جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تصاویری که جهان را تکان داد (5)

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

همزمان با رشد خبرنگاری در جهان، رشته عکاسی به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین شغل در کار خبرنگاری جایگاه خود را باز کرد. همه ساله ده‌ها هزار عکس از گوشه های مختلف جهان گرفته شده و در رسانه ها منتشر می‌شوند. برخی از این عکس‌ها عمق فاجعه ها را نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف در جریان است.

کشورهای در حال جنگ و یا  کشورهای عقب مانده، عمدتا مهم ترین منابع ثبت این گونه عکس‌ها اند. خبرنامه در ادامه گزارش‌های زیر عنوان “تصاویری که جهان را تکان داد” این گزارش به مجموعه‌ای از عکس‌های دیگری پرداخته است که هر کدام آن دنیای از حرف و حدیث از کشورهای جهان و وضعیت زندگی مردم را بازگو می‌کنند و به شدت تکان دهنده هستند.

کشتار جمعی ارمنی‌ها

قتل عام‌های بسیاری در روی زمین بر گروه‌های مختلف از مردم انجام شده است. این قتل‌عام‌ها در اثر اختلافات مختلف از جمله عقاید مذهبی و دینی، رنگ پوست، نژاد و دیگر موارد بوده است که بیشترین تاثیر را روی اقلیت‌ها گذاشته و قربانیان زیادی نیز از آن ها گرفته است.

armaian
مرد ترکی که با نشان دادن نان، ارمنی های گرسنه را شکجه می کند

در 24 اپریل 1915 میلادی در دوران جنگ جهانی اول، نابودی سیستماتیک 1.5 میلیون ارمنی در امپراتوری عثمانی‌ها و دولت جانشین ترکی آغاز شد. در این دوران مقامات عثمانی از نقاط مختلف دستگیر شده و گرد هم آورده می‌شدند. حدود 235 تا 270 تن از روشن فکران و رهبران این جامعه، از قسطنطنیه به انقره تبعید شدند که سرانجام اکثریت آنها به قتل رسیدند.

در تصور زیر شما می‌بینید که یکی از مقامات ترکی، ارمنی‌هایی را که از شدت گرسنگی رنج می‌برند، با نشان دادن مواد غذایی شکنجه می‌کند. این تصور یک سند مشخصی از انجام شدن یک ظلم وحشت‌ناک بر ارمنی‌ها است.

عمل جراحی

لئونید روگوزوو 27 ساله، یکی از داکتران عمومی اتحاد جماهیر شوروی است که در اردوکشی این کشور به قطب شمال در سال‌های 1960 و 1961 شرکت کرده بود. او در این سفر تنها پزشک نظامی در پایگاه نظامی نوولازاریوسکایا بود.

او شامل یک تیم 12 نفره بود که برای ساخت یک پایگاه جدید نظامی در سکیرماچر اوسیس فرستاده شده بودند. این داکتر، در اپریل 1960 در دوران این ماموریت نظامی روسیه به شدت بیمار شد و بین مرگ و زندگی قرار داشت و به علت دور بودن مسیر از روسیه تا قطب شمال، 36 روز در بر میگرفت تا کمک از راه دریا برسد، پروازها به علت برف‌باری شدید نیز مسدود بودند و منتظر ماندن برای کمک بیرونی، جان او را می‌گرفت.

self-surgary
جریان عمل جراحی خودی یک پزشک جراح نظامی روسی

به عنوان تنها پزشک و جراح نظامی در این پایگاه، او ناگزیر بود تا برای نجات دادن جان‌اش عمل جراحی را خودش انجام داده و زائد اپاندیس‌اش را خودش بیرون آورد.

در این تصویر عمل جراحی شخصی لئونید روگوزوو به ثبت رسیده است.

قتل عام شیعیان لبنان

شما شاید درباره‌ی کشتارهای صبرا و شتیلا شندیده باشید و یا هم شاید تاریخ این قتل‌عام را مطالعه کرده اید. این کشتارها بر می‌گردد به 16 تا 18 سپتامبر در سال 1982 که در طول جنگ‌های داخلی در لبنان، در کمپ‌های مهاجرین فلسطینی به وقوع پیوست.

در این کشتارها شبه نظامیان مسیحی وابسته به حزب فالانژ لبنانی و وفادار به بشیر جمیل، رئیس جمهور لبنان، برای انتقام‌گیری ترور بشیر جمیل از فلسطینیان، به دو اردوگاه مهاجرین در صبرا و شتیلا در بیروت غربی حمله کردند و چیزی بین 700 تا 3500 نفر را که اکثر آن‌ها فلسطینی و شیعیان لبنانی بودند، را به قتل رساندند.

shatila-and-sabra
تصویری از کمپ مهاجرین در صابره و شتیلا

هرچند که ترور این رهبر لبنانی توسط ستیزه جویان فلسطینی، غلط تصور شده بود.

این تصویر از پناهجویان فلسطینی در یکی از کمپ‌های مهاجرین در شهر بیروت می‌باشد که ظلم و خشونت‌ها علیه مهاجرین فلسطینی را نشان می‌دهد. این تصویر توسط روبین موئیر عکاس خبرنگار مجله تائم گرفته شده است که برنده‌ی جایزه‌ی ورد پریس نیز شده است.

بیماری ایدز

در نوامبر سال 1990 میلادی مجله‌ی لائف تصویری از یکی از فعالان هم‌جنسگرایان در سال‌های 1980 در اوهایو، به نام دیوید کربی را منتشر کرد.

دیوید کربی از والدین‌اش جدا در کالیفورنیا زندگی می‌کرد و در روزهایی که از شدت بیماری ایدز در بستر، نفس‌های آخرش را می‌کشید، می‌خواست تا در کنار والدین‌اش جان دهد.

این تصویر توسط یکی از محصلان دانشکده‌ی ژورنالیزم که تیریس فریئر نام داشت، در آن سال از دیوید کربی گرفته شده. این عکس توانست دیدگاه جهان و جهانیان را درباره این بیماری کشنده تغییر دهد.

aids
تصویری از دیوید کربی و خانواده اش

جنگ چیچین

رویدادها و جنگ‌های بزرگی میان کشورهای جمهوری چیچینی و فدرال روسیه، در دهه‌های اخیر رخ داده است. جنگ اول چیچین با روسیه در 11 دسامبر سال 1994 آغاز شده و در 31 اگست سال 1996 به پایان رسید. این جنگ هم‌چنان با نام جنگ در چیچنیا معروف می‌باشد.

این جنگ از هر دو طرف قربانیان بسیاری گرفته است. مطابق گزارش دولت روسیه آمار کشته شده‌گان و ناپدید شده‌گان نظامیان روسی در این جنگ بین دولتی، 5732 نفر بوده است اما این آمار بر اساس گزارش اتحادیه‌ی کمیته‌ی مادران نظامیان روسی (CSMR) به 14000 می‌رسد. بر اساس گزارش ها 161 نفر از غیر نظامیان در بیرون از چیچین کشته شده اند.

در طرف دیگر این جنگ که کشور جمهوری چیچین قرار داشت نیز قربانیان زیادی داده است. بر اساس ادعایی که این کشور کرده است، تمامی کشته و ناپدید شده‌گان نظامی این کشور به 3000 نفر می رسد اما بر اساس ادعای روسیه این آمار به بیش از 17000 نفر رسیده است و کشته شده‌گان غیر نظامی این کشور براساس گزارش نهادهای حقوق بشری 80000 تن گفته شده است.

russian-soldier
سرباز روسی در جریان جنگ ها با جمهوری چیچین

تصویری را که شما در این قسمت مشاهده می کنید مربوط به جنگ اول چیچین می‌باشند که شهرت زیادی نیز کسب کرده و هم‌چنان برنده جایزه‌ی ورد پریس شده است.

توهین و بدرفتاری با زندانیان

از سال‌ها قبل به این سو امنیت در کشورهای آسیایی و تنش‌های سیاسی بین گروه‌های مختلف نظامی و شبه نظامیان در این کشورها موجب شده است تا نیروهای ناتو و سربازان امریکایی در این کشورها پایگاه های نظامی شان را برای تامین امنیت بیشتر در این مناطق ایجاد کنند.

با آمدن این نیروها در کشورهای آسیایی که معمولا کشورهای اسلامی می‌باشند تندروان اسلام گرا با ادعای جهاد علیه این نیروهای امنیتی اقدام کرده اند تا در نهایت حضور این نیروها در این مناطق هم‌واره از افزایش خشونت‌ها گواهی داده است.

در سال 2004 وقتی که یکی از سربازان انگلیس لیندی انگلند که در زندان ابو غریب در عراق برای اجرای ماموریت مستقر شده بوده، با زندانیان عراقی برخورد به شدت ظالمانه کرده است. تصویر این مامور نیروهای انگلیسی را که شما می بینید از فلم‌هایی که در این زندان و پایگاه نظامی ثبت شده بودند گرفته شده است.

iraq
شکنجه ی یک زندانی توسط سرباز انگلیسی

خشونت‌های این مامور انگلیسی در عراق علیه زندانیان موجب شد تا او از وظیفه‌اش برکنار شده و به حبس محکوم شود.

قتل عام مسلمانان

همه ساله مواردی از خشونت‌ها در کشور برما یا میان‌مار که علیه مسلمانان در این کشور انجام شده است، گزارش می‌شود. این خشونت‌های دردناک که از سوی دولت این کشور بر مسلمانان این کشور تحمیل می‌شود، اکثرا شامل زنده به آتش کشیدن مسلمانان است.

کشور برما یا میان‌مار واقع در جنوب شرقی قاره آسیا و شرق کشور هند است که دارای اکثریت نفوس بودایی‌ها می باشد. اکثریت مسلمانان این کشور مهاجرین 1947 کشور هند می‌ باشند که در زمان جدا شدن کشورهای مسلمان از جمله پاکستان و بنگلادیش، بی جا شده و به کشور میان‌مار در همسایگی هند عازم شده‌اند.

این تصویر از جسد کودک مسلمانی است که در اثر حمله‌ی بودایی‌های برمایی بر خانه‌های مسلمانان در آن کشور با بی رحمی کامل کشته شده است.

myanmar
کودک خردسال مسلمان در میانمار

طوفان در هائیتی

کشور هائیتی و جمهوری دومینیکن جزیره‌ای در جنوب شرق کیوبا واقع در جنوب شرق ایالات متحده امریکا است. این کشور، متاثر از خطرات رویدادهای طبیعی می‌باشد.

در سال 2010 میلادی در این کشور زمین لرزه‌ای با شدت ۷ درجه‌ی ریشتر در نزدیکی پورت آو پرینس، مرکز هائیتی رخ داد که قربانی زیادی گرفت. قبل از آن در سال 2008 نیز در این کشور هم‌چنان یک رویداد طبیعی رخ داده بود که جان بسیاری‌ها را گرفته بود.

این عکس که جهان را تکان داد، فاجعه پس از طوفان وحشت ناک 2008 در هائیتی را بازگو می‌کند. این تصویر توسط عکاس خبرنگار اسوشیاتد پریس، پاتریک فاریل گرفته شده است که در سال 2009 برنده جایزه‌ی پولیتزر نیز شد.

haiti
کودکی که پس از ویران شدن شهرش در نتیجه ی طوفان در هائیتی از طوفان نجات یافته است

بی بی عایشه

در سال 2010 میلادی عایشه 18 ساله به سبب خشونت‌های خانواده‌ی شوهرش، خانه‌ی خسرش را رها کرده و از منزل فرار کرده بود. او در نزدیکی صبح که هوا کم کم روشن می‌شد، در ولایت مرکزی ارزگان افغانستان توسط طالبان به زور از خانه بیرون آورده شده به جرم فرار از خانه مجازات می‌شود.

بر اساس گزارشی که در مجله‌ی تایم نشر شده بود، این دختر توسط افراد طالبان به زور بر سر تپه‌ای که در نزدیکی روستای آنان قرار داشت کشانده می‌شود. طالبان از واقعیتی که بی بی عایشه به آنان توضیح می‌داد چشم پوشی کردند و سر انجام بینی او را بریدند.

bibi-aisha
بی بی عایشه

عکس بی بی عایشه برای اولین بار در مجله‌ی تایم منتشر شد و بعدا توسط نیشنل جیوگرافیک نیز به نشر رسید. این عکس جایزه‌ی ورد پریس را نیز در سال 2011 کسب کرده است.

کودک نایجیریا

در ماه جنوری سال روان میلادی یکی از امداد رسانان دانمارکی، انجا رینگرا لوون کودک دو ساله‌ای را که در نایجیریا از هشت ماه به علت ساحره بودنش والدین‌اش رها کرده بودند، نجات داد. این کودک در کوچه‌های یکی از روستاهای نایجیریا در حال بیماری و در حالی که تمام بدنش را کرم زده و پوسیده شده بود، پیدا شد.

خانم انجا نام این کودک را پس از صحت یابی‌اش امید (Hope) گذاشته است. این عکس اوج مظلومیت و فاجعه جنگ را در کشورهای جنگ زده نشان می‌دهد.

danish-aid-worker
زن دانمارکی در حال آب دادن به کودک نائجیری

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان