جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

برای نابودی تروریزم، با افکار تروریستی باید مبارزه شود

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

حمله تروریستی گروه داعش به مسجد باقرالعلوم که نزدیک به 40 کشته و بیش از 80 زخمی برجای گذاشت، همچنان از موضوعات مهم در محافل سیاسی و نظامی افغانستان است.

مجلس افغانستان هم امروز( چهارشنبه 3 قوس)، به این موضوع پرداخت. نمایندگان ضمن محکوم کردن این حملات، از مقام‌های امنیتی کشور انتقاد کرده و نسبت به ادامه این حملات، دادند.

تروریزم دشمن مشترک مردم

لالی حمیدزی نماینده قندهار، حمله تروریستی به مسجد باقرالعلوم کابل را محکوم کرد و گروه‌های تروریستی را، دشمن مشترک همه مردم افغانستان دانست.

 پس از حمله‌ بر مسجد باقر العلوم
پس از حمله‌ بر مسجد باقر العلوم

او گفت که ازبک، هزاره، پشتون و تاجیک همه دارای دشمن مشترکی هستند و بنابراین همه در کنار هم، در برابر این دشمن مشترک خواهند ایستاد.

حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه، گفت که دشمنان افغانستان با هدف ایجاد اختلاف میان پیروان مذاهب، حملات شان را آغاز کرده اند.

نماینده فراه در مجلس گفت: “دشمنان افغانستان بدانند که نمی‌توانند مردم افغانستان را به نام شیعه و سنی از هم جدا کنند. بدانند که این آرزو را به گور خواهند برد.”

انتقاد از نهادهای امنیتی

رقیه نایل نماینده مردم غور، از نهادهای امنیتی انتقاد کرد و گفت، باید به این سوال پاسخ داده شود که مهاجمان انتحاری چگونه می‌توانند خودشان را تا نقطه هدف برسانند.

او تاکید کرد که با توجه به شرایط امنیتی در افغانستان، نیاز هست تا به این سوال پاسخ واضحی داده شود تا حداقل بتوان، از حملات و آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد.

بشیر احمد تینج از نمایندگانی بود که خواهان استیضاح مسولان امنیتی شد
بشیر احمد تینج از نمایندگانی بود که خواهان استیضاح مسولان امنیتی شد

عبیدالله بارکزی نماینده ارزگان هم، با انتقاد از وضعیت امنیتی در کشور خواست که مسوولان امنیتی به پارلمان احضار شوند تا در این مورد به نمایندگان و مردم توضیح دهند.

آقای بارکزی با اشاره به کشتار مردم در ولایت‌های غور، ننگرهار و کابل گفت “تنها محکوم کردن و نکوهش کردن چه دردی از مردم را دوا می‌کند.”

بشیر احمد ته‌ینج نماینده فاریاب، خواهان استیضاح مسوولان امنیتی کشور شد.

نماینده فاریاب گفت “در شرایط بد امنیتی افغانستان، مجلس باید این مسوولان را استیضاح کند و از آنها بپرسیم که چرا وضعیت اینگونه است. تنها با تسلیت گفتن و غم شریکی کردن، مشکلات امنیتی مردم حل نخواهد شد.”

کشتار هدفمند و سیستماتیک

شاه‌گل رضایی نماینده مردم غزنی، به حملات تروریستان به تظاهرات جنبش روشنایی، مراسم عزاداری در زیارت سخی و همچنین مسجد باقرالعلوم اشاره کرد و این حملات را، کشتارهای زنجیره‌ای و هدف‌مند بر علیه گروه قومی و مذهبی خاصی دانست و نسبت به ادامه این کشتارها در کشور، هشدار داد.

خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است
خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است

نماینده غزنی، دولت را در تامین امنیت مردم ناتوان دانست و گفت ” اینگونه حملات نشان می‌دهد که سلسله‌ای از کشتارهای هدف‌مند و سیستماتیک در افغانستان جریان دارد؛ اما دولت در انجام وظیفه‌اش که تامین امنیت مردم است، ناکارآمدی و سهل انگاری خود را نشان داده است.”

او افزود: ” وقتی دولت به وظیفه خود، درتامین امنیت مردم به خوبی عمل نمی‌کند و از سوی دیگر، کشتارهای هدف‌مند بر علیه یک گروه خاص جریان دارد، وظیفه مجلس افغانستان در این شرایط چیست؟ نیاز هست تا در این مورد، مجلس تصمیم جدی بگیرد و دولت را وادار کند تا برای جلوگیری از حوادثی از این دست، اقدامات جدی انجام دهد.”

وکلای مجلس انتقاد دارند که ادامه حملاتی از این نوع در صورتی که اقدامات پیش‌گیرانه صورت نگیرد، کشور را به سوی یک بحران سوق خواهد داد.

استراتژی ناکام

حفیظ منصور نماینده مردم کابل، استراتژی مبارزه با تروریزم در افغانستان را ناکارآمد می‌داند.

آقای منصور معتقد است، تروریستان پیش از این‌که مواد منفجره و انتحاری باشند، افکار تروریستی و افراطی دارند که متاسفانه تاکنون برای مبارزه با ترویج افکار افراطی در کشور، فکری نشده است.”

حفیظ منصور اما به این باور است که باید با ترویج افکار افراطی در جامعه مبارزه شود
حفیظ منصور اما به این باور است که باید با ترویج افکار افراطی در جامعه مبارزه شود

این نماینده مجلس می‌گوید که نیروهای امنیتی شاید بتوانند تنها از انجام حملات جلوگیری کنند؛ اما برای جلوگیری از افکار افراطی در کشور چه باید کرد؟

به گفته منصور، در حالیکه در بسیاری از مساجد و مدارس افغانستان، افکار افراطی ترویج می شود، تنها از طریق نیروهای امنیتی نمی‌توان از ادامه چنین حملاتی جلوگیری کرد.

او در ادامه افزود که “اگر می‌خواهیم ریشه‌های فکری تروریزم و افراط‌گرایی در افغانستان را بخشکانیم، باید کاری اساسی صورت گیرد و مجلس، در هم‌آهنگی با وزارت‌های فرهنگ، حج و اوقاف، تحصیلات عالی، معارف و همچنین شورای علمای افغانستان، طرحی را برای مبارزه با ترویج افکار افراطی در جامعه پیشنهاد کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان