قربانیان سلفی؛ افرادی که در جریان سلفی‌گرفتن جان‌شان را از دست‌دادند

وقتی کسی از خودش عکس بگیرد و در انترنت، به خصوص شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک بگذارد، کاری را که کرده، می‌شود «سلفی».

سلفی نوعی عکاسی است که از چند سال گذشته با هوشمندترشدن موبایل آغاز یافته و با همین عمر کوتاه اما جای‌گاه و پای‌گاه قابل توجه‌ی برای خودش باز کرده است، طوری که اگر شما سری به انستاگرام بزنید، از هشتگ «سلفی» نزدیک به 300میلیون بار استفاده شده است.

در 19هم ماه نومبر سال 2013 برای نخستین بار، لغت‌نامه (فرهنگ) آکسفورد، این اصطلاح را لغت سال معرفی کرد و با معنی «خودنگاره»، «عکاسی پرتره»، «خودگرفت»… وارد لغت‌نامه‌ کرد.

selfie-victim
سلفی‌ها مرگ‌بارتر از شارک‌ها هستند

اما این مدل محبوبِ عکاسی به دلیل بی‌توجهی افراد، هر از گاهی باعث بروز اتفاقاتی برای کاربران‌ش می‌شود و حتی افرادی جان خود را به دلیل سلفی‌گرفتن در مکان‌های خطرناک، از دست داده‌اند، تا حدی که رسانه‌های غربی شمار قربانیان عکاسی سلفی را از حملات کوسه‌ها هم بیش‌تر گزارش دادند.

بر این اساس خبرنامه به برخی از این حادثات پرداخته است که کاربران در جریان گرفتن سلفی جان‌ خود را از دست داده‌اند.

سلفی در توالت

این پسر نوجوان زمانی جان‌اش را از دست می‎دهد که برای بازی سلفی (Selfie Game)، روی دروازه‌ی حمام از خودش سلفی می‌گرفت و ناگهان به پایین می‎‌افتد و سرش به سنگ توالت می‌خورد. ساعت 2 شب بوده و کسی به دادش نمی‎رسد. تا این‌که از اثر خون‌ریزی زیاد، می‌میرد.

selfie-victim-in-bath
این نوجوان از اثر خون‌ریزی زیاد می‌میرد

سلفی روی راه‌آهن

در اواخر ماه جنوری پارسال، سه جوانی که در حال گرفتن سلفی‌ روی راه‌آهن قطار تیزرفتاری در هندوستان بودند که بر اثر برخورد قطار، هرسه دوست همان‌جا هلاک می‌شوند.

سلفی روی راه‌آهن همیشه خطر ساز بوده است، با آن هم این مدل از سلفی ها طرفداران خودرا دارد
سلفی روی راه‌آهن همیشه خطر ساز بوده است، با آن هم این مدل از سلفی ها طرفداران زیادی دارند

سلفی در لبه‌ی صخره

زوج لهستانی در کشور پرتگال، هنگامی که می‌خواستند در لبه‌ی صخره‌ها باهم سلفی بگیرند. هردو باهم سقوط می‌کنند و سفر زندگی و تفریحی خود را باهم در همان‌جا، خاتمه می‌دهند.

نمایی از آن دو زوج سلفی‌گیر
نمایی از آن دو زوج سلفی‌گیر

سلفی در جریان رانندگی

کولت و اشلی. این دو دختر در جریان رانندگی می‌خواستند باهم موسیقی کرائوکه را زمزمه‌کنان سلفی بگیرند، که کنترول موتر از دست آنان خارج می‌شود و تصادف ‌می‌کنند. داستان این دو همان‌جا خاتمه می‌یابد.

selfie-victim
در رسانه‌های اجتماعی افغان‌ها نیز از این مدل سلفی های کولت و اشلی دیده می‌شود

سلفی با گاو وحشی

در ماه آگست سال 2015، در مراسم رهاکردن گاوهای وحشی در اسپانیا، مردی در تلاش برای گرفتن سلفی مورد حمله‌ی گاو نر خشمگین قرار گرفت و کشته شد.

گاوبازی در اسپانیا همواره کار دست مردم داده است
گاوبازی در اسپانیا همواره کار دست مردم داده است

سلفی در دریا

کرن هیرناندز، دختر 13 ساله‌ای بود که می‌خواست از خودش در دریای دورنگوی کشور مکزیک، عکس بیاندازد. او متاسفانه، همان‌جا غرق می‌شود. جسد اش را در ماه جولای سال قبل پیدا کردند و از آب کشیدند.

او در این دریا غرق شده بود
او در این دریا غرق شده بود

سلفی در جریان موتورسایکل سواری

جادیل، خواننده‌ای مشهور اهل پورتوریکو، دو سال قبل در ماه می در یکی از جاده‌های شهر نیویارک، در جریان موتورسایکل‌سواری، از خودش سلفی می‌گیرد و در صفحه‎‎‌ای انستاگرام خود می‌گذارد. پس از آپلود عکس، جادیل تصادف می‌کند و نا رسیده به شفاخانه جان می‌دهد. تصویر زیر آخرین پست او در انستاگرام می‌باشد.

https://www.instagram.com/p/n1Ahldv6o2/

سلفی با سلاح

اسکار اوتیرو. او برای تصویر پروفایل فیس‌بوک خود می‌خواهد عکس جدید بگیرد، اما با اسلحه‌ای روی سرش. غافل از این‌که سلاح دست‌داشته‌اش پر است. او شلیک می‌کند و آرمان آن عکس پروفایل را با خود به گور می‌برد.

این تصویر پیش از سلفی گرفتن او با اسلحه گرفته شده است
این تصویر پیش از سلفی اسکار با اسلحه گرفته شده است

سلفی در جای بلند

زینیا ایگناتیاوا. دختری که قرار بود یک هفته بعد 18همین سالروز تولدش را تجلیل کند. آن‌چه عکس‌های به جا مانده‌ از او نشان می‌دهد، زینیا عاشق سلفی گرفتن در بلندی‌ها بوده‌است.

این بار او با بالارفتن از یک پله‌ای راه‌آهن می‌خواهد روی دوستانش را کم کند که با او رقابت می‌کردند، اما به اصطلاح افغان‌ها «یک‌بار جستی، دوبار جستی، آخر به دستی» شانس این بار با او یاری نمی‌کند. او تعادل اش را از دست می‌دهد و روی سیم ولتاژ قدرت‌مند انرژی (برق) سقوط می‌کند. دفتر زندگی زینیا نیز در همان‌جا بسته‌ شد.

selfie-victim
بیش‌ترین طرف‌داران این مدل عکاسی، عاشق سلفی گرفتن در جاهای بلند هستند

افزایش روز افزون قربانیان سلفی، برای بار اول، اتحادیه اروپا را وادار به چاره‌سنجی و واکنش در این رابطه کرد. در ماه جون پارسال این اتحادیه،‌ قانونی برای ممنوعیت گرفتن سلفی از جاذبه‌های سیاحت مشهور اروپایی مثل برج ایفل یا فواره‌ی تروی در رُم پیشنهاد کرد. سپس وزارت امور داخله روسیه، هند و بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌هایی را برای گرفتن سلفی وضع کردند و متخلفان را به شدت مجازات می‌کنند.

kid-with-weapon
اما با وضعیت شکننده‌ای موجود در افغانستان و جاذبه‌های خطرناک سلفی‌گرفتن، ممکن این پدیده بیش‌تر از دیگر کشورهای جهان، کار دست مردم این سرزمین بدهد

با توجه به این‌که سلفی به یکی از مسائل کشنده، در جهان تبدیل شده‌است، رواج این موضوع در افغانستان می‌تواند جنبه‌ی ایجاد خطر برای زندگی شهروندان افغان را نیز جدی سازد. به این جهت، به نظر می‌رسد نیاز است تا برای جلوگیری از خطرات سلفی مجموعه از مقررات گرفتن عکس‌های سلفی در افغانستان نیز تدوین و اجرایی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *