جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

حاشیه‌های مراسم گشایش راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

شاید مراسم یک روزه آغاز به کار راه لاجورد در افغانستان بیشتر از متن حاشیه داشت. این حاشیه شامل موارد مختلف شد که در جریان مراسم های رسمی در نقطه مرزی افغانستان و ترکمنستان اتفاق اتفاد.

اعطای مدال

رییس جمهوری افغانستان، در جریان مراسم افتتاح خط آهن امام نظر- آقینه مدال وزیر محمد اکبر خان را به قربان‌قلی بردی محمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان اعطا کرد.

رییس جمهوری ترکمنستان حین گرفتن این مدال گفت که “این نشان بزرگ برای ما است، من این نشان را احترام به مردم ترکمنستان می‌پندارم. ما همسایه‌های خوبی خواهیم بود چون پدران ما گفته اند که در روز قیامت همسایه با همسایه است.”

رییس جمهور غنی به رییس جمهور ازبکستان مدال وزیر محمد اکبرخان را اهدا کرد
رییس جمهور غنی به رییس جمهور ازبکستان مدال وزیر محمد اکبرخان را اهدا کرد

آقای محمدوف، تاکید کرد که سیاست های ترکمنستان، در قبال همسایگانش به‌خصوص افغانستان، سیاست دروازه باز است، و این کشور برای ساختن روابط نیک همراه با افغانستان آماده است.

رییس جمهوری ترکمسنستان در مراسم اعطای مدال وزیر محمد اکبرخان گفت که ترکمنستان بجز از همکاری‌های ترانزیتی، کمک‌های دیگری نیز به افغانستان دارد. او گفت که کشورش از 20 سال گذشته با افغانستان در زمینه برق، همکاری دارد.

افغانستان 100 میگاوات برق را از ترکمنستان وارد می‌کند. اما رییس جمهوری این کشور گفت که تا سه سال دیگر این مقدار به 150 میگاوات خواهد رسید. او تاکید کرد که در سال 2018 بر اساس تفاهم‌نامه که میان این دو کشور وجود دارد این مقدار به 300 میگاوات برق خواهد رسید.

آقای محمدوف بر گشترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد
آقای محمدوف بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد

آقای محمدوف گفت که”برادرم آقای غنی از من خواسته است که این مقدار را به 500 میگاوات برق برسانیم، این کار را نیز خواهیم کرد.”

او با اشاره به موافقت‌نامه پایپ‌لاین گاز تاپی گفت که ترکمنستان در هر سال 33 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق این پایپ‌لاین صادر خواهد کرد. آقای محمدوف تاکید کرد که با ایجاد این پایپ‌لاین و عبور آن از افغانستان، به طور میانگین 12هزار شغل ایجاد می شود و سالانه به طور اوسط بیشتر از یک‌ میلیارد دالر حق ترانزیت به دست آورد.

رییس جمهوری ترکمنستان تاکید کرد که “ما با توسعه و گسترش روابط تجاری مان متعهد هستیم و تصمیم داریم در ظرف سه سال آینده در مناطق مرزی افغانستان چندین مرکز فرهنگی ، مهد کودک، مدارس و مسجد بسازیم، و اخیرا یک  بیمارستان برای زنان هم ساختیم که بهره برداری سپرده شد که این کارها را در آینده نیز ادامه خواهیم داد.”

تولیدات و محصولات داخلی افغانستان، در 18 غرفه در بندر آقینه به نمایش گذاشته شده بود
تولیدات و محصولات داخلی افغانستان، در 18 غرفه در بندر آقینه به نمایش گذاشته شده بود

نمایشگاه محصولات افغانی

در حاشیه افتتاح راه لاجورد، نمایشگاه محصولات افغانی نیز در بندر آقینه در شمال افغانستان آغاز شد. در این نمایشگاه، محصولات و تولیدات افغانی در بیش از 18 غرفه به نمایش گذاشته شده بود.

زعفران، قالین، میوه تازه و میوه خشک، سنگ های قیمتی، از جمله محصولات و تولیدات داخلی افغانستان بود که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت افغانستان به خبرنامه گفت که آنان تحایف قیمتی که در داخل افغانستان ترتیب و تنظیم شده است، نیز برای رییس جمهوری ترکمنستان و هیات همراهش در نظر گرفته بودند.

نمایشگاه
گوشه‌ای از این نمایشگاه

آقای پسرلی گفت که در این نمایشگاه، قراردادهای تازه میان بازرگانان افغان، بازرگانان ترکمنستان و بازرگانان که از سایر کشور ها در آن شرکت می‌کنند، منعقد می شود.

بند آب‌یاری اندخوی

رییس جمهور غنی در حاشیه افتتاح خط آهن افغانستان- ترکمنستان ، بند آب‌یاری اندخوی ولایت فاریاب را نیز افتتاح کرد.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/803197737718153216

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در این برنامه گفت که افغانستان از امکانات در دست داشته خود باید استفاده کند و باید منابع این کشور توسعه یابد.

آقای غنی گفت که “مشکل در فقر طبیعت نیست، مشکل در تنبلی ما است. اگر همسایه بد ما را می گذاشت که در شش ساعت تا 8 و ده ساعت، وقت ما روی مساله امنیت هدر نمی‌شد، حالا سرعت حرکت پیشرفت ما، چهار چند می‌بود.”

رییس جمهور غنی در حاشیه افتتاح این راه آهن، بند آبیاری اندخوی را نیز افتتاح کرد
رییس جمهور غنی در حاشیه افتتاح این راه آهن، بند آبیاری اندخوی را نیز افتتاح کرد

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان