جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

تکرار تاریخ؛ التزام به بازتولید اقتدار هوانیروی دهه هشتاد افغانستان

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

ادامه‌ی سقوط هلیکوپترهای نیروی هوایی ارتش افغانستان، یکی از چالش‌های عمده بر سر راه نیروهای امنیتی این کشور است. در فاصله‌های زمانی مختلف، خبری از سقوط این هلیکوپترها منتشر شده است. حوادثی که هر از گاهی گروه طالبان، مسوولیت سقوط دادن این هلیکوپترها را بر عهده گرفته اند. ادعایی که همواره از سوی مقامات افغانستان رد شده و گفته اند که دلیل حادثه، نقص فنی بوده است.

در تازه ترین مورد از این دست حوادث، روز سه شنبه 9 قوس، یک هلیکوپتر ارتش افغانستان در ولایت بادغیس در غرب این کشور سقوط کرد. در این حادثه، جنرال محی الدین غوری فرمانده قول اردوی 207 ظفر ارتش، جان خود را از دست داد.

مقامات وزارت دفاع افغانستان اعلام کردند که این هلیکوپتر، بر اثر نقص فنی سقوط کرده در حالیکه طالبان باز هم ادعا کرده اند، این هلیکوپتر در نتیجه حمله افراد وابسته به این گروه، سقوط کرده است.

جنرال محی الدین غوری
جنرال محی الدین غوری که در اثر سقوط هیلیکوپتر حامل‌اش، جان خود را از دست داد

واکنش نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس افغانستان هم در جلسه روز گذشته، به حادثه سقوط هلیکوپتر حامل فرمانده قول اردوی هرات پرداختند و خواهان تحقیقات جدی در مورد دلیل سقوط این هلیکوپتر، شدند.

سید نادرشاه بحر نماینده مردم غور گفت، از کنار این حادثه نباید به سادگی گذشت. او اضافه کرد “باید مشخص شود که آیا این طیاره‌ها فرسوده و کهنه هستند و کشورهای کمک کننده وسایل اضافی شان را به افغانستان می‌دهند یا این‌که دسیسه‌ای برای از بین بردن این جنرال بوده است؟”

عارف رحمانی نماینده مردم غزنی هم، خواهان بررسی جدی این حادثه شد. او از امنیت ملی افغانستان خواست که چگونگی رخ دادن این حادثه را بررسی کند تا مشخص شود، سقوط این هلیکوپتر یک توطئه تروریستی بوده است یا سهل انگاری و غفلت؟

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان
محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان

نعمت الله غفاری که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، از کمیسیون امور داخلی خواست تا در نشستی با مسوولین امنیتی، چگونگی رخ دادن این حادثه را به صورت دقیق بررسی کرده و به مجلس گزارش دهند.

پیشینه این‌دست حوادث

اگر چه وزارت دفاع افغانستان در مورد تعداد هلیکوپترهایی که در سال‌های گذشته سقوط کرده اند آماری ارائه نکرد؛ اما حوادثی که منجر به سقوط هلیکوپترهای ارتش افغانستان شده، در مقایسه با امکانات محدود قوای هوایی این کشور از یک سو و نیاز مبرم نیروهای امنیتی به حمایت هوایی در جنگ‌ها از سوی دیگر، می‌توان گفت که بسیار چشمگیر است.

در ماه میزان سال جاری نیز، یک هلیکوپتر دیگر متعلق به ارتش افغانستان در ولسوالی نا امن دندغوری ولایت بغلان، سقوط کرد که در نتیجه آن 7 تن کشته شدند. مقامات وزارت دفاع در آن زمان گفته بودند، این هلیکوپتر زمانی سقوط کرد که در حال رساندن اکمالات نظامی به نیروهای ارتش در این ولسوالی بود. طالبان مسوولیت سقوط این هلیکوپتر را نیز، بر عهده گرفته بودند.

در ماه اسد سال جاری خورشیدی گزارش شد که یک هلیکوپتر ارتش بر اثر نقص فنی در ولایت زابل سقوط کرده است. گفته شد که در این حادثه، 17 نظامی افغان کشته شدند.

نمایی از هیلیکوپتر افغان که در یکی از ولایت های این کشور سقوط کرده بود
نمایی از هیلیکوپتر افغان که در یکی از ولایت های این کشور سقوط کرده بود

در ماه میزان سال گذشته خورشیدی نیز، گزارش شد که یک هلیکوپتر ارتش در ولایت لوگر سقوط کرده است. علت این حادثه هم، نقص فنی اعلام شده بود.

در ماه قوس سال گذشته هم، مقامات امنیتی ولایت فاریاب گزارش دادند که یک هلیکوپتر ارتش این کشور، مجبور به نشست اضطراری در منطقه ای شده است که در کنترل طالبان قرار دارد. فرمانده پولیس فاریاب به رسانه‌ها گفته بود، این هلیکوپتر در منطقه پشتون کوت این ولایت نشست اضطراری داشته که در نتیجه، 13 سرباز ارتش به اسارت طالبان در آمده اند.

در ماه ثور1390 نیز، یک هلیکوپتر دیگر ارتش در ولایت نورستان در شرق این کشور سقوط کرد. مقامات وزارت دفاع افغانستان گفته بودند که این هلیکوپتر پس از برخورد با درختان، دچار آسیب شده و به زمین برخورد کرده است.

در ماه جدی 1387 نیز، یک هلیکوپتر دیگر ارتش افغانستان در غرب این کشور سقوط کرد که در نتیجه، 12 نفر از جمله جنرال فضل احمد سیار، فرمانده وقت قول اردوی ظفر هرات، در این سانحه جان باختند. مقامات افغانستان گفته بودند که به علت بدی هوا، این هلکوپتر به کوه برخورد کرده است.

این موارد، تنها نمونه ای از حوادث سقوط هلیکوپترهایی است که در چند سال گذشته روی داده است.

از دست رفتن پی هم هلیکوپترهای ارتش افغانستان در حوادث مختلف، نبرد با گروه‌های تروریستی را برای نیروهای امنیتی افغانستان سخت تر می‌کند. به خصوص وقتی که کارشناسان معتقد هستند، نیروی هوایی این کشور، امکانات لازم برای مقابله با دشمن را در اختیار ندارد.

برخی از نمایندگان مجلس
برخی از نمایندگان مجلس افغانستان می‌گویند که قوای هوایی این کشور از امکانات لازم برای مقابله با دشمن برخودار نیست

کهنه بودن هلیکوپترها

فتح الله قیصاری عضو کمیسیون دفاعی مجلس افغانستان معتقد است، با توجه به شدت جنگی که در افغانستان در جریان است، قوای هوایی این کشور، از امکانات لازم برای مقابله با دشمن برخوردار نیست و برای حمایت از نیروهای زمینی، هلیکوپترها و هواپیماهای جنگی را به مقدار کافی در اختیار ندارد.

نماینده ولایت فاریاب به خبرنامه می‌گو‌ید، هلیکوپترهایی هم که فعلا در اختیار ارتش این کشور افغانستان است، از کار افتاده و بسیار کهنه هستند و افغانستان نیز توانایی ترمیم آنها را ندارد. او از حادثه سقوط هلیکوپتر فرمانده قول اردوی هرات یاد می‌کند و می‌افزاید، این حادثه هم به دلیل کهنه بودن هلیکوپتر روی داده است.

این عضو کمیسیون دفاعی مجلس افغانستان، بر اهمیت تجهیز قوای هوایی افغانستان در جنگ با گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند و می گوید: ” اگر در قسمت تجهیز این نیروها، تجدید نظری صورت نگرفته و توجه بیشتری نشود، جنگ سالهای آینده برای نیروهای امنیتی کشور سخت تر خواهد بود”.

آقای قیصاری ادعای طالبان در مورد دست داشتن این گروه در سقوط هلیکوپترهای ارتش و به خصوص حادثه روز گذشته را دروغ دانست و گفت ” تصادفا اگر بعضی وقت‌ها دست داشته باشند؛ اما این گروه، امکانات و توانایی این را ندارند که طیاره‌های ما را سقوط دهند.”

قدرت گرفتن طالبان

مقامات وزارت دفاع افغانستان اگر چه تاکید می‌کنند که طالبان در حادثه سقوط هلیکوپتر فرمانده قول اردوی هرات دخالتی نداشته اند؛ اما دست داشتن این گروه در برخی حوادث مشابه را نیز رد نمی‌کنند.

آقای رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع افغانستان
آقای رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع افغانستان

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در حادثه سقوط هلیکوپتر حامل فرمانده قول اردوی هرات، هیچ عامل بیرونی یا تروریستی دخیل نبوده است.

با این حال آقای رادمنش می گوید “طالبان دارای سلاح‌ها و تجهیزاتی هستند که ممکن است در برخی موارد تهدیدهایی را موجب شوند؛ اما حوادث اخیری که رخ داده، همگی تخنیکی بوده است نه فعالیت گروه طالبان.”

تجهیز نیروی هوایی تا 2024

به گفته مقامات وزارت دفاع افغانستان، نیروی هوایی این کشور 106 فروند طیاره دارد که شامل هواپیماهای جنگی، ترانسپورتی و هلیکوپتر می‌باشد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به اهمیت حمایت هوایی از نیروهای امنیتی در جنگ با گروه‌های تروریستی، از مشکلات نیروی هوایی این کشور خبر می‌دهد.

محمد رادمنش می‌گوید که از قوای زمینی حمایت می‌کنیم؛ اما آنطور که نیازهای جنگی ایجاب می‌کند،  حمایت هوایی صورت نمی‌گیرد، زیرا نیروی هوایی افغانستان تابحال به شکل معیاری تجهیز نشده است.

به گفته او، آمریکا و ناتو تعهد دارند که نیروی هوایی افغانستان را برای حمایت از نیروهای زمینی در جنگ با دشمن، تجهیز کنند و در همین راستا، سال آینده نیز طیارات بیشتری به وزارت دفاع افغانستان کمک خواهد شد.

مقامات وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که دولت این کشور در نظر دارد تا با کمک کشورهای حامی افغانستان، تا سال 2024 نیروی هوایی این کشور را مطابق با معیارهای بین المللی تجهیز و آماده سازد.

تصویری منتشرشده از جت های جنگی افغانستان در دوران حکومت دکتر نجیب الله، در صفحات اجتماعی
تصویری منتشرشده از جت های جنگی افغانستان در دوران حکومت دکتر نجیب الله، در صفحات اجتماعی

کمک‌های تازه آمریکا به نیروی هوایی

در همین حال دولت آمریکا در نظر دارد تا برای تقویت نیروی هوایی افغانستان، هلیکوپترهای جنگی و مجهز آمریکایی را جایگزین هلیکوپترهای فرسوده‌ای کند که اکنون در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.

رادیو صدای آمریکا گفته است که، وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد تا 53 هلیکوپتر بلک هاک  UH-60و همچنین  ۳۰ هیلیکوپتر MD-530 و شش طیارۀ A-29  را برای رفع نیازمندی‌های نیروی هوایی افغانستان برای مبارزه با تهدیدهای گروه‌های تروریستی، در اختیار مقامات افغانستان قرار دهد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته اند که فراهم کردن هواپیماهای آمریکایی که با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی افغانستان سازگار است، راه حل دراز مدت برای رفع نیازمندی سربازان افغان می‌باشد.

به نظر کارشناسان افغان، با توجه به شدت جنگ و گستردگی جغرافیای جنگ که در سالهای اخیر از ولایت‌های جنوب به ولایت‌های شمال افغانستان نیز کشانده شده است، حمایت هوایی از نیروهای زمینی این کشور که در جبهه‌های مختلف علیه گروه‌های تروریستی می‌جنگند، از نیازهای اساسی برای پیروزی سربازان افغان در جنگ است.

به خصوص که افغانستان پس از پشت سر گذاشتن یک سال سخت جنگی، حالا با تهدیدهای تازه‌ای از سوی گروه داعش نیز روبروست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان