بدیل زمین؛ نسل بشر تا هزارسال دیگر منقرض می‌شود

استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان، نظریه‌پرداز و ستاره‌شناس بریتانیایی هشدار داده‌است که بشریت احتمالا بیش از هزار سال دیگر نمی‌تواند روی کره‌ی زمین زندگی کند.

داستان نابودی کره‌ای زمین از مدت‌ها قبل تا کنون هر از گاهی از جانب نظریه‌پردازان و دانش‌مندان مورد بحث قرار می‌گیرد و از داغ ترین مباحث دانش‌گاه‌های مطرح جهان محسوب می‌شود. اخیراً استیون هاوکینگ که با فعالیت‌هایش در زمینه‌ای ستاره‌شناسی و جاذبه‌ی کوانتوم شناخته می‌شود، در اتحادیه آکسفورد در این رابطه سخن گفته است.

هاوکینگ که یکی از برجسته‌ترین چهره‌های علمی جهان به شمار می‌رود در تازه‌ترین اظهارنظر خود برای چندمین مرتبه به مردم، هشدار داده که نابودی نسل بشر نزدیک است و باید برای فرار از این عاقبت ناگزیر فکری اساسی کرد.

او سخنان خود را با تحسین دستاوردهای انسان‌ها شروع کرد و گفت “ما انسان‌ها، که جزئی بسیار کوچک و غیراساسی از طبیعت به شمار می‌رویم و توانسته ایم تا این حد، به درک قوانین حاکم بر هستی واقف شویم، قطعاً یک پیروزی بزرگ است. ما بسیار خوب عمل کرده ایم، نکرده ایم؟ اما جنبه ناراحت‌کننده این است که فکر می‌کنیم کارهای بیش‌تری نسبت به آن‌چه به دست آورده ایم، انجام داده‌ایم.”

با این حال این فیزیک‌دان بزرگ به این عقیده است که تنها امید بشر برای بقای نسل، پیداکردن یک سیاره جدید برای ادامه‌‎ی حیات است. او گفت که “ما باید آینده‎ی بشریت را در فضا جست‌وجو کنیم. من فکر می‌کنم بدون گریختن از کره‌ی زمین، بشر نتواند بیش از 1000سال دیگر دوام بیاورد.”

https://twitter.com/historyepics/status/799725644695252992

در ادامه‌ی حرف های خود هاوکینگ از هوش مصنوعی نیز هشدار داد. او گفت که توسعه‌ی هوش مصنوعی به خودی خود زمینه‌ساز انقراض نسل بشر می‌شود.

در آخر این فیزیک‌دان مشهور خطاب به جمع دانش‌‎آموزان آن جلسه گفت که “بجای نگاه کردن به پای خود، به ستاره‌ها نگاه کنید.” این حرف او احتمالاً هشدار خیلی جدیِ به انسان‌ها بود، که اگر کاری نکنند با چشم برهم‌زدن چند نسل دیگر، بشر شاهد نابودی خویش و نوادگان خود خواهد بود.

بلاهای را که بشر بر سر این کره آورده است، احتمال درستی این فرضیه هاوکینگ را افزایش می‌دهد.

گرم شدن زمین را جدی بگیریم
گرم شدن زمین را جدی بگیریم

اتفاقاتی نظیر گرم‌شدن کره‌ی زمین مشخصاً دال بر این است که ما در حال نابودی این سیاره ارزش‌مند خود هستیم. چه باور کنیم یا نکنیم، به اقتباس از هاوکینگ، بعید است که بدون فرار از زمین یا حتی سیاره‌ی مان، بتوانیم بیش از 1000سال دیگر نفس بکشیم.

بدون شک یک هزاره نیز مدت زمان کوتاهی نیست، قطعاً انسان‌ها فرصت دارند که بسیاری از اشتباهات خود را جبران کنند و حتی برعکس آن عمل کنیم تا برای نوادگان مان بیش‌تر فرصت زنده ماندن و زندگی بسازیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *