جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نگرانی‌ها در مورد انتخاب اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ریاست جمهوری افغانستان از پایان روند مصاحبه با کاندیدان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی خبر داده است. ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است که، رییس جمهور و رییس اجرایی در روزهای گذشته، با کاندیدانی که از سوی کمیته گزینش برای عضویت در کمیسیون های انتخاباتی معرفی شده بودند، مصاحبه انجام داده اند.

قرار است بزودی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از بین این افراد، انتخاب و معرفی شوند.

در کنار محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، معاون دوم رییس جمهور، و اعضای دادگاه عالی و کمیسیون مستقل نظارت بر قانون اساسی نیز در جریان مصاحبه با این کاندیدان، حضور داشته اند.

کمیته گزینش، در تاریخ 20 عقرب، با معرفی 21 تن برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و 15 تن دیگر برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رییس جمهور افغانستان، به کار خود پایان داد.

اعضای کمیته کزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی
اعضای کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی

این کمیته پس از یک ماه کار، از میان ۷۲۰ تن که خواستار عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان بودند، این افراد را انتخاب کرده و به عنوان لیست نهایی نامزدان، به رییس جمهور ارائه کرد.

رییس جمهور افغانستان از میان ۲۱ نفر معرفی شده، ۷ نفر را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و از میان ۱۵ تن که برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات معرفی شده اند، ۵ نفر را به عنوان اعضای نهایی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، انتخاب خواهد کرد.

جلسه ارگ با رهبران

رییس جمهور افغانستان، روز پنج شنبه (27 عقرب) پس از پایان روند مصاحبه با کاندیدان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی، با برخی رهبران و بزرگان سیاسی این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

رییس جمهور اشرف غنی در این دیدار گفته است که از طرف حکومت وحدت ملی، در امور دیگر نهادها مداخله‌ای صورت نمی‌گیرد.

arg-with-afghan-leaders
جریان جلسه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با رهبران سیاسی

او همچنین گفته است، در قانون جدید انتخابات برای اولین بار تخلف، جرم شمرده می شود و این نکته‌ی مهم، می‌تواند از تخلفات در انتخابات آینده جلوگیری کند.

محمد اشرف غنی انتخابات را یک مساله ملی دانسته و گفته است که، برگزاری انتخابات شفاف، ضرورت به اجماع و همکاری قشر سیاسی دارد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان هم در این دیدار مشورتی، بر اهمیت همکاری قشر سیاسی این کشور، برای برگزاری انتخابات بهتر، تاکید کرده است.

داکتر عبدالله گفته است “در کار کمیته گزینش، هیچ مداخله ای صورت نگرفته است.”

او همچنین برگزاری انتخابات را تنها راه برای عبور از بحران‌های فعلی کشور دانسته و از اراده سیاسی حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات، خبر داده است.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، در این جلسه محمد عمر داوودزی، وحیدالله سباوون، انوارالحق احدی، فاروق وردک، عبدالحکیم مجاهد، قاضی محمد امین وقاد، استاد محمد محقق، داکتر عباس بصیر، انجنیر کریم امین، عبدالکریم خرم، امرالله صالح، عطا محمد نور، ضرار احمد مقبل و ملا سید محمد آخوند، نظریات، انتقادات و پیشنهادات شان را در رابطه به شیوه کار کمیتۀ گزینش بیان کرده اند.

عبدالله شفایی از اعضای این کمیته
عبدالله شفایی از اعضای این کمیته، پیشتر گفته بود که رعایت ترکیب قومی و  جنسیتی از انتخاب اعضای کمیسیون‌ها بوده است

چالش‌های کار کمیته گزینش

افراد معرفی شده از سوی کمیته گزینش، از اقوام مختلف افغانستان برگزیده شده اند.

در میان ۲۱ تن که برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده اند، ۶ پشتون، ۴ تاجیک، ۳ هزاره، ۳ ازبک، ۱ سادات، ۱ پشه‌یی، ۱ ایماق، ۱ عرب و ۱ خواجه حضور دارند.

برای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز، ۵ پشتون، ۴ تاجیک، ۳ هزاره، ۲ ازبک و ۱ سادات معرفی شده اند.

همچنین کمیته گزینش، ۵ زن را در فهرست نامزدان عضویت در کمیسیون انتخابات و ۳ زن را در لیست معرفی شده برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی قرار داده است.

با این حال اعضای این کمیته در روز پایانی کار خود گفته بودند که، در کنار شرایط مشخص شده در قانون، مجبور بوده اند موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشند که آنها از این موارد، به عنوان “چالش‌هایی در برابر کمیته گزینش” یاد کردند.

عبدالله شفایی یکی از اعضای این کمیته گفته بود “در کنار این‌که معیارهایی که در قانون آمده است را باید رعایت می‌کردیم، باید موارد دیگری مانند ترکیب قومی و جنسیتی را نیز در انتخاب افراد در نظر می‌گرفتیم که کار ما سخت‌تر کرده بود.”

آقای شفایی گفته است “رعایت ترکیب قومی و جنسیتی، از چالش‌هایی بود که، تمرکز بر معیارها را گاها محدود می‌کرد و موجب می‌شد که معیارها را آن‌طور که باید، نتوانیم تطبیق کنیم.”

تیم مصاحبه کننده‌ای ارگ با اعضای پیش‌نهادی
تیم مصاحبه کننده‌ای ارگ با اعضای پیش‌نهادی کمیته‌ی گزینش

کمیته دولتی

کمیته گزینش با ترکیبی از نمایندگان دادگاه عالی افغانستان، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و دو نماینده از نهادهای جامعه مدنی آغاز به کار کرد. در ابتدای کار این کمیته نیز، برخی جریان‌ها نسبت به حضور سه نماینده از نهادهای دولتی، ابراز نگرانی کرده بودند.

حالا و پس از پایان کار این کمیته هم، برخی جریان‌های سیاسی، مستقل بودن این کمیته را زیر سوال برده و آن را کمیته ای دولتی می دانند.

با آنکه رییس جمهور و رییس اجرایی، در دیدار با رهبران سیاسی افغانستان گفته اند که در کار کمیته گزینش هیچ نوع مداخله‌ای صورت نگرفته است؛ اما نگرانی‌ها از اعمال نفوذ حکومت در کار این کمیته همچنان باقی است.

صدیق پتمن عضو شورای رهبری جبهه ملی نوین افغانستان، با انتقاد از کار کمیته گزینش، می‌گوید که در انتخاب افراد برای کمیسیون‌های انتخاباتی، مسایل قومی و جنسیتی مطرح بوده و به اصل موضوع که شایستگی و توانایی افراد می‌باشد، توجه نشده است.

او به خبرنامه می‌گوید “در اقوام مختلف، افراد شایسته‌ای هم هستند، اما از این فیلتر دولتی، نتوانسته اند عبور کنند و رد شده اند.”

این عضو شورای رهبری جبهه ملی نوین افغانستان، کار کمیته گزینش را جوابگوی بحران انتخاباتی در افغانستان نمی‌داند و می‌گوید ” افرادی برای عضویت در کمیسیون‌ها باید انتخاب می‌شدند که، طرف مردم افغانستان باشند، نه طرف یک قوم، یک  حزب و یا یک نهاد.”

صدیق پتمن عضو شورای رهبری جبهه ملی نوین افغانستان

آقای پتمن همچنین، از جلسه ارگ با رهبران و بزرگان در مورد انتخاب اعضای کمیسیون‌ها، انتقاد کرده و می‌گوید “زمانی که شما لیست را نهایی کردین و مصاحبه‌های تان را انجام داده اید، پس دیگر مشوره برای چیست؟”

او معتقد است که، این کار حکومت برای فریب مردم است و تأکید می‌کند، هر بحرانی که در افغانستان ایجاد می‌شود، مقصر آن حکومت این کشور است.

اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان از تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی در دوسال قبل بود.

دو سال قبل و پس از برگزاری انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، متهم به دخالت و تقلب در انتخابات شدند، حکومت وحدت ملی در این کشور شکل گرفت. اصلاح نظام انتخاباتی از تعهدات اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان بود.

حالا با نزدیک شدن به زمان معرفی اعضای نهایی کمیسیون‌های انتخاباتی، به  نظر می‌رسد روند اصلاحات در نظام انتخاباتی، شروعی جنجال برانگیز داشته و انتقادهای فراوانی را نیز، در پی دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان