حمله انتحاری در کابل؛ داعش دوباره هزاره‌ها را هدف قرار داد

یک حمله کننده انتحاری عزاداران اربعین حسینی را در غرب کابل در یک مسجد هدف قرار داد. در این حمله که در داخل مسجد صورت گرفته، بیشتر از 100 نفر کشته و زخمی شدند.

گروه داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است و گفته است که یک حمله کننده انتحای آن‌ها مسجد شیعیان در کابل را هدف قرار داده است.

isis-took-the-responsibality-of-kabul-attack-on-shiiti

پولیس کابل شمار کشته های این رویداد را 27 نفر و زخمی ها را 35 تن اعلام کرده است؛ اما منابعی در وزارت صحت عامه به رسانه ها از کشته شدن بیش از سی نفر و زخمی شدن دست کم هشتاد و پنج تن دیگر در این رویداد، صحبت کرده است.

هدف حمله کننده هزاره‌های شیعه مذهب بود که در میان آنها، شماری از افرادی از گروه‌های قومی دیگری شیعه مذهب، نیز حضور داشتند.

لیستی از زخمی‌هایی که در شفاخانه ایمرجنسی کابل بستر هستند
لیستی از زخمی‌هایی که در شفاخانه ایمرجنسی کابل بستر هستند

حمله ساعت 12 و ده دقیقه به وقت کابل رخ داد. زخمی‌ها و کشته شدگان این حمله، به شفاخانه‌های نزدیک این محل انتقال داده شده اند.

طالبان حدود یک ساعت پس از وقوع این حمله، گفتند کار آنها نبوده است.

https://twitter.com/Zmujahid5/status/800637072889368576

این حمله در پایان مراسم چهلمین روز محرم رخ داده است؛ زمانی که مسجد پر از مردم بود و قربانیان این حمله عمدتن غیر نظامیان اند و در میان آنها کودکان و زنان نیز دیده می شوند.

حمله به عزاداران شیعه

این سومین حمله بر عزاداران شیعه در افغانستان در چهل روز اخیر است که تلفات جدی در پی دارد. شب عاشورا یک حمله کننده در کارته سخی شهر کابل به هزاره های شیعه مذهب، در داخل زیارت منسوب به حضرت علی حمله کرد که در نتیجه آن 16 نفر کشته شده و بیشتر از 50 نفر زخمی شدند.

حمله به زیارت کارته سخی را گروه داعش بر عهده گرفته بود.

حمله بر عزاداران در زیارت سخی

به تعقیب حمله کابل در شب عاشورا، یک حمله دیگر بر عزاداران شیعه در مزار شریف نیز صورت گرفته که شش کشته و بیشتر از 29 زخمی داشت.

با این حال، با توجه به گستردگی میزان تلفات این حمله، در میان قربانیان آن، زنان و کودکان نیز شامل می باشند.

38 زخمی و بیشتر از 20 کشته این رویداد، تنها به شفاخانه استقلال شهر کابل انتقال داده شده است. وضعیت نزدیک به ده زخمی خطرناک توصیف شده است.

پس از حمله‌ای امروز بر این مسجد
پس از حمله‌ای امروز بر این مسجد

در شفاخانه های مولا علی، ایمرجنسی و چندین شفاخانه دیگر شهر کابل نیز، شمار زیاد از کشته و زخمی های این رویداد انتقال داده شده اند.

هزاره‌ها، هدف محوری داعش

ظاهرن هزاره های افغانستان، پس از محرومیت ها و تبعیض های سیاسی، دشمن جدیدی پیدا کرده اند. گروه تروریستی داعش اکنون دشمن درجه یک این گروه قومی در افغانستان به حساب می‌آید.

نمایی پس از حمله بر معترضان جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل

نخستین حمله این گروه به هزاره‌های افغانستان، در دوم اسد در دهمزنگ کابل بود که بیشتر از 90 نفر کشته شدند و نزدیک به 300 نفر دیگر زخم برداشتند.

حمله دوم اسد، اعتراض کنندگان جنبش روشنایی، که همه هزاره بودند را هدف قرار داد. داعش مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

پس از حمله دوم اسد، مسوولیت حمله به عزاداران شیعه در کارته سخی کابل را نیز گروه داعش بر عهده گرفت. این گروه در آن زمان گفته بود که هزاره های ا فغانستان را هدف قرار می دهد.

در کابل نیز در اواخر هفته گذشته، حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان امنیت ملی افغانستان، نزدیک به ۲۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. مسولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفته بود.

نمای از موتر آسیب دیده در آن انفجار که در پل محمود خان کابل رخ داده بود

واکنش‌ها به حمله امروزی در کابل

حمله امروز در غرب کابل، واکنش های سیاست گران ارشد افغانستان را نیز در پی داشت. ارگ ریاست جمهوری در یک اعلامیه مطبوعاتی با محکوم کردن این حمله نوشته است:

“رییس جمهور اسلامی افغانستان حمله‌ی وحشیانه بالای نمازگزاران و عبادت کنندگان در مسجد باقرالعلوم را، به شدید ترین الفاظ تقبیح کرد. رییس جمهور کشور، ضمن تاثر عمیق به خاطر این حادثه المناک، این عمل نا بخشودنی و جنایت بزرگ را کار دشمنان مردم افغانستان عنوان کرده، حمله بالای اماکن مقدس و مذهبی را دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان دانسته و و آن تلاش برای نفاق افگنی می داند.”

ریاست اجراییه نیز با پخش اعلامیه‌ی نوشته است که “این اقدام فجیعانه و وحشیانه گروه های تروریستی در امن ترین و مقدس ترین مکان دینی به منظور هدف قرار دادن مسلمانان اوج بی رحمی، شقاوت و جهالت آنان را نشان می دهد که در هیچ دین و قانونی توجیه و منطق ندارد. این جنایت را گروه های تروریستی انجام می دهند که به هیچ دین و مذهب، قوم و تبار و ارزش و قانونی خاص وابسته نیستند.”

حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز این حمله را عمل نابخشودنی و دور از انسانیت عنوان کرده و گفته است که “این عمل نابخشودنی و دور از انسانیت را کار دشمنان افغانستان و خلاف تمام موازین و ارزش های اسلامی و بشری می دانم. بدخواهان افغانستان باید بدانند که افغانها همه با هم در مقابل دسایس دشمنان این خاک با عزم راسخ و اراده قوی ایستاد‌گی کرده وبرای یک افغانستان متحد و متفق مبارزه خواهند کرد.”

قربانیان این حمله شامل کودکان و زنان نیز می‌باشند
قربانیان این حمله شامل کودکان و زنان نیز می‌باشند

در کنار این ها، عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نیز حمله به مسجد باقرالعلوم را دشمنی با ارزش های مذهبی مردم عنوان کرده است. آقای نور گفته است که “خبرحمله به مسجد باقرالعلومم که منجر به شهادت و جراحت ده‌ها تن از مردم بیگناه گردید، هیچ گونه توجیهی ندار و صرف بیانگر دشمنی با آیین و ارزش های مذهبی مردم ماست.”

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و آن را جنایت خوانده است. یوناما از حکومت افغانستان خواسته است که ” برای محافظت از پیروان تمامی ادیان و مذاهب، اقدامات جدی را روی دست گیرد.”

در همین حال سفارت امریکا با محکوم کردن این حمله گفته است که ” ما به شدت حمله به عزاداران امروز در مسجد باقرالعلوم را محکوم می کنیم و همدردی جدی خود را با خانواده و دوستان قربانیان اعلام می داریم. این یک حمله بزدلانه بود. این حمله در واقع به صلح و پیشرفت افغانستان بود و مایه شرم تروریستان است.”

داعش، تهدید جدی برای افغانستان

ولایت شرقی ننگرهار، اصلی ترین مرکز گروه داعش اکنون در افغانستان است. گروهی که دو سال پیش مقام های ارشد نظامی غربی گفته بود، احتمالن این ولایت پایگاه منطقه‌یی گروه داعش خواهد شد.

هر چند، اوایل سال جاری خورشیدی، دولت ادعا کرد گروه داعش در ولایت شرقی ننگرهار را سرکوب کرده است؛ اما به تاز‌گی گزارش ها از فعالیت های دوباره این گروه در این ولایت خبر می دهد.

چندی پیش، مقامات محلی این ولایت گفته بودند، گروه داعش به چندین روستا در ولسوالی پچیراگام  حمله کرده، با نیروهای خیزش مردمی در این مناطق درگیر شدند و خانه‌های مردم این محل را به آتش کشیدند.

تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان
تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

اما به نظر می رسد که توجه داعش اکنون نه تنها به ولایت شرقی ننگرهار، که در ولایت های شمالی و غربی افغانستان نیز جدی است و حضور این گروه در ماه های اخیر در ولایت غربی غور، نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

افراد وابسته به گروه داعش، چند روز پیش، شماری از غیر نظامیان را در ولایت غور تیرباران کرد. رویدادی که پای رییس جمهور غنی را نیز به این ولایت کشانید.

دو سال پیش ولایت غربی فراه، در گزارش ها مرکز فعالیت های گروه داعش معرفی شده بود. هرچند هواداران این گروه در ولایت فراه، بیشتر از سوی طالبان آن ولایت هدف حمله قرار گرفتند تا نیروهای امنیتی.

تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند
تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروه داعش تیرباران شدند

حضور جدی داعش در افغانستان، حتا سبب شد که معاون اول رییس جمهور نیز نسبت به آن واکنش جدی نشان داده و از برنامه‌های این گروه برای نا امن ساختن شمال افغانستان حرف زده بود.

بی مسوولیتی مقام‌های امنیتی کابل

بر اس اظهارات شماری از منتقدان، آنچه در دو سال  اخیر در کابل رخ داده است، مقام های درجه یک امنیتی این شهر، تنها نقش گزارش دهنده را داشته اند. بیشتر انتقادهای شهروندان نیز از نیروهای امنیتی کابل این است که چرا به جای راپور دادن و آمار دادن به رسانه ها، مسوولیت شان را به درستی انجام نمی دهند.

attack-on-shiiti-mosque-in-kabul-1
برخی از شاهدان عینی از نبود پوشش امنیتی در این مراسم صحبت کردند

این انتقادها و بی باوری به ویژه پس از آن بیشتر می شود که رییس گارنیزیون کابل و فرمانده پولیس شهر، بارها پیش از وقوع بزرگ ترین حملات انتحاری بر مواضع مختلف هشدار احتمال وقوع چنین حملات را داده اند؛ اما کاری برای جلوگیری آن حملات انجام ندادند. حتا گارنیزیون کابل، باری تظاهرات جنبش روشنایی را به دلیل هشدارهای امنیتی ممنوع اعلام کرد.

در نزدیک به یک سال گذشته، وحشت ناک ترین حملات تروریستی به نهادها و کاروان های امنیتی صورت گرفته است که هر بار تلفات گسترده‌ای را در پی داشته است.

در حمله بر ریاست محافظت از رجال برجسته ۶۴ نفر کشته و ۳۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.

حمله به ریاست محافظت رجال برجسته در شرق کابل، حمله به کاروان تازه فارغ شدگان پولیس از مرکز نظامی میدان وردک، حمله به تظاهرات جنبش روشنایی، حمله بر یک کمپ امریکایی ها در پل چرخی کابل، حمله به دانشگاه امریکایی افغانستان، حمله به کارمندان وزارت دفاع و افسران پولیس و چندین حمله به مراسم مذهبی شیعیان کابل، همه در کمتر از یک سال گذشته تنها در کابل رخ داده است، که صدها نفر را به کام مرگ کشانیده است.

در این میان؛ اما چیزی که کمتر مورد توجه قرار گفته، بی مسوولیتی مقام های ارشد امنیتی کابل است که مردم از آن به عنوان بی کفایتی آنها یاد می کنند و در هیچ موردی مقام های درجه یک امنیتی کابل مورد بازپرس قرار نگرفته اند.

نیروهای امنیتی کابل متهم به بی‌مسوولیتی در قبال تامین امنیت این شهر است

قدر مسلم این است، در صورتی که حکومت افغانستان فکری به حال رهبری نهادهای امنیتی کابل نکند، این وضعیت نه تنها که همچنان ادامه خواهد یافت، تازه بیم آن می رود که پس از این، حملات وحشت ناک تر از این دست افزایش نیز یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *