جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

توسعه هوانوردی افغانستان؛ از دیجیتالیزه‌‌سازی پیش‌بینی آب و هوا تا ساخت فرودگاه‌های بیشتر

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اداره‌مستقل هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرده اند که مرکز دیجیتالی پیش بینی آب وهوای افغانستان در سال آینده خورشیدی فعال خواهد شد.

قاسم وفایی‌زاده، معین این اداره که در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد دست‌آورد ها و پیشرفت‌های بخش هوانوردی افغانستان در طول یک‌سال گذشته صحبت می کرد، گفت که این مرکز جدید، ظرفیت پیش بینی آب و هوا و سیلاب را دارا خواهد بود.

به گفته‌ی مقام‌های اداراه هوانوردی ملکی افغانستان، این سیستم به مرکز و تمام ولایت نصب شده و مرکز پیش بینی آب و هوای افغانستان را قادر می‌کند که به‌طور خودکار معلومات هواشناسی همه‌ی ولایت‌ها را به‌طور هم‌زمان و به‌گونه‌ی سریع دریافت کند.

آقای وفایی‌زاده گفت که در سال ۱۳۹۵، ۸۵ کارمند اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی افغانستان به هدف آموزش در بخش‌های پیش بینی آب و هوا، مشاهده، مدیریت کیفیت هواشناسی، اداره‌ی حریم فضایی و اطفاییه به هند اعزام شده‌اند.

محمد قاسم وفایی زاده معین اداره مستقل هوانوردی افغانستان
محمد قاسم وفایی زاده، معین اداره مستقل هوانوردی افغانستان

معین اداره مستقل هوانوردی تاکید کرد که ” افزایش ظرفیت‌های فنی و مسلکی برای فراهم آوری معلومات هواشناسی در بخش‌های ترانسپورت، هوانوردی، اقلیم شناسی و سیستم هشدار قبلی را از جمله‌ی اولویت‌های کاری اداره‌ی ما می‌باشد.”

با این حال این اداره ۲۰ کارمندش را به ترکیه ارسال کرده و قرار است در چند روز آینده یک گروه ۱۲ نفری دیگر را نیز به ترکیه اعزام کند. پنج کارمندی که پیشتر به کشورهای کوریا، نیپال و جاپان به هدف آموزش ارسال شده بودند، پس از سپری کردن دوره‌های مسلکی به افغانستان بازگشته‌اند.

این اقدام اداره هوانوردی در حالی صورت می‌‎گیرد که پیش از این مرکز هواشناسی کابل به گونه‌ی دستی (منوال) به پیش برده می‌شد.

تلاش برای خروج از لیست سیاه پرواز

مقام‌های اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گویند که آنان در تلاش اند که خطوط هوایی این کشور را از فهرست سیاه پرواز به آسمان اروپا بیرون کند.

مقام های اداری هوانوردی افغانستان می گویند که قرار است به زودی هواپیماهای افغانستان از لیست سیاه اروپا خارج شود
اداره هوانوردی افغانستان می گویند که قرار است به زودی هواپیماهای افغانستان از لیست سیاه اروپا خارج شود

قاسم وفایی‌زاده، معین این اداره در نشست خبری که در کابل برگزار شده بود گفت که همه‌ی شرایط که سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا برای خروج از این فهرست گذاشته، از سوی افغانستان برآورده شده است.

سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا هشت شرط را برای افغانستان بخاطر خروج هواپیماهای این کشور از فهرست سیاه پرواز گذاشته است. به گفته آقای وفایی‌زاده، تصویب قانون هوانوردی ملکی، ایجاد اداره مستقل هوانوردی، وضع مقررات عملیات هوانوردی، آموزش پرسنل فنی و خدمه پروازهای شرکت‌های هوایی و بالابردن کیفیت حرفه‌ای کار خلبان‌ها و خدمه پرواز شرکت‌های هواپیمایی از جمله‌ی این شرط‌ها می‌باشد.

به گفته‌ی معین اداره هوانوردی افغانستان، این اداره باوجودی که هشت شرط سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا را برآورده کرده اما به گفته او شرط‌های تازه‌ی دیگر نیز از سوی این سازمان بالای هواپیماهای افغانستان گذاشته شده است.  براساس این شرط‌های تازه باید برای صدور مجدد مجوز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی افغانستان، کیفیت حرفه‌ای عملیات هوایی، کیفیت خدمات فنی، و سطح ایمنی همه این شرکت‌ها بازنگری شود.

اداره مستقل هوانوردی افغانستان کنفرانسی را بخاطر گزارش دست‌آوردهای یک ساله شان در کابل برگزار کرده بود
اداره مستقل هوانوردی افغانستان کنفرانسی را بخاطر ارائه گزارش دست‌آوردهای یک ساله شان در کابل برگزار کرد

آقای وفایی‌زاده گفت که این کار هم در حال حاضر در دست اجرا است و به‌زودی هیاتی از جانب اداره هوانوردی افغانستان به اروپا سفر می‌کند که تلاش‌ها برای رفع موانع پرواز خطوط هوایی افغانستان به اروپا سرعت یابد.

ازدیاد عواید

مقام‌های اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان می‌گویند که این اداره در بخش جمع‌اوری عواید و ایجاد چشمه‌های عایداتی جدید موفق بوده اند و توانسته اند در سال جاری خورشیدی مبلغ ( 4,364,885,964) افغانی عاید داشته باشد در حالی که هدف تعیین شده از سوی وزارت مالیه ( 3,794,801,281 ) افغانی تعیین شده بود.

با این حال عواید این اداره در سال جاری خورشیدی حدود 15 درصد افزایش داشته است. هم‌چنان این اداره توانسته است در سال جاری خورشیدی بیش از 71 درصد بودجه‌ی انکشافی اش را به مصرف برساند.

امقام‌های اداره هنوانوردی افغانستان می‌گویند که آنان بیشتر از 71 درصد بودجه اش از جمله در ساختن میدان های هوایی به مصرف رسانده است
مقام‌های اداره هوانوردی افغانستان می‌گویند که آنان بیشتر از 71 درصد بودجه اش را به مصرف رسانده اند.

مجموع بودجه انکشافی این در سال 1395 مبلغ ( 4,678,614,623 ) افغانی تعیین شده بود، که این اداره در حدود (3,328,171,591 ) افغانی آن را که در حدود 71.14 درصد می‌شود در برنامه‌ها و پروژه‌های خدماتی و عملیاتی اش به مصرف رسانده است.

ساخت فرودگاه ها

مقام‌های اداره مستقل هوانوردی از ساختن 4 فرودگاه جدید و هم‌چنان ترمیم بیش از 10 فرودگاه دیگر در ولایت‌های مختلف افغانستان در سال جاری خورشیدی خبر می‌دهند.

فرودگاه های  ولایت های نیمروز، فراه، قندز و خوست از جمله فرودگاه های است که در طول سال جاری خورشیدی توسط این اداره ساخته شده است.

میدان هوایی ولایت نیمروز از بودجه دولت به ارزش 652.8 میلیون افغانی ساخته شده است که خط پرواز آن بطول 2740 متر و عرض 45 متر است.  این میدان هوایی با داشتن ساحه پارکینگ با ابعاد 100 در 50 متر می‌باشد که پرواز های آزمایشی در این میدان صورت گرفته اما تا حال به‌گونه‌ی رسمی افتتاح نشده است.

انیمیشن میدان هوایی ولایت کندز
نمای انیمیشن میدان هوایی ولایت کندز

میدان هوایی ولایت فراه نیز از بودجه دولت به ارزش 435 میلیون افغانی ساخته شده است که دارای خط رنوی بطول 1700 متر عرض 35 متر می‌باشد. این میدان هوایی دارای تکسوی 100 در 30 متر و رمپ 120 متر در 60 متر می‌باشد. پرواز ها در این میدان هوایی به‌طور عملی آغاز شده است اما هنوز این میدان به‌گونه‌ی رسمی از سوی حکومت افغانستان افتتاح نشده است.

میدان هوایی ولایت قندز از دیگر میدان‌های هوایی است که کار آن در سال جاری خورشیدی توسط اداره مستقل هوانوردی ملکی شروع شده و قرار است که در آینده نزدیک به بهره برداری سپرده شده است.  بودجه ساحت ترمینل جدید آن به ارزش 68.7 میلیون افغانی بوده است. کار بازسازی خط رنوی میدان هوایی قندز به قیمت مجموعی 389 میلیون افغانی با شرکت ساختمانی فیض به امضا رسیده و از اول قوس 1395 کار عملا در ساحه اغاز گردیده است. این پروژه شامل تمدید خط رنوی به امتداد 620 متر ، فینس و گارد تاور و اعمار رنوی موقت میدان هوایی قندز میباشد.

میدان هوایی خوست نیز از جمله میدان‌های هوایی است که در پروژه‌های سال جاری خورشیدی اداره هوانوردی ملکی افغانستان گنجانیده شده است. کار این پروژه که قرار بود دو سال قبل تکمیل شود به دلیل چالش‌های فنی متوقف شد.

مکان میدان هوایی ولایت فراه
ساحه میدان هوایی ولایت فراه

کار این میدان هوایی در سال جاری خورشیدی توسط اداره مستقل هوانوردی افغانستان از سر گرفته شد و تا کنون 90 درصد کار آن پیش رفته است. خط رنوی این میدان هوایی بطول 2700 متر و عرض 45 مترمی‌باشد.

ساخت میدان هوایی در ولسوالی جاغوری ولایت غرنی با قیمت مجموعی 26.14 میلیون افغانی، توسعه ترمینل خارجی میدان میدان هوایی حامد کرزی، اعمار میدان هوایی برای نشست و برخاست هلیکوپتر در ولسوالی مالستان ولایت غزنی، توسعه میدان‌هوایی بین المللی هرات و تعمیر برخی از میدان‌های هوایی دیگر از جمله‌ کارکردهای دیگر این اداره در سال جاری خورشیدی می‌باشد.

فرید حقجو همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان