد. خانم نادری یکی از فعالان جوان سیاسی افغانستان به شمار می رود.

farkhonda-zahra-naderi
فرخنده زهرا نادری لیسانس اش را دانشکده حقوق دانشگاه بین المللی وستمنستر انگلستان در تاشکند بدست آورد

او در سال ۱۳۶۰ خورشیدی در کابل متولد شد. خانم نادری دوره ابتدایی و متوسطه را در کابل و بغلان و دوره ثانوی و لیسه را در مکتب هاروی شهر لندن به پایان رسانده است.

او لیسانس اش را دانشکده حقوق دانشگاه بین المللی وستمنستر انگلستان در تاشکند بدست آورده است.

فرخنده زهرا نادری از سوی حزب پیوند ملی افغانستان در مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۸۹ خورشیدی از ولایت کابل به عنوان نماینده این مردم وارد مجلس نماینده گان شد.

فرخنده زهرا نادری در سال ۲۰۱۲ میلادی در ۱۲۸مین اجلاس اتحادیه بین پارلمانی در اکوادور اشتراک نموده، موفق گردید تا بعد از سالها در این اتحادیه برای نخستین بار طی یک رقابت جدی رای گیری برای افغانستان عضویت یکی از کمیسیون های چهارگانه این اتحادیه را بدست آورد.

فرخنده زهرا نادری جایزه صلح سال 2012 را از شش کشور جنوب آسیا بدست آورده است
خانم نادری جایزه صلح سال 2012 را از شش کشور جنوب آسیا بدست آورده است

خانم نادری در ماه جولای ۲۰۱۲میلادی از سوی برنامه توسعه ای سازمان ملل متحد در جایزه صلح N-Peace نامزد شد و در یک رقابت انترنیتی که میان ۱۰۰ تن از چهره های فعال از شش کشور جنوب آسیا که در کشورهای شان در عرصه صلح کار کرده بودند، جایزه صلح ۲۰۱۲ را به دست آورد.

عادله راز

عادله راز معاون اقتصادی وزارت خارجه افغانستان است. او در ولایت پکتیکا متولد شده است. خانم راز ماستری خود را در رشته حقوق و دیپلوماسی از دانشگاه تفتس ایالات متحده بدست آورده است.

او به عنوان مدیر ارتباطات ریاست جمهوری افغانستان و معاون دفتر سخنگو در زمان حامد کرزی فعالیت کرده است.

خانم راز اکنون معین وزارت امور خارجه‌ی افغانستان می‌باشد
خانم راز اکنون معین وزارت امور خارجه‌ی افغانستان می‌باشد

عادله راز به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز کار کرده است. او گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای گزارش‌دهی از خشونت علیه زنان افغان نیز بوده است.

خانم راز یکی از سیاست مداران جوان افغانستان پنداشته می شود که در سال های گذشته به صورت صعودی پله های ترقی را در مقام های سیاسی حکومت افغانستان پیموده است.

ناهید فرید
ناهید فرید

ناهید فرید

ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان افغانستان است. او در شهر هرات در سال 1984 متولد شده است. خانم فرید لیسانس خود را  در سال 2007 میلادی از بخش قانون و سیاست از دانشگاه هرات به‌دست آورده و ماستری اش را در بخش روابط بین الملل از دانشگاه جورج واشنگتن گرفته است.

خانم فرید در بخش آموزش نیز فعالیت‌های گسترده داشته است
خانم فرید در بخش آموزش نیز فعالیت‌های گسترده داشته است

ناهید فرید به‌عنوان عضو کمیته روابط بین المللی پارلمان افغانستان و منشی موقت ولسی جرگه فعالیت کرده است. از خانم فرید به عنوان یکی از سیاست مداران جوان در حال رشد افغانستان سخن گفته می شود.

مژگان مصطفوی

مژگان مصطفوی معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان یکی از زنان برجسته سیاسی این کشور پنداشته می شود. خانم مصطفوی در طول یک دهه گذشته در حوزه زنان به عنوان معاون اول وزارت امور زنان کار کرده و همواره به عنوان یکی از چهره های شناخته شده سیاسی این کشور حضور داشته است.

سیده مژگان مصطفوی
سیده مژگان مصطفوی

مژگان مصطفوی در سال 1351 هجری شمسی در شهر کابل متولد و لیسانس ادبیات و ماستری خبرنگاری و علوم ارتباطات دارد.

او استاد دانشگاه کابل بوده و در زمینه های علمی – پژوهشی نیز کارکردهای جدی داشته است.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان