افتتاح راه لاجورد؛ آغاز توسعه روابط تجاری افغانستان و ترکمنستان

رهبران و مقام‌های عالی‌رتبه ترکمنستان و افغانستان بعد از بهره‌برداری مسیر راه لاجورد در نقطه صفری مرزی این دو کشور، با قطاری از این مسیر وارد بندر آقینه در شمال افغانستان شدند. در مراسمی که در این بندر برگزار شده بود، راه لاجورد به گونه‌ی رسمی از سوی سران این دو کشور افتتاح شد.

در این مراسم سران هردو کشور بر گسترش روابط تجاری میان ترکمنستان و افغانستان تاکید کردند.

قربان‌قلی بردی محمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان گفت که انان در نظر دارند که تا سه سال آینده ساخت واحدهای اجتماعی را در خاک افغانستان برای رفاه زندگی مردم این کشور آغاز کنند و به ارایه کمک‌های بشردوستانه خود ادامه دهند.

رییس جمهوران دو کشور در جریان افتتاح این راه‌آهن

او تاکید کرد که تاجران ترکمنستان، برنامه واردات محصولات مختلف افغانستان به‌خصوص سنگ مرمر آن را  به ترکمنستان روی دست دارند.

پیش از این، مقام‌های اتاق تجارت و صنایع هرات از گفتگوهای تازه‌ی مقامات ترکمنستان با این اداره، در مورد صادرات سنگ مرمر این ولایت خبر داده بودند. این مقامات گفته بودند که طی یک تفاهم‌‎نامه ابتدایی، ترکمنستان علاقمندی اش را برای صدور سنگ مرمر هرات با یک متراج بالا نشان داده است.

عشق آباد
عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، لقب شهر مرمرین را به خود اختصاص داده است

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، لقب شهر مرمرین را به‌خود گرفته است. با این حال مقامات ترکمنستان با هیات افغانی گفته اند که این کشورمایل است در پروژه‌های ساختمانی خود به طور گسترده از سنگ مرمر سفید افغانستان استفاده کند.

آقای محمدوف در مورد گسترش روابط این دو کشور گفت که “اطمینان دارم که هم‌کاری‌های ما و افغانستان در زمنیه‌های انرژی، حمل و نقل، بازرگانی، صنایع و عمران بعد از این توسعه خواهد داشت و من اراده جدی برای این کار دارم.”

رییس جمهور غنی گفته است که با ایجاد این راه‌آهن، سهولت های ترانزیتی برای بازرگانان افغانستان بیشتر می‌شود

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، نیز تاکید کرد که با ایجاد این راه‌آهن قیمت نفت، گاز و سایر کالاها در داخل افغانستان ارزان خواهد شد.

آقای غنی گفت که “هر قدر از این خط آهن بیشتر رفت و‌آمد شود و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، و هر قدر تاسیسات بزرگ نفتی زیاد‌تر در این مسیر زیاد‌تر شود، به همان اندازه زندگی اقتصادی ما باهم گره خواهد خورد.”

چهار‌راه آسیا

رییس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح خط آهن امام نظر-آقینه، تاکید کرد که امروز یکی از خواست‌های امان الله خان، شاه سابق افغانستان برآورده شده است. به گفته‌ی اشرف غنی، تبدیل شدن افغانستان به چهار‌راه آسیاه توسط شبکه‌ی راه آهن یکی از خواست‌های این شاه سابق افغانستان بوده است.

نمای از ساخت و ساز پروژه راه آهن هرات – خواف

حکومت افغانستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۵۵۵ کیلومتر راه آهن اعمار کند.  مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که تکمیل سه راه آهن از جمله راه آهن چین- افغانستان در شمال شرق افغانستان، راه‌آهن خواف-هرات در غرب این کشور و هم‌چنان ترکمنستان- آقینه در شمال‌غرب افغانستان، از جمله پروژه های هستند که در برنامه کاری سال جاری میلادی گجانیده شده است.

از مجموع این سه پروژه، راه آهن چین- افغانستان تکمیل شده و اولین قطار از این مسیر به افغانستان رسید. راه آهن ترکمنستان- افغانستان امروز به بهره برداری سپرده شد و قرار است که راه آهن هرات- خواف نیز تا آخر سال جاری میلادی تکمیل شود.

راه آهن هرات- تورغندی و هم‌چنان راه آهن پشاور- جلال آباد  از راه های هستند که حکومت افغانستان در برنامه سال آینده کاری‌‎اش گنجانیده است.

رسیدن نخستین قطار از راه‌آهن چین-افغانستان به بندر حیرتان

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان، به خبرنامه گفت که مطالعات فنی اقتصادی و محیط زیستی راه آهن هرات-تورغندی را که حمایت کننده مالی آن شرکت بین المللی «کاناریل» به عهده دارد، نیز آغاز به کار کرده است و قرار است در سال آینده میلادی به بهره برداری سپرده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *