جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

افتتاح راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان؛ افغانستان از انحصار پاکستان بیرون می‌شود

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

راه‌‌آهن ترکمنستان- افغانستان که از منطقه‌ی امام‌نظر ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان امتداد دارد، امروز باحضور سران هردو کشور در شهر ترکمن‌آباد ترکمنستان‌‌، افتتاح شد. محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه خط آهن ساخته شده میان افغانستان و ترکمنستان، به اهمیت این راه آهن اشاره کرده و گفت که ما در یک زمان تاریخی قرار داریم.

آقای غنی گفت: «امروز دنیا در حال تحول است و ما در یک شرایط بسیار مهم قرار داریم.». رییس جمهوری افغانستان در ادامه گفت که افغانستان نقش کلیدی ترانزیتی، برای انتقال اموال چین به ایران، پاکستان و هند خواهد داشت و این کشور در آینده می‌تواند از طریق افغانستان به این کشورها، راه‌های ترانزیتی داشته باشد.

رییس جمهوری افغانستان در یک سفر رسمی سه روزه، به ترکمنستان رفته است. بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور غنی برعلاوه افتتاح خط آهن امام نظر- بندر آقینه، در “کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار” که تحت ریاست بانکی‌مون سرمنشی سازمان ملل متحد و با حضور شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد برگزار می‌‌شود، نیز اشتراک و سخنرانی خواهد کرد.

رییس جمهور غنی همراه با رییس جمهور ترکمنستان و بان کی‌مون در نشست جهانی ترانسپورت پایدار
رییس جمهور غنی همراه با رییس جمهور ترکمنستان و بان کی‌مون در نشست جهانی ترانسپورت پایدار

در اعلامیه آمده است که آقای غنی در حاشیه‌ی این سفر، با روسای جمهور ترکمنستان و گرجستان، به‌گونه جداگانه دیدار خواهد کرد و در مورد گسترش روابط میان افغانستان و کشورهای مذکور، بحث و گفتگو خواهد کرد.

این اولین جلسه‌ی کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار است و از نخستین جلسه‌ی این کفرانس، ترکمنستان میزبانی می‌کند. بحث برگزاری کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار، در کنفرانس سازمان ملل در باره انکشاف پایدار که در سال ۲۰۱۲ در شهر ریو در برازیل برگزار شده بود، به وجود آمد.

پیش از برگزاری نخستن جلسه‌ی این نشست در ترکمنستان، سازمان ملل در یک بیانیه گفته است که در این نشست، در باره تمام انواع ترانسپورت مانند سرک‌ها، خط آهن، ترانسپورت هوایی و ترانسپورت بحری هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال ترقی و کشورهای محاط به خشکه، بحث خواهد شد.

سازمان ملل در گزارشی نوشته است که حدود یک چهارم گازات گلخانه‌ای، توسط بخش ترانسپورت به وجود می‌آید و سالانه حدود ۱.۲۵میلیون نفر بیشتر در کشورهای در حال توسعه به خاطر حادثه‌های ترافیکی جان‌ می‌دهند.

سازمان ملل متحد از آلوده کردن هوا توسط ترانسپورت زمینی، ابراز نگرانی کرده است
سازمان ملل متحد از آلوده کردن هوا توسط ترانسپورت زمینی، ابراز نگرانی کرده است

شروع ریل‌گذاری در داخل افغانستان

ریل‌گذاری راه آهن ترکمنستان- افغانستان در اول ماه گذشته‌ی خورشیدی با حضور مقام‌های افغانستان و ترکمنستان در بندر آقینه در داخل افغانستان، آغاز شد.

در برنامه آغاز عملیات ریل‌گذاری این راه آهن مقامات دو کشور تاکید کردند که این پروژه در آینده نزدیک به بهره برداری سپرده خواهد شد.

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان گفته بود که “در آینده نزدیک بهره‌برداری از راه آهن ترکمنستان- افغانستان توسط مقامات دو کشور انجام خواهد شد.”

او تاکید کرده بود که وزارت فواید عامه افغانستان، برنامه‌های وسیعی در زمینه توسعه راه آهن افغانستان روی دست دارد که بتواند زمینه مناسب‌تر انتقالات، ترانزیت کالا و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای را از طریق آن فراهم کند.
از سوی هم مقامات ترکمنستان از تکمیل شدن این راه آهن در داخل خاک این کشور خبر داده اند.

آغاز ریل گذاری بندر آقینه در شمال افغانستان. /عکس از صفحه‌ی فیس‌بوک وزیر فواید عامه افغانستان

راه آهن ترکمنستان- افغانستان از امام نظر در ترکمنستان آغاز شده و در مرحله اول ٣.۵ کیلومتر داخل افغانستان امتداد می‌یابد. اعمار این راه آهن از سوی ترکمنستان انجام می‌شود و قرار است در آینده، تا شهر اندخوی امتداد یابد.

رسیدن نخستین قطار ترکمنستان

کار ریل‌گذاری خط آهن ترکمنستان- افغانستان در داخل خاک ترکمنستان تکمیل شده است و نخستین قطار این کشور هفته‌ی گذشته در بندر آقینه در شمال افغانستان رسید.  

مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده اند که کار ساخت خط آهن لاجورد در داخل افغانستان، نیز در اینده نزدیک تکمیل می‌شود.

محمد شاکر کارگر، نماینده خاص رییس جمهوری افغانستان در امور کشورهای آسیای میانه که هفته‌ی قبل در راس هیاتی از افغانستان به بندر امام نظر ترکمنستان رفته بود،  با وزیر خارجه، وزیردفاع و اعضای کابینه‌ی آن کشور، در مورد چگونگی مراسم افتتاح خط آهن لاجورد، دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

شاکر کارگر، نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهور افغانستان در کشورهای آسیای میانه همراه با وزیر خارجه‌ی ترکمنستان در نخستین قطار ترکمنستان-افغانستان

آقای کارگر در صفحه‌ی رسمی فیسبوک‌اش نوشته است که نخستین قطار ترکمنستان، از آن کشور به افغانستان حرکت کرده است و با این قطار مسافر‌بری ترکمنستان همراه با رشید مرادوف وزیرخارجه آن کشور، وارد بندر تجارتی آقینه در شمال افغانستان شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان