جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

برنامه ملی تمرکز بر آب نوشیدنی و توالت‌های بهداشتی در افغانستان آغاز شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اولین کنفرانس بهداشتی برای بهبود وضعیت بهداشت شهروندان افغانستان، درکابل برگزار شد.

در این برنامه که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان برگزار شده بود، رولا غنی، بانوی اول افغانستان و نمایندگان وزارت‌های مالیه، شهرسازی، صحت عامه، معارف و هم‌چنان رییس بانک جهانی و نماینده یونیسف در افغانستان شرکت کرده بودند.

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، هدف این برنامه را بالابردن سطح بهداشت شهروندان افغانستان، از طریق دسترسی آنان به آب آشامیدنی صحی و توالت های بهداشتی می‌دانند. آنان تاکید می‌کنند که با اجرای این برنامه تا سال 2025، شهروندان افغانستان به توالت‌های بهداشتی دسترسی خواهند داشت.

helth-care2
بانوی نخست افغانستان از وضعیت محیط زیست در افغانستان ابراز نگرانی کرد

رولا غنی، بانوی اول افغانستان نیز در این نشست، از وضعیت محیط زیست در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از شهروندان افغانستان و مسوولان شهرداری‌های افغانستان خواست که، در پاک نگهداشتن محیط زیست شان کوشا باشند.

او همچنین از مسوولان شهرداری خواست، برای بالا بردن آگاهی شهروندان در مورد پاک نگه داشتن محیط زیست شان، برنامه هایی را روی دست گیرند.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان نیز، نگرانی خود را از عدم دسترسی مردم به آب‌های آشامیدنی و کم توجهی به رعایت نظافت ابراز کرده و گفت “بیماری هایی که، به خاطر بی توجهی به حفظ نظافت در محیط زیست به وجود آمده ، تکان دهنده است.”

آقای فیروز وزیر صحت افغانستان

امر الدین سالک، معین وزارت شهر‌سازی افغانستان هم، از معیاری کردن و ساختن توالت هایی در داخل شهرها و شاهراه های این کشور خبر داد.

او گفت که، این وزارت تلاش دارد با طرح و اجرای برنامه های شهری، به ایجاد محیط زیست سالم کمک کند. آقای سالک اضافه کرد، وزارت شهرسازی در نظر دارد، درکنار هر تانگ تیل که در شاهراه‌ها ساخته شده است، سیستم منظم تشناب را نیز ایجاد کند.

امین حبیبی، معین وزارت مالیه افغانستان هم، برگزاری سمینارها و بحث روی حل بحران محیط زیست در افغانستان را مفید دانست و گفت، حکومت افغانستان، بودجه لازم برای تمویل این برنامه های صحی را در اختیار دارد.

چالش بهداشتی در روستاها

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گویند که در این کشور، هنوز حدود 19 درصد جمعیت در روستا‌ها، به توالت دسترسی ندارند.

به گفته این مقامات، از میان 81 درصدی که به توالت دسترسی دارند، فقط 10 درصدشان، از توالت های بهداشتی برخوردارند و بقیه، از توالت ‌های سنتی غیرمعیاری و فاقد بهداشت و سلامت استفاده می کنند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، به خبرنامه گفت “یکی از اهدف این برنامه این است که، وزارت احیا و انکشاف دهات بتواند تا سال 2025 دسترسی مردم را به توالت‌های بهداشتی فراهم کند.”

akbar-rostami
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات

به گفته آقای رستمی “یقینا وقتی امکانات بهداشتی مردم فراهم باشد، زندگی شان بهتر خواهد شد، از مرگ و میر مادران و اطفال جلوگیری می‌شود، سوء تغذیه کاهش یافته و انکشاف پایدار تحقق می‌یابد.”

سخنگوی این وزارت می گوید، با اجرای برنامه‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، از سال 2009 میلادی تا اکنون، حدود یک‌هزار و 500 روستا از امکانات بهداشتی لازم برخوردار شده اند.

طبق آمار ارائه شده از سوی این وزارت، حدود 60 هزار توالت، بازسازی و یا از نو ساخته شده است و تلاش مسوولین برای فراهم ساختن این امکانات، در سایر نقاط کشور نیز ادامه دارد.

اکبر رستمی گفت “مهم ترین هدف ما این است که بتوانیم سطح آگاهی مردم را افزایش دهیم، اگر سطح آگاهی‌ مردم در روستاها بیشتر باشد، ساختن تشناب های بهداشتی و مناسب، با امکانات کم و در سطح یک خانواده، امکان‌پذیر است.”

نماینده یونیسف نیز از وضعیت بهداشت افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است، هنوز هم 5 میلیون تن در افغانستان، از فضای باز به جای توالت استفاده می کنند.

https://twitter.com/UNICEFAfg/status/800937968844374016

آب آشامیدنی بهداشتی

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند که افزایش دسترسی به آب آشامیدنی نیز، یکی از برنامه‌های دیگر این وزارت برای بلند بردن سطح بهداشت شهروندان افغانستان است. به باور آنان بالا بردن سطح سلامت و بهداشت، بدون دسترسی به آب پاک آشامیدنی غیر ممکن است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات به خبرنامه گفت که، طی چند سال گذشته از طریق پروژه‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، 58 درصد مردم روستاها به آب های آشامیدنی دسترسی پیدا کرده اند. او تاکید می‌کند که وزارت احیا و انکشاف دهات تلاش دارد، از طریق این برنامه تا سال 2025 میلادی، 42 درصد دیگر مردم افغانستان نیز به آب آشامیدنی صحی دسترسی پیدا کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان