جنایت هولناک؛ توقف پرونده قاتل «ستایش قریشی» در ایران

رسانه‌های ایرانی به نقل از مجتبی فرح‌بخش، وکیل مدافع امیرحسین، قاتل ستایش قریشی در ایران نوشته است که پرونده او برای مدتی متوقف خواهد شد. این رسانه‌ها نوشته است که وکیل مدافع متهم، به استناد جنون می‌خواهد رسیدگی به این پرونده را متوقف کند.

وکیل امیرحسین، قاتل «ستایش» از بستری شدن متهم در یک بیمارستان روانی خبر داده و گفته است که بروز رفتارهای غیرعادی حاصل از عذاب وجدان، ندامت و زمینه‌های بیماری روانی، دلایل این اقدام بوده است.

این وکیل مدافع درباره دلایل بستری شدن موکل خود، به رسانه‌های ایران گفته است که “متاسفانه از دو روز گذشته به دلیل شرایط روحی و روانی و پرخاشگری‌هایی که امیرحسین داشت، وی به بیمارستان اعصاب و روان منتقل شده است.”

ستایش دختر خردسال افغان بود که در ماه حمل امسال از سوی پسرهمسایه اش مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسید
ستایش دختر خردسال افغان بود که در ماه حمل امسال از سوی پسرهمسایه اش مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسید

این در حالی است که پرونده قاتل ستایش قریشی هنوز توسط دیوان عالی ایران تعیینِ شعبه نشده و حکم صادره آن را نیز نهایی نکرده است.

با آن‌که هنوز نشانه‌های روان گردی در متهم توسط مراجع رسمی تشخیص داده نشده، اما وکیل او گفته است که “قصد دارم پرونده پزشکی موکلم را به دیوان عالی تقدیم کنم تا شاید رسیدگی به این پرونده به استناد جنون متوقف شود. البته باید دید‌ این بیماری در چه حدی است و آیا پذیرفته می‌شود یا خیر.”

واکنش حکومت افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند هنوز مشخص نیست که بیماری قاتل ستایش دختر افغان چقدر جدی است، و تا زمان که بیماری امیر حسین از سوی مراجع پزشکی رسمی ثابت نشده است، دولت ایران نباید رسیدگی به پرونده قتل «ستایش» را متوقف کند.

خیرالله آزاد، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی افغانستان به خبرنامه گفت که “دولت ایران متهم را به دو بار اعدام محکوم کرده است، و این حکم نمی‌تواند بخاطر ادعای ثابت‌نشده‌ی یک وکیل مدافع متوقف و یاهم باطل شود.”

خیرالله آزاد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه حکومت افغانستان

او افزود که تاهنوز دولت ایران حرف‌های وکیل مدافع امیرحسین را تایید نکرده است و بیماری متهم نیز ثابت نشده است. آقای آزاد تاکید کرد که ” ما امیدوار هستیم که دولت جمهوری اسلامی ایران این پرونده را جدی بگیرد و پای حکم که در این مورد جاری کرده اند، بیاستند.”

ستایش دختر هفت ساله مهاجر افغان در ایران، در ماه حمل سال جاری خورشیدی توسط پسر هفده ساله همسایه اش مورد تجاوز قرار می گیرد و پس از آن با اسید سوختانده می شود. این موضوع بازتاب عمومی یافته و واکنش های گسترده افغان ها را در داخل و خارج از این کشور برانگیخت.

در نهایت دادگاه قاتل این پرونده را به قصاص نفس در خصوص اتهام قتل عمد و یک بار اعدام در خصوص اتهام تجاوز به عنف و ۷۴ ضربه شلاق در خصوص اتهام جنایت بر میت محکوم کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *