جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جوان تاثیرگذار؛ 11 نکته خواندنی از به عبارت دیگرِ بی‌بی‌سی با نادر نادری

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

برنامه به عبار دیگر بی بی سی گفتگوی ویژه با نادر نادری مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک انجام داده که در آن کارکرد حکومت وحدت ملی افغانستان را به بررسی گرفته است. در این مصاحبه آقای نادری به نگرانی های نخبگان سیاسی از عملکرد حکومت وحدت ملی، وضعیت موجود و مسائل بزرگ این حکومت در امور داخلی و خارجی پرداخته است. خبرنامه یازده مورد را از جریان این گفتگو که آقای نادری توضیح داده در ادامه آورده است.

تمرکز گرایی و انحصار قدرت

مخالفین سیاسی حکومت وحدت ملی افغانستان از تغییر فرهنگ حکومت داری در این کشور درک واضح ندارند. به این جهت آنان انتقاد می کنند. این مخالفین به یک شیوه متفاوت حکومت داری عادت داشتند. بنا بر این، آنان تصور می کنند که مدیریت قدرت متمرکز شده است.

شیوه جدید حکومت داری

در حکومت وحدت ملی زمانی که از شیوه جدید حکومت داری صحبت می شود یکی ایجاد شوراها و کمک به تحرک ادارات افغانستان است. وزارت های این کشور اکثرا سیستم اداری سنتی و فرسوده دارند و به همین جهت نمی توانند آن چنان که انتظار می رود، کار کنند. با توجه به این موضوع، اگر به آن ها از سوی سایر ادارات کمک نشود، نمی توان فعالیت مورد نظر را انجام داد. از همین رو، شوراها در حوزه های مختلف ایجاد شده تا تصامیم مشترک و هماهنگ گرفته شود.

اهداف ایجاد شوراها

هدف اصلی ایجاد شوراها انتقال قدرت از یک فرد به عنوان رییس جمهور به مجموعه ای از بازیگران و تصمیم گیران است. به عنوان نمونه، شورای اقتصادی متشکل از مجموعه ای از وزرای این بخش است تا به صورت هماهنگ عمل کنند و تصمیم گیری جمعی گرفته شود. اما این امر در اداره های گذشته افغانستان وجود نداشته و فعالیت های نهادهای حکومتی به صورت انفرادی انجام می شد.

پیشرفت حکومت وحدت ملی

با تمام چالش های دو سال گذشته افغانستان به شمول چالش های سیاسی و امنیتی، با صبر استراتژیک و حوصله این کشور به مرحله ای رسیده است که اهداف اصلی آن اجرایی می شود. تنوع در حکومت وحدت ملی وجود دارد و افکار متعدد در گفتگوی درون حکومتی سالم انجام می شود و در نهایت، به یک اجماع می رسد. زمانی که تغییر فرهنگ حکومت داری انجام می شود و اصلاحات اساسی صورت می گیرد، برای آن عده که از وضعیت موجود منفعت داشتند، ناخوشایند است چرا که آن ها منافع خود را در معرض خطر می بینند.

https://www.youtube.com/watch?v=DZUqUyUh7xo

اصلاحات زمان گیر است

روند اصلاحات بنیادی زمان گیر است و پیامدهای بلندمدت دارد. نیروهای شبیه عطامحمد نور که رییس اجرایی جمعیت اسلامی است در روندهای سیاسی کمک می کنند. نیاز است تا از سیاست های فردی به سیاست حزبی گذار کرد و در این روند افراد تاثیر گذار در احزاب، مهم و موثر می باشند.

بحث تقسیم قدرت مطرح نیست

همکاری و اشتراک در تصامیم از اهداف اصلی گفتگوها برای بهبود وضعیت افغانستان است. آقای نور نیز در مقاله ای خود برای بی بی سی این موضوع را بیان داشتند.

ریاست اجرایی همکار نزدیک رییس جمهور

آقای عبدالله رییس اجرایی است و آنچه که در باره حاشیه ای شدن نقش او بیان می شود ناشی از تئوری توطئه است. رییس اجرایی در تصامیم حکومت افغانستان نقش آفرینی می کند

تحقیقات در باره اتهامات

تحقیقات مستقل و شفاف در باره پرونده احمد ایشجی از خواسته های مردم افغانستان است. این موضوع حکومت وحدت ملی را بر سر دو راهی قرار نمی دهد و در باره برآیند آن پیش از آن که نهادهای عدلی و قضایی افغانستان تصمیم بگیرد، نمی توان و نباید صحبت کرد. چرا که می تواند روی یک روند مستقل تاثیر و پیامد منفی داشته باشد.

harun-najafizada-with-nader-naderi
این گفت‌وگو را هارون نجفی‌زاده با آقای نادری در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان انجام داده است

سال دوم سال بی سابقه به لحاظ اقتصادی

در سال دوم حکومت وحدت ملی سرمایه گذاری های بزرگ اقتصادی در افغانستان انجام شده است. در این سال، در حوزه انرژی و آب کارهای بنیادی صورت نگرفته بود. در این سال به لحاظ زیرساختی سرمایه گذاری های جدی انجام شد و این مقدار به 900 میلیون دالر می رسد. پیش از این سرمایه های افغان ها در دوبی و ترکیه و کشورهای دیگر بود اما اکنون تنها یک تاجر افغان 300 میلیون دالر را روی تولید برق سرمایه گذاری می کند.

سیاست های منطقه ای افغانستان

روابط افغانستان و پاکستان همواره ناشی از دو اصل بوده است. پاکستان و افغانستان روابط کژدار داشته و افغانستان از این مجرا، متضرر شده است. همزمان، عناصری که افغانستان را صدمه می زند در آن سوی مرز حضور دارند. حکومت وحدت ملی افغانستان در آغاز با پاکستان روی ایجاد اعتماد کار کرد و فرضیه دوم این بود در صورتی که این تلاش ها جواب ندهد، افغانستان با شرکای خود کار می کند تا به آن ها ثابت شود که این کشور قربانی است.

در حوزه ایران، بسته ای با مجموع هشت مورد که منافع ملی دو کشور را در نظر می گیرد روی دست است، روی آن گفتگو جریان دارد تا روابط دو کشور را قابل پیش بینی سازد. در این باره بحث گسترده صورت می گیرد و قرار است روی آن اجماعی در داخل افغانستان در سطح قشر سیاسی و نخبه و در سطح شهروندان ایجاد شود.

افغانستان و اداره دونالد ترامپ

بحث های اولیه بین رییس جمهور افغانستان و رییس جمهور منتخب آمریکا روی مبارزه با تروریزم و حفظ امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان بود. ایالات متحده شریک استراتژیک افغانستان باقی خواهد ماند. انتظار می رود در حوزه امنیت ملی این روابط گسترش یابد چرا که بخشی کلان از تیم امنیت ملی آقای ترامپ افرادی است که در افغانستان خدمت کرده اند و با رییس جمهور افغانستان شناخت نزدیک دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان