جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

هشدار؛ سرپل سقوط خواهد کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقامات محلی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از کشته شدن یک فرمانده ارشد داعش در این ولایت، خبر داده است.

فرماندهی پولیس این ولایت در صفحه کاربری فیس بوک خود گفته است که این فرمانده ارشد گروه داعش، ملا بزرگ نام داشت و در اواخر روز گذشته ( جمعه 28 عقرب)، در نتیجه‌ی حمله هوایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شده است.

به گفته مقامات در ولایت ننگرهار، این فرمانده داعش در ولسوالی کوت این ولایت، همراه با 7 تن دیگر از افراد وابسته به گروه داعش، از سوی نیروهای آمریکایی، مورد هدف قرار گرفته اند.

به گفته فرماندهی پولیس ولایت ننگرهار، ملا بزرگ از فرماندهان مهم این گروه بوده است.

تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان
تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

داعش در ننگرهار، غور و کابل

ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، یکی از مراکز مورد توجه و تمرکز گروه داعش در این کشور است.

از سال گذشته تاکنون، از تحرکات گروه داعش در مناطق مختلف افغانستان گزارش‌هایی منتشر شده بود؛ اما به نظر می رسد، توجه داعش در افغانستان تاکنون بیشتر به ولایت شرقی ننگرهار متمرکز بوده است. اگر چه در ولایت‌هایی مانند کابل و غور نیز، این گروه دست به عملیات‌های تروریستی زده است.

در اوایل ماه عقرب سال جاری، مقامات محلی در ولایت شرقی ننگرهار، از تحرکات دوباره‌ی گروه داعش در مناطقی از ولسوالی پچیراگام و اچین این ولایت خبر دادند.

مقامات محلی این ولایت گفته بودند، گروه داعش به چندین روستا در ولسوالی پچیراگام حمله کرده، با نیروهای خیزش مردمی در این مناطق درگیر شدند و خانه‌های مردم این محل را به آتش کشیدند

تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند
تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند

ولایت غور درغرب افغانستان نیز، اخیرا شاهد تحرکات افراد وابسته به گروه داعش بوده است. در اوایل ماه جاری خورشیدی، افراد وابسته به این گروه، دهها غیر نظامی را که در میان شان نوجوانان نیز شامل بودند، ابتدا به گروگان گرفته و سپس همه شان را کشتند.

کشته شدن این غیرنظامیان که همه کشاورز و چوپان بودند، نگرانی‌ها از گسترش فعالیت این گروه تروریستی را در میان مردم افغانستان افزایش داد.

در کابل نیز در اواخر هفته گذشته، حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان امنیت ملی افغانستان، نزدیک به 20 کشته و زخمی برجای گذاشت. مسولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفته بود.

این گروه در ماه‌های اخیر مسوولیت حمله انتحاری و تروریستی به تظاهرات جنبش روشنایی درکابل و همچنین، حمله به مراسم عزاداری شب عاشورا در زیارت سخی در کارته سخی کابل را نیز بر عهده گرفته بود. در این حملات ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

نمایی پس از انفجار مرگ‌بار بر مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل، که از سوی داعش طراحی شده بود

انجام حمله‌های انتحاری از این دست در پایتخت افغانستان، نگرانی‌ها در مورد تحرکات روز افزون این گروه، در این کشور را افزایش داده است.

نگرانیهای مجلس از افزایش نا امنی‌ها

موضوع امنیت و گسترش نفوذ گروه‌های تروریستی داعش و طالبان در افغانستان، یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه امروز(29 عقرب) مجلس نمایندگان این کشور بود.

سید علی کاظمی نماینده مردم کابل، به رشد گروه‌های تروریستی در کشور و منطقه اشاره کرده و گفت ” هر روز شاهد این هستیم که گروه تازه‌ی تروریستی در کشور رشد می‌کند. حالا هم شاهد نفوذ و گسترش حضور داعش در ولایت‌های شرق کشور هستیم، احتمال این وجود دارد که به سمت شمال افغانستان انتقال یابد.”

او از حکومت و جامعه جهانی خواست، در سیاست‌های شان برای مبارزه جدی و صادقانه علیه تروریزم، تجدید نظر کنند.

آقای بلخابی نماینده ولایت سرپل در مجلس نمایندگان افغانستان است

شریفی بلخابی نماینده سرپل هم، نسبت به سقوط این ولایت به دست طالبان هشدار داد و گفت که ” تمام نیروهای مخالفین از ولایت‌های غور، فاریاب و جوزجان تجمع کرده اند و سه شبانه روز است که در ولایت سرپل، میان نیروهای امنیتی و طالبان، جنگ جریان دارد.”

او “سقوط ولایت سرپل را، سقوط شمال افغانستان” دانست و از دولت خواست که در این مورد، توجه جدی داشته باشد.

آقای بلخابی خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی و مسوولین نهادهای امنیتی افغانستان گفت: ” از خانه ملت به شما خطاب می‌کنم که وضعیت در این ولایت، بسیار شکننده است و اگر به صورت عاجل، دست به کار نشوید و تصمیم نگیرید، این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان