انفجار ماین هر ماه در افغانستان بیش از 140 قربانی می‌گیرد

مسوولان برنامه ماین‌پاکی اداره مبارزه با حوادث افغانستان، امروز یک شنبه در گزارشی اعلام کردند که در هرماه 142 تن از شهروندان افغانستان در اثر انفجار ماین‌ها کشته می‌شوند.

آنان تاکید می‌کنند که در کنار هزینه جانی ماین‌ها و مهمات منفجر نشده، موجودیت این ماین‌ها، مانع فعالیت‌های اقتصادی، انکشافی و معشیتی نیز شده است.

محمد اسلم سیاس، سرپرست و معاون مالی واداری وزارت دولت درامور رسیدگی به حوادث در این نشست گفت که این برنامه در اثر کمبود بودجه 40 درصد از کارمندان خود را از دست داده است. آنان می‌گویند که کارمندان آنان در سال 2011 حدود 14 هزار تن بود اما اکنون این رقم به 8 هزار تن کاهش داشته است.

در شروع سال جاری خورشیدی حکومت افغانستان برنامه استراتیژیک 5 ساله ماین پاکی ملی را منظور کرد. این برنامه استراتژیک، از طریق یک پروسه مشورتی توسط مسوولان برنامه ماین پاکی افغانستان به شمول وزارت‌خانه‌های مربوط، ملل متحد، دونرها، موسسات تطبیق کننده و دیگر شرکای کاری، طرح و ترتیب شد.

mine-clearance-squad
قربانیان ماین در افغانستان بیشتر افراد ملکی بوده است

برنامه‌ی ماین پاکی افغانستان در پاکسازی ساحات ملوس به ماین‌های منفجر نشده و مصون کردن فعالیت‌های انکشافی، تامین محیط امن و ایجاد فرصت‌های کاری از جمله پاکسازی ساحات مس عینک، نقش مهمی را ایفا کرده است.

رییس جمهوری افغانستان طی فرمانی از کمیسیون ملی مبارزه با حوادث خواسته است که  در هرسال چهار مرتبه در مورد برنامه ماین پاکی جلسه دایر کنند. ضمن آن حکومت افغانستان، کنوانسیون منع برخی سلاح‌های متعارف را سال گذشته نیز تصویب کرد.

مسوولان برنامه ماین‌پاکی افغانستان تاکید دارند با برنامه‌های که آنان دارند، افغانستان را را تا سال 2023 میلادی عاری از ماین‌ها خواهند کرد.

برنامه ماین پاکی در افغانستان با کمبود بودجه روبرو است
برنامه ماین پاکی در افغانستان با کمبود بودجه روبرو است

آمار درشت قربانیان

طبق سروی سازمان ملل تنها در سال 2014 میلادی بیش از 1100 غیرنظامی در انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر نشده در افغانستان، جان داده اند.

براساس آمار ارائه شده از سوی این سازمان، 80 درصد از اراضی افغانستان در ماموریت 26 ساله موسسات ماین پاکی، از وجود ماین‌ها و مهمات منفجر نشده پاکسازی شده اند؛ اما هنوز 4 هزار ساحه آلوده به ماین و مهمات منفجر نشده وجود دارد.

در دوم ماه اپریل سال گذشته میلادی به مناسبت روز جهانی « آگاهی از خطرات و مبارزه با ماین» نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از این روز تجلیل کرد و بان کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامی ویدیویی اعلام کرد که “تنها در سال گذشته 400 هزار ماین و بقایای منفجر نشده و در حدود دو هزار مهمات قدیمی در افغانستان خنثی شده اند”.

یک جوان افغان موفق به ساخت یک رباط ماین پاکی شده است
یک جوان افغان موفق به ساخت یک رباط ماین پاکی شده است

افغانستان یکی از اعضای پیمان اوتاوا «منع استعمال، تولید و ذخیره ماین‌های ضد نفر» است. هر کشور عضو در این پیمان، متعهد است که در ده سال پس از عضویت، قلمرو‌اش را از ماین پاک کند.

مدت دولت افغانستان برای اجرای این تعهد در سال 1392 پایان یافت بود؛ اما این زمان برای ده سال دیگر تا سال ۲۰۲۳ تمدید شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *