جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کولاک زعفران؛ رشد بی سابقه تولید زعفران افغانستان در سال 95 خورشیدی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مسوولان وزارت زراعت افغانستان امروز در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفتند که کشت زعفران در سال جاری خورشیدی به شکل بی پیشینه‌ای افزایش یافته است.

اسدالله ضمیر، وزیر زارعت، آبیاری و مالداری افغانستان در این نشست گفت که تولید زعفران امسال به 6 تُن رسیده است در حالی که این رقم در سال گذشته‌ی خورشیدی به 3.2 تُن می‌رسید.

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان دراین  نشست تاکید کردند که آنان در سال جاری ساحه کشت این گیاه را نیز وسعت داده اند.  به گفته‌ی این مقام‌ها، زعفران درچند سال گذشته، تنها در ولایت هرات کاشته اما اکنون به سایر ولایت های افغانستان نیز گسترش یافته است.

آقای ضمیر گفت که “سال گذشته، زعفران در ۲۸ ولایت افغانستان کاشته می‌شد و امسال در تمام افغانستان کاشته می‌شود.”

زعفران در افغانستان می تواند بدیل خوبی برای کشت تریاک باشد

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که با تولید 6 تُن زعفران امسال، حدود 15 میلیون دالر وارد چرخه اقتصادی افغانستان شده است. به گفته‌‎ی این مقام ها تنها در بخش تولید این گیاه بیش از 3 هزار تن صاحب شغل شده اند.

صادرات بیرونی

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان در این کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که حکومت افغانستان تلاش دارد که قراردادهای تازه‌ای را با تعدادی از کشورها، برای صدور زعفران به امضا برساند. او تاکید کرد که وزارت زراعت افغانستان در حال امضای یک قرارداد تازه با چین برای صادرات زعفران به این کشور است.

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که آنان در تلاش اند تا یک برنامه منظم بازاریابی در سطح منطقه و جهان برای زعفران افغانستان را عملی کنند و با کشورهای بیشتری قرارداد ببندند.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان تلاش می کند پس ازین زعفران افغانستان به نام این کشور صادر شود

پیش از این، زعفران افغانستان تنها به کشورهای امارات متحده عربی، هندوستان، و برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شد

ایجاد آزمایشگاه

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان در بخش پروسس و تولید زعفران از ساخت آزمایشگاه ویژه این بخش خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که زعفرانی که به خارج از افغانستان صادر می‌شود، باید نخست به میزان استاندرهای بین المللی در داخل افغانستان پروسس شود.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان امروز در کابل گفت که “بخش پروسس برای آنها مهم است که چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد تا از ضایعات زعفران جلوگیری شود.”

آقای ضمیر هم‌چنان تاکید کرد که آنان برای شناسایی نقاط حاصل خیز خاک افغانستان برای کاشت زعفران نیز تحقیق می‌کنند.

آقای ضمیر بر گسترش کشت زعفران در سراسر افغانستان تاکید دارد

طرح پنج‌ساله زعفران

حکومت افغانستان در ماه جوزای سال جاری خورشیدی، طرح پنچ‌ساله زعفران را تصویب کرد. مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که این طرح در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت عملی خواهد شد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت که “با عملی کردن این طرح، تا پنج سال آینده، تولید زعفران از ۳.۵ تن به ۱۴تن افزایش می‌یابد  و درآمد آن در آینده‌ها از ۴.۵میلیون دالر به ۲۰۰میلیون دالر افزایش خواهد یافت.”

نصب بارکُد

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که برای زعفران افغانستان بارکُد مشخصی در نظر گرفته شده است که پس از این، محصولات زراعتی به شمول زعفران افغانستان به نام افغانستان به کشورهای خارج صادر خواهد شد.

زعفران افغانستان در سه سال اخیر به صورت متواطر بهترین زعفران جهان شناخته شده است
زعفران افغانستان در سه سال اخیر به صورت متواتر بهترین زعفران جهان شناخته شده است

به گفته‌ی لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان، این کار  باعث می‌شود که سایر کشورها نتواند در زعفران افغانستان تقلب کند.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان نیز در خبرنامه‌ای با اشاره به تصویب این طرح نوشته  است که در جلسه کابینه تصویب شده‌ که بخاطر جلوگیری از تقلب زعفران افغانستان، باید روی بسته‌های تولیدی زعفران این کشور بارکُد نصب شود.

آقای غنی گفته است که زعفران این کشور می‌تواند تصویر افغانستان را در جهان بدل کند و روی صادرات این گیاه، سرمایه‌گذاری دراز مدت صورت گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان