جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

خطر تروریزم؛ عبور از سال دشوار و انتظار آینده‌ی خطرناک

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقامات آمریکایی گفته اند، نیروهای امنیتی افغانستان با وجود پیشرفت‌های خوبی که داشته اند، به ادامه حمایت‌های آمریکا و دیگر متحدانش، برای مبارزه با تهدیدهای امنیتی نیازمند هستند.

وزارت دفاع آمریکا گفته است، نیروهای امنیتی افغانستان در سال جاری توانستند، مراکز همه ولایات را در کنترل خود داشته باشند، اما طالبان نسبت به هر زمان دیگری پس از سقوط حکومت شان، در سال جاری بیشترین مناطق این کشور را در کنترل خود دارند.

در این گزارش وزارت دفاع آمریکا، از پیشرفت‌های نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات‌های تهاجمی، پاک سازی و حمله‌های هوایی تقدیر شده و بر لزوم ادامه کمک‌ها، برای تداوم این روند تاکید شده است.

این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی بیان شده است که نیروهای امنیتی افغانستان سال بسیار دشوار و سرنوشت سازی را در میدان‌های نبرد با گروه های تروریستی، سپری کردند.

مقامات امنیتی افغان در سفر به هلمند

علاوه بر حملات گسترده طالبان به مراکز شهرهای مهم، گروه داعش نیز با انجام حملاتی در ننگرهار در شرق و غور در غرب این کشور، نشان داد که در این جغرافیای نا امن با گستردگی حضور دارند و احتمال می‌رود، پس از زمستان سال جاری و شروع فصل بهار، این دو گروه تروریستی حملات سخت و دشوار دیگری را بر نیروهای امنیتی افغانستان آغاز کنند.

مقامات وزارت دفاع و داخله افغانستان نیز امروز( 29 قوس) در مجلس این کشور حضور یافتند و در مورد کارکردهای شان در سال مالی 1395 خورشیدی، به نمایندگان گزارش دادند. این مسوولین به دستاوردها، سختی‌ها و برنامه‌های آینده نیروهای امنیتی، برای مقابله با گروه‌های تروریستی در زمستان پیش‌رو و سال آینده اشاره کردند.

نابودی 8500 تروریست

در سال جاری، نیروهای پولیس افغانستان، 3813 عملیات مستقل و مشترک با دیگر نیروهای امنیتی، را در نقاط مختلف این کشور انجام داده اند.

به گفته محمد حمید طهماسی، معین تامیناتی وزارت امور داخله، در این عملیات‌ها 8501 تروریست کشته شده و نزدیک به چهار هزار تن دیگر زخمی شده اند.

tahmasi
محمد حمید طهماسی، معین تامیناتی وزارت امور داخله

علاوه بر این، در جریان سال جاری خورشیدی، 1870 سلاح سبک و سنگین تروریستان به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

به گفته معین تامیناتی وزارت داخله، در سال 1395 برای تامین امنیت 29 ولایت و 179 ولسوالی، از 28579 پولیس محلی استفاده شده است.

آزمایش دشوار

وزارت دفاع افغانستان هم، سال 1395 خورشیدی را سالی دشوار برای نیروهای امنیتی این کشور عنوان کردند. وزیر دفاع افغانستان که امروز در مجلس این کشور، در مورد کارکردهای این وزارت در سال مالی 1395، گزارش می‌داد گفت، نیروهای امنیتی افغانستان در این سال در معرض آزمایش دشوار قرار داشتند و توانستد، با موفقیت و سربلندی از آن عبور کنند.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان از 8 بار تلاش و حمله گسترده طالبان برای تصرف ولایت‌های این کشور در فصل جنگی سال 95 خبر داد.

به گفته وزیر دفاع افغانستان، طالبان در این سال، 3 بار به شهر قندوز، 2 بار به لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، 2 بار به شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان و 1 بار هم، به شهر فراه مرکز ولایت فراه حمله کردند.

وزیر دفاع افغانستان گفت که دشمنان این کشور تلاش های بی نتیجه‌ای داشته اند
وزیر دفاع افغانستان گفت که دشمنان این کشور تلاش های بی نتیجه‌ای داشته اند

آقای حبیبی گفت که، علاوه بر این حملات گسترده، دشمن در ولایت‌های دیگری در جنوب، شمال و شرق کشور هم، تلاش‌های بی نتیجه ای داشتند.

وزیر دفاع افغانستان، ناکامی تروریستان در سقوط دادن این ولایت‌ها را، نشان دهنده توانایی نیروهای امنیتی برای مبارزه با دشمن و دفاع از افغانستان عنوان کرد.

اگر چه در ماه میزان سال جاری، شهر قندوز به دست طالبان سقوط کرد، اما تلاش‌ها و حملات گسترده طالبان برای تصرف ولایت‌های دیگر ناکام ماند.

عملیات‌ها در سال 1395

مقامات وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که در سال جاری خورشیدی، ده‌ها عملیات و فعالیت‌های اساسی از سوی سربازان ارتش این کشور انجام شده است و دست‌آوردهای بزرگی برای این نیروها و مردم افغانستان محسوب می‌شود.

وزیر دفاع افغانستان می‌گوید، در این سال 1287 عملیات قاطع تهاجمی و پاک‌سازی در زون‌های مختلف کشور با توجه به اولویت‌ها و تهدیدهای امنیتی صورت گرفته است.

ansf2
وزیر دفاع افغانستان، اردوی ملی را روزنه‌ی امید مردم این کشور، برای تامین امنیت دانست

آقای حبیبی هم‌چنان از انجام هزاران عملیات دیگر که برای “حفظ و ثبات امنیتی” در سراسر کشور، به شمول بندرها و شاهراه ها صورت گرفته است خبر داد که در تامین امنیت این مناطق موثر بوده است.

برنامه‌های امنیتی برای سال آینده

وزیر دفاع افغانستان، اردوی ملی را روزنه‌ی امید مردم این کشور، برای تامین امنیت دانست و گفت، عملیات شفق2، برای زمستان پیش رو و هم‌چنین برای سال آینده خورشیدی با توجه به اولویت‌ها و نیازهای امنیتی کشور با جدیت تمام، ادامه خواهد یافت.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان گفت که این وزارت برای فصل جنگی پیش رو به شمول زمستان سال جاری، دارای 5 اولویت است.

اول، اجرای عملیات های نظامی در فصل زمستان در ولایت های مختلف، دوم رهبری درست و ارزیابی از رهبری در تمام سطوح، سوم حفظ، مراقبت و اکمالات نیروهای امنیتی، چهارم کشف و استخبارات برای جلوگیری از نفوذ دشمن و پنجم، استفاده از نیروی هوایی و نیروهای ویژه در عملیات‌های نظامی برای سرکوبی دشمنان افغانستان.

وزیر دفاع افغانستان
وزیر دفاع افغانستان گفت که این وزارت برای فصل جنگی پیش رو به شمول زمستان امسال دارای 5پنچ اولویت است

سال 1396، سالی خطرناک برای افغانستان

نمایندگان مجلس هم، به نگرانی‌های امنیتی در افغانستان پرداخته و فصل زمستان را فرصتی مناسب، برای نابودی گروه‌های تروریستی در این کشو‌ر دانستند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان گفت، نگرانی‌ها از این است که پس از شکست داعش در سوریه و عراق، این گروه‌های تروریستی به سمت افغانستان روی بیاورند.

او با توجه به احتمال توجه بیشتر داعش به افغانستان، سال آینده را “خطرناک ترین سال” برای این کشور دانست.

رییس مجلس افغانستان، از مسوولین حکومتی خواست که با توجه به میزان نگرانی‌ها، برای تامین امنیت مسوولانه برخورد کنند و از فصل زمستان به عنوان فرصتی برای سرکوب بیشتر تروریستان، به خوبی استفاده کنند.

تمرکز بر پناهگاهای تروریستان

همان‌گونه که مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده اند، اکنون کنترل برخی ولسوالی‌ها ومناطق در ولایت های مختلف افغانستان در کنترول طالبان است.

ansf-in-snow
مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده اند، اکنون کنترل برخی ولسوالی‌ها ومناطق در ولایت های مختلف افغانستان در کنترول طالبان است

ولایت های فاریا‌ب، سرپل، هلمند، فراه، غور، بدخشان و ننگرهار از جمله ولایت‌هایی هستند که طالبان حضوری گسترده در آن‌ها داشته و کنترول برخی مناطق دیگر را نیز، در دست دارند.

نگرانی‌ها بیشتر ناشی از این است که این مناطق برای طالبان تبدیل به مناطق امن شده است و این گروه از آن به عنوان پایگاه و مرکز آموزشی شان، استفاده می‌کنند.

جنرال نظیفه ذکی نماینده کابل و عضو کمیسیون دفاعی مجلس افغانستان، وجود گروه‌های تروریستی در این مناطق را، تهدیدی برای امنیت سایر نقاط این کشور می‌داند. به گفته او، تروریستان در این مناطق، در حال آموزش، تجهیز و آمادگی برای نبرد در سال آینده هستند.

این عضو کمیسیون دفاعی مجلس به خبرنامه می‌گوید، اگر همین حالا و در فصل زمستان، برای پاک سازی این نقاط از وجود طالبان، داعش و دیگر تروریستان، تدابیر جدی گرفته نشود، سال آینده، سالی خونین برای افغانستان خواهد بود.

گروه داعش در ولایت های کنر و نورستان به کودکان آموزش نظامی می دادند
گروه داعش در ولایت های کنر و نورستان به کودکان آموزش نظامی می دادند

برخی از کارشناسان افغانستان، با توجه به ظهور روز افزون داعش در این کشور، ظهور این گروه را در کنار گروه طالبان که سال‌هاست در برابر حکومت می‌جنگد، چالشی جدید برای امنیت این کشور می دانند.

با این حال، تجربه و توانایی نیروهای امنیتی افغانستان همان‌طور که وزیر دفاع این کشور گفته است، روزنه امیدی برای مردم است. نبردهای سنگین، سخت، اما موفقیت آمیز این نیروها در سال جاری در برابر گروه های تروریستی، امیدواری‌ها به توانایی این نیروها در تامین امنیت را بیشتر ساخته است.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان