دیدبان حقوق بشر: برای حفاظت از شیعیان باید کاری شود

دیدبان حقوق بشر در اعلامیه نگاشته است که دولت افغانستان باید برای حفاظت بهتر از اقلیت شیعه و مناسبات عمومی آن‌ها، برنامه‌ای امنیتی را طراحی کند.

پاتریسیا گسمن، محقق ارشد دیدبان حقوق بشر در حوزه‌ی افغانستان گفته است که ” داعش با تشدید حملات وحشت‌ناک و غیر قانونی شان بر تجمعات مسالمت آمیز شیعیان، هیچ جایی را امن نگذاشته است. او در ادامه افزوده است که ” دولت، رهبران شیعیان و گروه‌های جامعه مدنی باید راه‌های مناسب برای بهبود امنیت در تجمعات عمومی و مذهبی آسیب‌پذیر را جست‌وجو کنند. طوری که جامعه‌ای شیعه بتواند حقوق اساسی خود را به صورت درست آن اعمال کند.”

دیروز (1قوس 1395) حوالی ساعت 12 چاشت به وقت کابل، یک حمله‌کننده انتحاری عزاداران اربعین حسینی، که اکثر آنان هزاره‌های شیعه مذهب بودند، را در غرب کابل، در مسجدی بنام «باقرالعلوم» هدف قرار داد. در نتیجه‌ای آن بیش‌تر از ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

سپس گروه داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و گفتند که یک حمله کننده انتحاری آن‌ها مسجد شیعیان در کابل را هدف قرار داده است.

isis-took-the-responsibality-of-kabul-attack-on-shiiti
داعش مسوولیت حمله‌ی دیروز بر شیعیان افغانستان را برعهده گرفت

از ماه جولای تا کنون این چهارمین بار است که داعش به شیعیان در افغانستان حمله می‌کند و در نتیجه‌ای آن بر اساس آمارهای دیده بان حقوق بشر، حدود 500 تن کشته و مجروح شده اند.

نخستین حمله‌ی این گروه بر شیعیان افغانستان، در دوم اسد امسال، در ساحه‌ی دهمزنگ کابل بود که بیشتر از ۹۰ نفر کشته شدند و نزدیک به ۳۰۰ نفر دیگر زخم برداشتند.

در حمله دوم اسد، اعتراض کنندگان جنبش روشنایی، که همه هزاره‌ بودند را هدف قرار داد. داعش مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

سپس در شب عاشورای امسال یک حمله‌کننده در کارته سخی شهر کابل به هزاره‌های شیعه مذهب، در داخل زیارت منسوب به حضرت علی، حمله کرد که در نتیجه آن ۱۶ نفر کشته شده و بیشتر از ۵۰ نفر زخمی شدند.

حمله بر عزاداران در زیارت سخی

به تعقیب حمله‌ی کابل در شب عاشورا، یک حمله‌ی دیگر بر عزاداران شیعه در مزار شریف مرکز ولایت شمالی بلخ افغانستان، نیز صورت گرفته که شش کشته و بیش‌تر از ۲۹ زخمی بر جای گذاشت.

دیدبان حقوق بشر در ادامه نگاشته است که از سال 2002 تا کنون، این خونین‌ترین سال برای غیر نظامیان بوده است.

در همین حال، در اعلامیه ای این سازمان جهانی حقوق بشر آمده است که حملات این چنینی شورشیان و تروریستان جنایت علیه بشریت می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *