مجلس نمایندگان افغانستان؛ از هشدار به دادگاه عالی تا وخامت اوضاع امنیتی

مجلس نمایندگان در جلسه عمومی امروز( شنبه 29 عقرب) به موضوعات امنیتی و استیضاح وزیران کابینه پرداخت.

استیضاح و برکناری وزیران، یکی از بحث های داغ در مجلس بود. مجلس افغانستان هفته گذشته، 16 وزیر کابینه را مورد استیضاح قرار داد که در نتیجه 7 وزیر برکنار شدند و 9 وزیر دیگر در وظایف شان باقی ماندند.

ریاست جمهوری افغانستان، تصمیم مجلس را نپدیرفت و تصمیم گیری نهایی در این مورد را، به دادگاه عالی این کشور محول کرد. تصمیمی که تاکنون واکنش های نمایندگان پارلمان را برانگیخته و نادرست خوانده شده است.

مرجع تفسیر

ناهید فرید نماینده هرات در مجلس، از فرستادن تصمیم مجلس به دادگاه عالی از سوی ریاست جمهوری، انتقاد کرد و گفت که “مجلس با ایستادگی بر تصمیم درستی که گرفته است، نباید اجازه دهد که صلابت خانه ملت زیر پای دو قوه دیگر شود.”

ناهید فرید
ناهید فرید نماینده‌ای مردم هرات در پارلمان افغانستان

او اقدام مجلس به برکناری وزرایی که توانایی مصرف بودجه شان را نداشته اند، تصمیمی بزرگ از سوی مجلس دانست که در 6 سال گذشته گرفته نشده بود.

ناهید فرید، نیامدن وزیران به جلسه استیضاح شان را، تخطی از قانون دانست و  گفت که “تصمیم مجلس در غیاب این وزیران، تصمیم درست و مناسبی بوده است.”

عبدالرحمن رحمانی نماینده مردم بلخ هم به موضوع استیضاح وزیران از سوی مجلس پرداخت و دادگاه عالی را مرجع تفسیر قانون ندانست.

به نظر او، دادگاه عالی ” نمی خواهد که، حرکت تقابلی رییس جمهور با مجلس را بر عهده بگیرد و این گونه با قوه مقننه کشور رو در رو شود.”

آقای رحمانی، فرمان رییس جمهور مبنی بر ادامه کار وزیران برکنار شده از سوی مجلس را “فرمانی جعلی” خواند و گفت که ” اگر رییس جمهور همچنان بر بودن این وزیران در کابینه اصرار ورزد، مجلس باید بودجه کشور را تصویب نکند تا این گونه، رییس جمهور از تقابل با مجلس دست برداشته و به فیصله نمایندگان احترام بگذارد.”

نمایندگان
نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان، هفته‌ای گذشته 7وزیر کابینه را برکنار نمودند

ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان هم، به این موضوع پرداخت و از دادگاه عالی افغانستان خواست که، اعتبارش را زیر سوال نبرد.

معاون اول مجلس خطاب به دادگاه عالی گفت که “دادگاه عالی هم، یک نهاد با اعتبار کشور است اما این نهاد نباید با پرداختن به موضوعی که از صلاحیت های قانونی مجلس است، اعتبار خود را زیر سوال ببرد.”

او باز هم استیضاح را، حق قانونی مجلس دانست و گفت “هیچ  اداره دیگری حق دخالت در این موضوع را ندارد.”

امنیت

شریفی بلخابی نماینده سرپل، نسبت به سقوط این ولایت به دست طالبان هشدار داد و گفت که ” تمام نیروهای مخالفین از ولایت های غور، فاریاب و جوزجان تجمع کرده اند و سه شبانه روز است که در ولایت سرپل میان نیروهای امنیتی و طالبان، جنگ جریان دارد.”

او “سقوط ولایت سرپل را، سقوط شمال افغانستان” دانست و از دولت خواست که در این مورد، توجه جدی داشته باشد.

آقای بلخابی
آقای بلخابی نماینده ولایت سرپل در مجلس نمایندگان افغانستان است

او خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی و مسوولین نهادهای امنیتی افغانستان گفت که ” از خانه ملت به شما خطاب می کنم که وضعیت در این ولایت، بسیار شکننده است و اگر به صورت عاجل، دست به کار نشوید و تصمیم نگیرید، این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد.”

عبیدالله بارکزی نماینده ولایت ارزگان هم، وضعیت امنیتی در این ولایت را، بسیار بد توصیف کرد و گفت که” دشمن، مردم این ولایت را به گروگان گرفته است.”

این نماینده می گوید که “در این ولایت، حکومت تنها بر مراکز ولسوالی ها و ساختمان های اداری کنترل دارد و سایر مناطق، تحت کنترل و یا نفوذ نیروهای دشمن است.”

آقای بارکزی، زندگی مردم این ولایت را مانند “شرایطی شبیه زندان” خواند و خواست که، برای رسیدگی به مشکلات امنیتی در ارزگان و سایر ولایت ها، مسوولان امنیتی به مجلس فراخوانده شوند.

سید علی کاظمی نماینده مردم کابل هم، به رشد گروه های تروریستی در کشور و منطقه اشاره کرده و می گوید ” هر روز شاهد این هستیم که گروه تازه ی تروریستی در کشور رشد می کند. حالا هم شاهد نفوذ و گسترش حضور داعش در ولایت های شرق کشور هستیم، احتمال این وجود دارد که به سمت شمال افغانستان انتقال یابد.”

سید علی کاظمی
سید علی کاظمی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه‌ی افغانستان

او از حکومت و جامعه جهانی خواست تا، در سیاست های شان برای مبارزه جدی و صادقانه علیه تروریزم، تجدید نظر کنند.

ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار که ریاست جلسه امروز مجلس را بر عهده داشت، به مشکلات امنیتی در ولایت های ارزگان، کنر، زابل و بخصوص مشکل امنیتی ولایت سرپل اشاره کرد و از حکومت خواست که در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند و از جان و مال مردم افغانستان محافظت کنند.

او از نیروهای امنیتی خواست که با انجام عملیات تهاجمی به دشمن فرصت تحرکات بیشتر ندهند.

آقای قدیر، به کمیسیون امنیت داخلی مجلس هم دستور داد، مسوولین نهادهای امنیتی را به جلسه این کمیسیون فراخوانده و در مورد مشکلات امنیتی کشور و بخصوص ولایت سرپل با آنها گفتگو کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *