انار فروشان سر جاده؛ بازار گرم انار قندهار در کابل

این روزها فصل فروش انار است. اگر از کنار میوه‌فروشی‌های شهر کابل بگذریم، جاذبه‌ی رنگ سرخ این میوه، تعارف به خریدن می‌کند. نمی‌شود که از کنار این میوه‌ی خوش‌رنگ و خوش‌‎طعم بگذریم و نیم نگاهی به آن نیندازیم و یا از آن نخریم.

در این میان اما بازار انار قندهار به شدت گرم است؛ این انار چنان شهره‌ی شهر شده است که برخی از فروشندگان برای فروش انار شان، بالای آن نام «انار قندهار» می‌گذارند؛ گرچند که محصول شان از قندهار نباشد.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
یکی از فروشندگان انار قندهار در کابل

انار قندهار؛ اما نادر ترین انار در شهر کابل است؛ تا خیلی انار شناس نباشیم، انار قندهاری را تشخیص داده نمی‌توانیم.

شاید هر جای شهر انار فروشان هستند و شماری هم دور و بر شان برای خرید. اما این طرف در غرب کابل، گروهی از انارفروشان قندهاری به‌دور از شلوغی شهر نشسته اند و روزانه هرکدام در حدود 100 تا 150 کیلو انار می‌فروشند.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
هر بسته‌ای انار قندهار در این‌جا از 900 تا 1100 افغانی به فروش می‌رسد

عمر یکی از این انار فروشان می‌گوید که آنان باشنده قندهار می‌باشند و مستقیم انار را از قندهار می‌آورند. او دلیل این که چرا میوه‌ی شان را در بازار و نزدیک میوه‌فروشی‌ها، نمی‌فروشند، می‌گوید که ” اگر نزد میوه‌فروشی‌ها برویم، مشتری‌ها فکر می‌کنند که انار ما نیز انار قندهاری جعلی است. چون بسیاری از کسانی که انار شان را به نام انار قندهار می‌فروشند، انار قندهاری نیست.”

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
انار اکثرا در فصل خزان به کابل می‌آید

عمر و دوستانش گرچند که ساحه‌ی دور از شلوغی و امتداد یکی از جاده های کارته چهار را انتخاب کرده اند؛ اما مشتریان خود را دارند. او می‌گوید که ” هر کدام ما روزانه حد اقل 15 کارتن می‌فروشیم که هر کارتن 11 کیلویی است.”  قیمت هر کارتن انار که عمر و دوستانش می‌فرشد از 900 افغانی تا 11 صد افغانی می‌باشد.

افزایش تولیدات انار قندهار

در سال جاری محصول انار قندهار، افزایش قابل توجهی داشته است. مسوولان اتاق تجارت و صنایع قندهار می‌گویند که در سال جاری خورشیدی، میزان محصول انار این ولایت، ۴۳ درصد افزایش داشته است.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul-
فروشندگان این انارها در کابل اکثراً باشندگان قندهار می‌باشند

نصرالله ظهیر، رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار به خبرنامه گفت که صادرات رسمی انار قندهار حدود ۱۰۶۵۵ تُن بوده است که از آن جمله ۱۰۱۴۰ تُن آن به پاکستان و ۵۱۵ تن آن به هندوستان صادر شده است.

آقای ظهیر تاکید کرد که این میزان در امسال باز هم افزایش خواهد یافت. او گفت که آمارهای غیررسمی محصول انار قندهار را حدود 20 هزار تُن در سال جاری نشان می‌دهد. اما این آمار رسمی نیست چرا که بسیاری از صادارات انار ثبت این اداره نشده است.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
تولیدات انار در افغانستان نسبت به سال های گذشته افزایش چشم‌گیر داشته است

مسوولان اتاق تجارت قندهار توجه به موقع وزارت زارعت را از دلایل اصلی افزایش محصول دهی انار قندهار می دانند. به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع قندهار، صادارت میوه این ولایت سالانه حدود ۳۲۶۱۴ تُن می باشد.

اصلاح فضای سرمایه‌گذاری

تاجران افغان به شمول بازرگانان میوه افغانستان همواره از محیط سرمایه‌گذاری افغانستان و چالش‌های فراروی فعالیت‌های بازرگانی خود شاکی اند. به این جهت، جامه جهانی برنامه اصلاح فضای سرمایه‌گذاری را برای زمینه‌ساز‌ی رشد اقتصادی و فضای رقابت در افغانستان راه‌اندازی کرده است که در قالب آن بخش خصوصی را حمایت کند.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
بازار خوب این انارها در کابل عموماً در کنار جاده ها می‌باشد

تمرکز این برنامه علاوه بر کابل، روی مراکز عمده‌ی اقتصادی افغانستان از جمله مزار شریف، هرات، قندهار و جلال آباد می‌باشد.

این برنامه که با هزینه ۱۳٫۳ میلیون دالر از سوی اداره‌ی انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا  تمویل می‌شود و توسط شرکت‌ بین المللی مالی (IMF) که بخشی از بانک جهانی می باشد، اجرا می‌گردد.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
انار فروش قندهار در کابل

مسوولان این برنامه گفته اند که همراه با حکومت افغانستان، که تعهد خود را در راستای آوردن اصلاحات اقتصادی تجدید کرده است، جهت ارتقای سرمایه‌گذاری و تبدیل کردن افغانستان به یک مکان مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی کمک خواهند کرد.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
این انار فروشان روزانه بیش از 150کیلو انار می‌فروشند

هدف اصلی این برنامه کاهش موانع در مسیر فعالیت های موثر کارآفرینی جدید از طریق ساده سازی مقررات و کاهش هزینه ها، رعایت قانون، بهبود چهارچوب حقوقی و قانونی برای سرمایه گذاری ها در سطج ملی و ولایتی، ساده سازی طرزالعمل های که مانع فعالیت‌های سکتور خصوصی می‌شود و تشویق رشد و سرمایه گذاری در بخش‌های کلیدی، می باشد.

kandahar-pomegranate-market-in-kabul
انار قندهار در اکثر کشورهای جهان از جای‌گاه ویژه‌ای برخوردار است

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *