جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

قصر دارالامان؛ آغاز مرحله دوم بازسازی

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کار مرحله دوم بازسازی قصر دارالامان افغانستان، با حضور رییس جمهور اشرف غنی افتتاح شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان صبح امروز ( 18 قوس)، از قصر دارالامان در غرب کابل که در حال بازسازی می باشد، دیدن کرد.

کار بازسازی قصر دارالامان در ماه جوزای سال جاری خورشیدی، آغاز شده بود.

رییس جمهور غنی در پنجمین جلسه شورای عالی توسعه شهری که در این قصر برگزار شد، از پیشرفت کار بازسازی قصر دارلامان به عنوان یک مرکز تاریخی افغانستان، ابراز رضایت کرد.

رییس جمهور غنی بر حفظ آثار تارخی تاکید کرد
رییس جمهور غنی بر حفظ آثار تارخی تاکید کرد

او گفت که از این قصر به عنوان موزه ملی و پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده خواهد شد.

اشرف غنی از مهندسان افغان که کار بازسازی این قصر تاریخی را بر عهده دارند تقدیر کرد و گفت که، “برای پاک کاری این قصر در مرحله اول، شرکت های خارجی گفته بودند، 1 میلیون دالر هزینه نیاز است اما مهندسان ما توانستند همان کار را با هزینه 30 هزار دالر انجام دهند.”

تاکید بر حفظ آثار تاریخی

رییس جمهور بر ضرورت بازسازی و مراقبت از آثار تاریخی افغانستان مانند قصر دارالامان تاکید کرد و گفت که، بازسازی این مراکز تاریخی از آن جهت مهم است که، نسل امروز افغانستان را با تاریخ گذشته این کشور آشنا خواهد کرد.

قصر دارالامان در غرب کابل
قصر دارالامان در غرب کابل

محمد اشرف غنی از برنامه های دولت افغانستان برای بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی و مهم این کشور خبر داد و گفت که در طول 40 سال گذشته به دلیل جنگ و نا امنی، به این موضوع توجهی صورت نگرفته است.

او همچنین گفت که در قدم بعدی مسجد عیدگاه و مسجد پل خشتی در کابل، زیارت سخی در مزار شریف و مقبره و مسجد شاه امان الله خان در شهر جلال آباد به عنوان مراکز تاریخی و مهم افغانستان، بازسازی و ترمیم خواهند شد.

دختران مهندس در کار بازسازی این قصر مشارکت دارند
دختران مهندس در کار بازسازی این قصر مشارکت دارند

حضور پر رنگ دختران در بازسازی قصر

به گفته مسوولین وزارت شهر سازی برای بازسازی قصر دارالامان، در حدود 100 مهندس جوان در حال کارند که از این میان 25 درصدشان مهندسان دختر هستند.

رییس جمهور اشرف غنی، مشارکت دختران افغان در بازسازی قصر را نشان دهنده توانایی آنان دانست و گفت که، این تیم کاری جوان باید به عنوان یک سرمایه حفظ شود تا در برنامه های آینده، برای بازسازی دیگر مناطق تاریخی افغانستان از تجربه و تلاش شان استفاده صورت گیرد.

تاریخچه قصر دارالامان

قصر دارالامان از آثار تاریخی افغانستان است که در غرب کابل موقعیت دارد.

قصر دارالامان در زمان وقت
قصر دارالامان در زمان وقت

این قصر در زمان شاه امان الله خان یکی از پادشاهان افغانستان در سال 1306، توسط مهندسان آلمانی بر فراز تپه ای در غرب این شهر بنا شد.

از این مکان در دوره های مختلف به عنوان وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه و وزارت دفاع استفاده شده است.

این قصر تاریخی در طول سال ها جنگ و نا امنی در افغانستان حالا تبدیل به مخروبه ای شده است که آثار گلوله و جنگ را می توان در هر گوشه آن مشاهده کرد.

اما اکنون دولت افغانستان با تکیه بر دانش مهندسان مرد و زن افغان، قصد دارد این قصر را به روزهای شکوهش بازگرداند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان