جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

خشونت‌های دنیای رسانه‌گری؛ خبرنگاران زن افغان همچنان قربانی هستند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نتایج نظرسنجی «نی» از وضعیت نابسامان کار برای خبرنگاران زن در افغانستان حکایت دارد.

مجیب خلوتگر رییس حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز در کابل گفت که این نظرسنجی از 14 درصد بانوان خبرنگار افغانستان تهیه شده که در مجموع  با 280 تن از بانوان خبرنگار به‌طور مستقم و تیلفونی مصاحبه صورت گرفته است.

از مجموع مصاحبه‌شوندگان، 83.2 درصد گفته اند که آنان در فضای کار و خارج از آن مورد خشونت قرار می‌گیرند. از آن جمله 10.9 درصد گفته که خشونت‌های که با آنان صورت گرفته است در درون محیط کاری بوده و 89.1 درصد دیگر گفته اند که این خشونت‌های در خارج از محیط کار با آنان صورت گرفته است.

بررسی «نی» نشان می‌دهد که 7.1 درصد از خشونت‌های که بانوان روزنامه‌نگار با آنها مواجه اند، خشونت‌های فزیکی، 55 درصد خشونت گفتاری، در 26 ممیز 5 درصد خشونت جنسیتی، و 11.3 درصد متباقی انواع متعددی خشونت های دیگر بوده است.

زنان خبرنگار در افغانستان هم در داخل سازمان رسانه‌ای و هم در بیرن از فضای کار مورد خشو.نت قرار می‌گیرند
زنان خبرنگار در افغانستان هم در داخل سازمان رسانه‌ای و هم در بیرون از فضای کار مورد خشونت قرار می‌گیرند

خشونت‌‎های پنهان

بررسی این نهاد رسانه‌ای در مورد خبرنگاران زن در افغانستان نشان می‌دهد که این خبرنگاران اکثرا نمی توانند خشونت ها را با مسوولان رسانه‌های‌شان و خانواده های خود در میان بگذارند.

بر اساس گزارش نی، 43 درصد از مصاحبه‌شوندگان در فضای کاری مورد خشونت قرار گرفته و 66 درصد دیگر آن ها با خشونت های اجتماعی مواجه بوده اند.

در این میان 43 درصد این بانوان گفته اند که این خشونت‌ها را با خانواده‌های شان در میان گذاشته اند اما 66 درصد دیگر گفته که این خشونت‌ها را نمی‌تواننند با خانواده‌های شان در میان بگذارند.

از سوی هم 26.9 درصد این خبرنگاران گفته اند که این خشونت‌ها را به سازمان‌ها و رسانه‌های شان گزارش داده اند در حال که 72.7 درصد گفته اند که سازمان‌های شان از این خشونت‌ها بی خبر اند.

شماره از خبرنگاران زن گفته اند که از خشونت که بالای آنان صورت می‌گیرد، خانواده و سازمان‌شان بی خبر اند
شماره از خبرنگاران زن گفته اند که از خشونت که بالای آنان صورت می‌گیرد، خانواده و سازمان‌شان بی خبر اند

به همین دلیل نی می‌گوید که تنها در 20 درصد از این خشونت‌ها در درون سازمان‌ها حل شده اما برای 80 درصد دیگر این خشونت‌ها هیچ کاری صورت نگرفته است.

در بررسی «نی» در مورد عدم گزارش دهی این خشونت‌ها توسط این خبرنگاران به خانواده و سازمان‌های شان، آمده است که آنان بخاطر از دست‌ندادن شغل شان نتوانسته اند که این خشونت‌ها را به خانواده و سازمان‌شان گزارش دهند.

مجیب‌خلوتگر، رییس نهاد «نی» حین اعلام این نتایج در کابل این وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان را نگران کننده خواند.

آقای خلوتگر تاکید کرد که در افغانستان فضای رسانه‌ای به گونه است که خبرنگاران زن نمی‌توانند خشونت‌هایی را که متحمل می‌شوند به سازمان رسانه‌ی شان گزارش دهند. به گفته او، آنان ترس از این دارند که مبادا با گزارش این خشونت ها شغل خود را از دست دهند.

این تحقیق در مورد زنان خبرنگار افغانستان در هفته‌های واپسین سال 2016، توسط نهاد موسوم به «نی» انجام شده است
این تحقیق در مورد زنان خبرنگار افغانستان در هفته‌های واپسین سال 2016، توسط نهاد موسوم به «نی» انجام شده است

نکته‌ی امیدوار کننده در این نظرسنجی این است که خشونت جنسیتی در این سال کاهش چشم گیری داشته است.

آقای خلوتگر گفت که “نگرانی هایی مربوط به خشونت های جنسیتی پیش از این نگران کننده بود و درصدی بلندی داشت. اما بر اساس سروی نی فقط 26 ممیز 5 درصد از خشونت های جنسیتی ثبت شده است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان