سلسله قلب آسیا؛ کنفرانس‌هایی که بر محور امنیت افغانستان می‌چرخد

ششمین کنفرانس قلب آسیا فردا یک شنبه ( 14 قوس)، با ریاست مشترک هند و افغانستان در کشور هند برگزار خواهد شد.

این نشست که قرار است در آن نمایندگان بیش از 30 کشور جهان از جمله افغانستان، هند، پاکستان، روسیه، آمریکا و چین شرکت کنند، در شهر امریتسر هندوستان برگزار خواهد شد.

ششمین نشست کنفرانس قلب آسیا، فردا با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان رسما افتتاح می‌شود.

مقامات وزارت خارجه افغانستان گفته اند که قرار است در این نشست موضوعات مهم منطقه‌ای، مانند مبارزه با تروریزم و تهدیدهای امنیتی و استفاده مشترک از فرصت‌های منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به خبرنامه می‌گوید، تمرکز عمده این نشست بیشتر روی بررسی دست‌آوردهای این کنفرانس از زمان تشکیل تا کنون و همچنین شناسایی چالش‌ها و یافتن راه حل‌های همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود.

به گفته سخن‌گوی وزارت امور خارجه افغانستان، نشست قلب آسیا برای افغانستان دارای اهمیت خاص است، زیرا کشورهای منطقه و همچنین کشورها و نهادهای حامی این پروسه، برای گفتگو در مورد تهدیدها و فرصت‌های مشترک گرد هم می‌آیند تا در مورد راه‌های رسیدن به منطقه‌ی امن و افغانستانی دارای صلح و ثبات، تبادل نظر نمایند.

تمرکز عمده این نشست بیشتر روی بررسی دست‌آوردهای این کنفرانس از زمان تشکیل تا کنون و همچنین شناسایی چالش‌ها و یافتن راه حل‌های همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود

پروسه استانبول یا کنفرانس قلب آسیا

اولین نشست قلب آسیا، در سال 1390 خورشیدی در شهر استانبول ترکیه با تمرکز بر امنیت در افغانستان و کشورهای منطقه قلب آسیا برگزار شد. کنفرانس استانبول طرح جدیدی بود که برای رسیدن به افغانستانی امن و با ثبات و همچنین منطقه‌ای دارای امنیت و رفاه ایجاد شد.

در این کنفرانس، نقش و اهمیت همکاری کشورهای منطقه برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان، مورد تاکید قرار گرفت.

در کنفرانس قلب آسیا که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه پایه گذاری شده است، 14 کشور آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و پاکستان به شمول افغانستان و ترکیه از اعضای این کنفرانس منطقه‌ای هستند.

دومین نشست کنفرانس قلب آسیا در سال 1391خورشیدی، در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد.

در این نشست نیز، بر ضرورت اعتماد سازی میان کشورهای منطقه، همکاری برای مبارزه مشترک با تروریزم و افراط گرایی به عنوان تهدیدی مشترک، نابودی پایگاه‌های امن گروه‌های تروریستی، تامین صلح و ثبات و مبارزه با مواد مخدر تاکید صورت گرفت.

سومین نشست این کنفرانس در  سال 1392 خورشیدی در کشور قزاقستان برگزار شد. در بخشی از اعلامیه پایانی این کنفرانس آمده بود که امنیت، اولویت و نگرانی مشترک کشورهای عضو این کنفرانس است و چالش‌ها و  تهدیدهای امنیتی جهانی بوده و تنها راه ممکن برای مقابله با این تهدید، همکاری کشورهای مختلف در این زمینه است.

ششمین نشست قلب آسیا قرار است فردا به صورت رسمی برگزار شود

در این نشست تاکیده شده بود که برای جلوگیری از دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌ها، مهمات و مواد انفجاری که برای غیر نظامیان خطرات بسیاری دارد، همکاری‌ها گسترش یابد.

چهارمین نشست هم در سال 1393 در کشور چین برگزار شد. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، باز هم به اراده این کشور برای صلح با گروه طالبان تاکید کرد و از کشورهای جهان خواست که، از پروسه صلح افغانستان حمایت کنند.

او گفته بود “ما به هیچ گروهی اجازه نخواهیم داد که برای تحقق افکار و باورهای باطل خویش از کشور ما، به عنوان میدان جنگ یا محل راه  اندازی حملات علیه نظام بین الملل استفاده نمایند.”

رییس جمهور افغانستان در این نشست بر موقعیت این کشور در قلب آسیا اشاره کرده و گفته بود که تاریخ، این سرزمین را به نقطه اصلی تقاطع میان قدرت‌ها و افکار رقیب، مبدل ساخته است.

پنجمین نشست هم در سال 1394 در کشور پاکستان برگزار گردید. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در این دوره، به موضوعات مختلفی از جمله امنیت، اقتصاد، مبارزه با فساد اداری و ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با چالش‌ها و تهدیدها صحبت کرد.

او جنگ افغانستان را جنگی تحمیلی خواند و با جهانی دانستن گروه‌های تروریستی، خطاب به مقامات کشورهای دیگر گفت که ما به نیابت از شما در مقابل این گروه‌های تروریستی ایستاده ایم.

این نشست بر محوریت افغانستان می‌چرخد
این نشست بر محوریت افغانستان می‌چرخد

افغانستان، همچنان نا امن و درگیر جنگ

اگر چه بیشترین تاکید این نشست‌ها بر مبارزه با تروریزم و آوردن صلح و امنیت در افغانستان بوده است؛ اما برگزاری 5 نشست گذشته در کشورهای ترکیه، افغانستان، قزاقستان، چین و پاکستان نشان داده است که این کنفرانس‌ها، هیچ تاثیری بر اعتماد سازی و تامین امنیت در افغانستان و منطقه نداشته است.

کشورهای منطقه با حضور در این نشست‌ها بر موضوعاتی تاکید کرده اند که هرگز عملی نشده است و تهدیدهای امنیتی برای افغانستان بیشتر از قبل ادامه دارد. سال جاری خورشیدی یکی از سخت ترین سال‌ها برای نیروهای امنیتی، مردم و مسوولین افغانستان بود.

حملات گسترده طالبان به ولایت‌های هلمند، فراه، ارزگان، قندوز، فاریاب و دیگر مناطق این کشور تلفات جانی و مالی بسیاری به این کشور وارد کرده است.

در کنار این‌که گفتگوهای صلح با طالبان همچنان ادامه دارد و مقامات افغانستان برای رسیدن به صلح با این گروه خوش بین هستند؛ حالا صحبت از تهدید و خطر تازه‌ای به نام داعش، نشان می‌دهد که این کشور همچنان نا امن و درگیر جنگ خواهد بود و برگزاری نشست‌های منطقه‌ای مانند قلب آسیا، تاکنون برای افغانستان هیچ دست‌آوردی نداشته است.

نشست‌های تشریفاتی

شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار در مجلس، نسبت به نتایج این گونه کنفرانس‌ها چندان خوش بین نیست و می‌گوید، این گونه نشست‌ها تاکنون جنبه تشریفاتی داشته است.

شکیبا ابراهیمی نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان. عکس: رسانه‌های اجتماعی

این نماینده مجلس می‌گوید که برگزاری این نشست‌ها، برای افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، در زمینه تامین امنیت و مبارزه با تروریزم هیچ نتیجه و دست‌آوردی نداشته است.

به باور شکیبا هاشمی، این کنفرانس‌ها تنها وقت ضایع کردن بوده است چرا که قدرت‌های جهانی، اراده و صداقت لازم برای تامین امنیت در منطقه را ندارند.

او می‌افزاید “در حالیکه از یک سو صحبت از صلح و تامین امنیت هست، از سوی دیگر شاهد ظهور و قدرت گرفتن گروه تروریستی جدیدی در افغانستان هستیم که نشان می‌دهد، این نشست‌ها هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.”

نماینده مردم قندهار با اشاره به وجود پایگاه‌های آموزش و حمایت گروه‌های تروریستی در پاکستان، از دیگر کشورهای شرکت کننده در کنفرانس قلب آسیا می‌خواهد که با فشار آوردن به پاکستان، از این کشور بخواهند که در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه عمل کند. او خواهان شکل گیری اجماعی با جدیت بیشتر در میان کشورهای منطقه، برای فشار آوردن بر کشورهای حامی تروریزم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *