دو وزیر دیگر سلب صلاحیت شدند؛ اما وزیر مالیه سر جایش باقی ماند

مجلس افغانستان از وزیران معارف و ترانسپورت این کشور، سلب صلاحیت کرد؛ اما وزیر مالیه با کسب رای لازم، در وظیفه اش باقی ماند.

درخواست رییس جمهور افغانستان که از مجلس خواسته بود تا روند استیضاح وزیران را به تعویق اندازد، از سوی نمایندگان پذیرفته نشد و امروز هم سه وزیر دیگر کابینه این کشور از سوی مجلس، استیضاح شدند. نمایندگان مجلس، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف و محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی این کشور را رای عدم اعتماد دادند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه حکومت وحدت ملی، با کسب 112 رای رد و 85 رای تایید، در وظیفه اش ابقا شد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف و محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و  هوانوردی نتوانستند اعتماد مجلس را کسب کند و هر کدام با 131 و 142 رای عدم اعتماد، سلب صلاحیت شدند.

balkhi
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، به صورت غیابی از سوی مجلس سلب صلاحیت شد

خودداری از حضور در مجلس

طبق برنامه قبلی، قرار بود که  اکلیل حکیمی وزیر مالیه، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف و محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی، در مجلس حاضر شوند و در مورد دلایل مصرف نشدن بودجه وزارت‌های شان، به نمایندگان پاسخ دهند.

اما حاضر نشدن این سه وزیر در جلسه صبح امروز، فضای مجلس افغانستان را متشنج کرد.

ادامه روند استیضاح وزیران، نمایندگان مجلس را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرد، اگرچه موافقان استیضاح وزیران حکومت بسیار زیادتر بودند.

بسیاری از نمایندگان حضور نیافتن این وزیران را، بی احترامی به مجلس افغانستان عنوان کردند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با ارسال مکتوبی به جلسه امروز مجلس، خواهان به تعویق افتادن روند استیضاح وزیران شده بود.

در متن این مکتوب که در جلسه امروز خوانده شد آمده است که “ریاست جمهوری افغانستان انتظار دارد که پروسه استیضاح به تعویق افتد تا مصالح علیا و ثبات سیاسی کشور حفظ گردد.”

hakimi
اکلیل حکیمی، همچنان وزیر مالیه باقی ماند. هر چند او نیز در مجلس حاضر نشد

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس افغانستان، پیشنهاد کرد که باز هم به حکومت فرصتی داده شود و یا از سوی مجلس، هیاتی برای گفتگو با حکومت فرستاده شود، چرا که به گفته ی او، تقابل میان دو قوه به نفع این کشور نیست.

اما پیشنهاد او با مخالفت اکثریت نمایندگان افغانستان مواجه شد.

استیضاح، صلاحیت قانونی مجلس

نمایندگان مجلس در ادامه صحبت‌های شان بر این نکته تاکید کردند که، استیضاح وزیران از صلاحیت‌های قانونی مجلس است و هیچ فرد دیگری از جمله رییس جمهور، حق دخالت در این مورد را ندارد.

در نهایت مجلس افغانستان تصمیم گرفت تا یک ساعت دیگر به وزیران مالیه، معارف و ترانسپورت افغانستان مهلت دهد، تا برای پاسخگویی در مورد مصرف بودجه شان، در جلسه ظهر امروز یک شنبه، حاضر گردند.

در غیر آن مجلس، در غیاب این وزیران صندوق گذاشته و در موردشان تصمیم خواهد گرفت. اما با گذشت مدت زمان تعیین شده و حاضر نشدن وزرا، نمایندگان به صورت غیابی برای این سه وزیر اقدام به رای دهی کردند.

minister-to-transportations
محمد الله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوا نوردی نیز از سوی مجلس سلب صلاحیت شد

مجلس افغانستان روز گذشته نیز سه وزیر کابینه حکومت وحدت ملی را استیضاح و سپس برکنار کرد. صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمود بلیغ وزیر فواید عامه و نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی، روز گذشته از سوی مجلس، سلب صلاحیت شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *